La trei luni de la intrarea în insolvenţă, Şantierul Naval Damen Mangalia se chinuie să se menţină în viaţă. Toată lumea caută soluţii pentru a identifica surse de finanţare şi ulterior comenzi, s-au făcut ceva paşi - firavi - în acest sens, însă redresarea nu poate veni peste noapte. Mai ales când ai datorii de peste 200 de milioane de euro…
- Publicitate -
În cursul acestei săptămâni, administratorul judiciar CITR a prezentat stadiul actual al procedurii de insolvenţă şi măsurile adoptate pentru redresarea activităţii la Şantierul Naval Damen Mangalia. Tonul a fost unul optimist, cu anunţul primelor două contracte de reparaţii navale şi speranţele de redresare, cu atât mai mult cu cât dialogul dintre administratorul judiciar şi sindicat ar fi permanent, solid, cu interes de păstrare a expertizei, a personalului calificat.
Reacţia Sindicatului Liber Navalistul, din Şantierul Naval Damen Mangalia, nu a întârziat să apară. Prin vocea preşedintelui Laurenţiu Gobeajă, muncitorii acuză managementul defectuos, atrag atenţia asupra raportului de inspecţie fiscală întocmit de ANF, care menţionează o valoare nejustificată de cel puţin 55 de milioane de euro privind preţurile de transfer dintre părţile afiliate din cadrul grupului Damen, şi solicită un plan de redresare care să includă proiecte majore şi să readucă şantierul la capacitatea sa optimă.
Incompetenţă sau lipsă de voinţă? „Sindicatul Liber Navalistul consideră că problemele actuale ale Şantierului Naval Damen Mangalia (DSMa), aflat în insolvenţă şi cu datorii colosale către creditori, sunt cauzate atât de divergenţele dintre acţionari, cât şi de managementul defectuos. În cei şase ani de la preluarea acţiunilor şi a managementului operaţional de către Damen, societatea a acumulat pierderi financiare majore anual, ceea ce a condus inevitabil la insolvenţă.
Deşi Damen a anunţat retragerea de la Mangalia, compania deţine în continuare 49% din acţiuni şi controlează managementul operaţional prin Directoratul desemnat chiar de Damen. Actualul Directorat este desemnat tot de acţionarul minoritar Damen, care administrează acest şantier împreună cu administratorul judiciar. Damen trebuie să îşi asume responsabilitatea pentru impasul financiar al societăţii DSMa.
Autorităţile statului român au constatat mai multe nereguli consemnate în raportul de inspecţie fiscală întocmit recent de către ANAF. Acesta menţionează o valoare nejustificată de cel puţin 55 de milioane de euro privind preţurile de transfer dintre părţile afiliate din cadrul grupului Damen şi anumite încălcări ale legislaţiei naţionale, însă aceste aspecte foarte importante par a fi ignorate.
Este inacceptabil ca, în timp ce acest şantier, unul dintre cele mai mari din Europa, stagnează, alte şantiere navale, inclusiv unele de dimensiuni mai mici, reuşesc să continue activitatea, ba chiar să prospere şi să înregistreze profit. Deşi toate şantierele navale din România, şi nu numai, s-au confruntat cu provocările pandemiei Covid-19 şi ale conflictului din Ucraina, celelalte şantiere reuşesc să continue activitatea, unele având profit şi succes în contractarea de comenzi care depăşesc capacitatea de producţie. În contrast, şantierul din Mangalia a acumulat pierderi şi şi-a suspendat drastic activitatea. Ne întrebăm dacă acest lucru se datorează neputinţei, incompetenţei sau a lipsei voinţei ca acest şantier, la care statul român este acţionar majoritar, să prospere. Pare a fi un sabotaj, nu putem să nu luăm în considerare această posibilitate”, se arată în comunicatul de presă transmis de sindicat.
Risc de a pierde personalul calificat
În opinia sindicaliştilor, lipsa proiectelor majore care să asigure o activitate continuă sugerează o posibilă strategie premeditată.
„În loc să atragă contracte semnificative care să asigure un flux de muncă sustenabil pe termen lung, decidenţii acestui şantier se limitează la activităţi secundare, precum reparaţiile de nave, care nu pot asigura stabilitatea financiară necesară pe termen mediu şi lung.
Este imperativ să se urgenteze contractarea unor proiecte majore de amploare care să asigure un volum de muncă pe o perioadă mai extinsă, nu doar pentru câteva luni, cum sunt contractele încheiate recent pentru repararea unor nave despre care am aflat din comunicatul de presă transmis de către administratorul judiciar. Aceste proiecte de reparaţii nave implică un număr redus de salariaţi pentru aceste activităţi, în timp ce majoritatea salariaţilor sunt în continuare în şomaj tehnic, se preconizează că activitatea acestora va fi suspendata cel puţin până la sfârşitul acestui an sau se poate prelungi prin decizia angajatorului.
Prelungirea perioadei de şomaj tehnic va agrava situaţia, riscând pierderea unui număr semnificativ de salariaţi cu experienţă în domeniul naval. Aceşti salariaţi sunt cea mai valoroasă resursă a acestui şantier, iar pierderea lor va afecta grav capacitatea şantierului de a relua activitatea de construcţie a navelor şi de a concura pe piaţa naţională sau internaţională.
Facem apel către acţionari şi managementul DSMa să depăşească aceste dispute şi să elaboreze urgent un plan de redresare, care să includă proiecte majore şi să readucă şantierul la capacitatea sa optimă. Este esenţial să se ia măsuri decisive pentru a asigura stabilitatea financiară a şantierului şi a proteja locurile de muncă. Numai prin acţiuni concrete se poate revitaliza acest şantier naval, printre cele mai mari din Europa. Acest «colos cu picioare de lut» trebuie sprijinit pentru a ieşi din criza generată de conflictele dintre acţionari şi managementul defectuos. Timpul şi energia consumate în procese interminabile trebuie redirecţionate către ceea ce ştim să facem cel mai bine: construcţia de nave specializate, nave de mari dimensiuni şi structuri offshore necesare în industria de energie regenerabilă”, au transmis sindicaliştii.