Deși în perioada electorală promitea că o să desființeze taxa de poluare, premierul Victor Ponta a uitat de "gogoșile" vândute populației în urmă cu nici o lună. Guvernul a stabilit recent că taxa auto se va plăti în continuare, iar numele acesteia a fost schimbată în timbru de mediu.
"În primul rând să ținem cont de emisiile de noxe și de capacitatea cilindrică, sigur consumă mai mult o mașină de 5000 (centimetri cubi - n.a.) decât una de 1500. În al doilea rând, mașini noi, nepoluante - taxă mai mică, mașini vechi, mai poluante - taxă mai mare. Timbru, iertați-mă, trebuie să mă obișnuiesc cu noua denumire, care și sună și este mai corectă", a declarat, premierul Victor Ponta. De asemenea, a continuat premierul, pentru mașinile electrice și hibride nu se va plăti timbrul de mediu.
În realitate însă, lucrurile rămân neschimbate, deși taxa de poluare a fost spoită cu altă denumire mai puțin grețoasă.
Jurnaliștii de la capital.ro au făcut o analiză pentru a vedea cât de avantajos este să îți cumperi o mașină hibridă sau electrică.
În primul rând, prețul unei astfel de mașini noi este foarte mare, tarifele plecând de la 20.000 de euro. Însă chiar și cei care își permit ocolesc aces-te mașini.
Criticile la adre-sa mașinii hibride sunt nenumărate. Limita de viteza pe care o impune o astfel de mași-nă, numărul de kilometri pe care îi poți străbate cu un hibrid sau care este gradul său de fiabilitate, sunt doar câteva dintre cele mai întâlnite motive pentru care un hibrid nu merită să fie cumpărat.
În țara noastră, se găsesc mai multe modele hibrid, cele mai populare fiind cele ale japonezilor de la Toyota (Prius) și Honda (Insight). Hibridele sunt în general achiziționate de persoane cu studii superioare, precum ingineri, avo-cați sau doctori potrivit reprezen-tanților Toyota România. Cei care vor un hibrid și nu își permit unul nou pot găsi modele second hand la prețuri accesibile.
Un model Prius din 2004 cu 120.000 de km la bord costă 6.000 de euro pe site-ul autovit.ro, iar o Honda Insight cu doar 10.000 de km parcurși din anul 2011 costă 14.000 de euro pe site-ul mobile.ro.
Trebuie menționat că cei care doresc să achiziționeze un autovehicul electric sau un hibrid și nu casează un autovehicul, primesc o subvenție de până la 20% din prețul autovehiculului, dar nu mai mult de 3.700 de euro, pentru autovehiculele electrice, respectiv o reducere de până la 10%, dar nu mai mult de 1.800 euro, pentru autovehiculele hibrid.
Chiar dacă aceste mașini sunt criticate și nu se bucură de prea mare succes în această parte a Europei, peste patru decenii oricum nu va mai conta. Comisia Europea-nă a adoptat recent o strategie care prevede eliminarea automobilelor care folosesc combustibili conven-ționali până în 2050.