Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a participat
marți, 5 aprilie, la reuniunea Consiliului Educație, organizată la Luxembourg.
Pe agenda evenimentului au figurat teme precum investiții
eficiente, eficace și echitabile în educație, gestionarea crizelor în Spațiul
european al educației și finanțarea universităților europene.
În cadrul dezbaterii publice pe tema gestionării crizelor
în Spațiul european al educației, ministrul Educației a subliniat că „România a
avut o reacție rapidă de adaptare a cadrului legal și a reglementarilor
specifice pentru a putea permite un sprijin eficient acordat copiilor și
tinerilor ucraineni care au nevoie nu numai de susținere din perspectiva
educației, dar și de suport pentru a genera un sentiment de echilibru și
normalitate, atât cât este posibil”.
Ministrul român al Educației a mai precizat că „în
perioada următoare este nevoie de un efort susținut pentru trecerea de la un
răspuns umanitar de urgență, în care am asigurat accesul la educație, la
dezvoltarea unor servicii de calitate pentru protecția efectivă a refugiaților,
beneficiari de protecție temporară. În acest sens, Guvernul României a creat un
Task Force cu șase grupuri de lucru, dintre care unul pentru educație, ce
reunește toți actorii cu activitate relevantă în domeniu, inclusiv
reprezentanți ai societății civile și ai organismelor internaționale. La nivel
județean sunt operaționale comisiile care se ocupă de gestionarea problemelor
refugiaților ce doresc sa continue educația pe curriculum românesc, dar și a
celor care doresc să rămână pe curriculumul ucrainean. În această din urmă
situație, sprijinul logistic pe care-l oferă școlile românești este esențial
pentru asigurarea sălilor de clasă, a infrastructurii și echipamentelor IT, a
materialelor didactice. Am avut șansa să constat cu satisfacție acest sprijin,
chiar în urmă cu 3-4 zile, cu ocazia întâlnirii cu peste 200 de copii ucraineni
care învață în școlile românești, întâlnire la care a participat și Comisarul
Nicolas Schmidt”.
În cuvântul său, ministrul român a pledat pentru
necesitatea unei cooperări consolidate la nivel european și a apreciat
promptitudinea sistemului de guvernanță european de a asigura un răspuns
coordonat și solidar al statelor membre în fața crizei din Ucraina.
Miniștrii Educației au adoptat următoarele documente:
• Concluziile Consiliului privind îmbunătățirea
mobilității europene a profesorilor și formatorilor în timpul formării lor
inițiale și continue. Documentul subliniază rolul mobilității cadrelor
didactice în crearea unui Spațiu european al educației ambițios, bazat pe
profesori și formatori competenți și motivați și propune creșterea ratei de
participare a profesorilor la mobilitățile europene, văzută ca un element-cheie
în construirea încrederii între statele membre cu privire la propriile sisteme
de educație și formare.
• Concluziile Consiliului referitoare la strategia
europeană privind consolidarea poziției instituțiilor de învățământ superior
pentru viitorul Europei. Noile provocări demografice și climatice, precum și
globalizarea au readus în discuție rolul instituțiilor de învățământ superior
în construirea viitorului Europei. În acest context, statele membre au agreat o
abordare strategică europeană în vederea consolidării rețelelor de universități
europene existente și promovarea etapizată a unor noi rețele.
Astfel, va fi urmărită îndeplinirea a patru
obiective-cheie:
- consolidarea dimensiunii europene și a sinergiei între
învățământul superior și cercetare;
- promovarea rolului global al Europei;
- consolidarea redresării Europei și a răspunsului la
tranzițiile digitală și ecologică;
- aprofundarea sentimentului de apartenență europeană și
a valorilor comune.
• Recomandarea Consiliului privind construirea de punți
pentru o cooperare europeană eficientă în învățământul superior.
Prin această inițiativă se va consolida cooperarea
transnațională a instituțiilor de învățământ superior la un nivel mai profund,
durabil și eficient. Comisia Europeană și statele membre, printr-un proces de
co-creare, vor dezvolta condiții favorabile și noi instrumente care să
stimuleze sectorul învățământului superior în toată Europa și să faciliteze
cooperarea.
De asemenea, la propunerea Președinției Franceze a
Consiliului Uniunii Europene, a fost adoptată Declarația pentru o viziune
comună asupra investițiilor eficiente, eficace și echitabile în educație,
prilej cu care ministrul educației a reiterat angajamentul României de a
realiza prin Programul Național de Redresare și Reziliență investiții în
valoare de 3,6 miliarde de euro pentru sistemul de educație și formare.