Restricțiile de circulație transfrontalieră din timpul pandemiei Covid-19 ar fi trebuit să conducă la o relansare a traficului fluvial, în dauna celui auto și feroviar. După cum se știe, transportul pe apă prezintă un risc cu mult mai mic de transmitere a virusului. Din păcate, nu s-a întâmplat așa, fapt ce demonstrează că Uniunea Europeană nu este pregătită pentru această schimbare, despre care se vorbește de prea mulți ani.
- Publicitate -
În continuare, Dunărea are probleme cu asigurarea adâncimilor de navigație în perioadele de secetă, prea puține din porturile sale sunt dotate cu terminale de containere, iar flota de nave portcontainer încă nu s-a născut.
Cerealele domină fluxurile de mărfuri "În primele patru luni ale anului 2020, cantitățile de mărfuri tranzitate pe canalele navigabile au înregistrat o diminuare nesemnificativă - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile. Traficul a fost de 10,867 milioane de tone capacitate, cu 7,64% mai mare față de aceeași perioadă din anul 2019. Au fost transportate 5,237 milioane de tone de mărfuri, cu 0,29% mai puțin decât în ianuarie - aprilie 2019".
În structura mărfurilor, cerealele ocupă primul loc, cu o pondere de 43%. Celelalte grupe de mărfuri au următoarele ponderi: minereurile - 28%, produse energetice (cărbuni, petrol și gaze lichefiate) - 11%, produse chimice - 10%, metal și produse din metal - 3%, alte produse - 5%.
Rolul european al canalelor navigabile
În debutul anului 2020, s-a produs o semnificativă creștere a traficului de mărfuri derulat în contul altor țări. Dacă, în ianuarie - aprilie 2019, acesta era de 59% din total, în primele patru luni din 2020, a sărit la 64%. Această dinamică reflectă rolul tot mai mare pe care Dunărea și canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari îl joacă în transportul naval european.
Din totalul de 5,237 milioane de tone de mărfuri derulate în primele patru luni din 2020, în contul României au fost transportate 36%, pentru Serbia - 32%, Ungaria - 15%, Bulgaria - 10%, Austria - 2%, Croația - 2%, Germania și Republica Moldova - câte 1%.
În primele patru luni din 2020, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 7.579 unități navale, din care 5.104 barje, 1.221 șlepuri, 31 nave fluvio-maritime și 1.223 remorchere împingătoare.
Armatorii români domină transportul pe apele interioare. Dintre ei, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.