Ministerul Economiei a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență pentru completarea articolului 1 din OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
- Publicitate -
Potrivit actului normativ:
"Sunt exceptați de la aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență operatorii economici care se încadrează în prevederile art. 2, pct. 2 ca urmare a faptului că acționarul privat nu mai deține participația majoritară și deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul managerial și/sau operațional al acestuia, în condiții de eficiență economică cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienți și a forței de muncă".
Inițiatorul proiectului se ferește să divulge numele societăților comerciale cărora le este destinată ordonanța de urgență, singura precizare fiind cea din referatul de susținere a actului normativ: "Finalizarea negocierilor prin care statul român ar deține o participație majoritară la întreprinderile publice prevăzute la art. 2, pct. 2 din OUG nr. 109/2011." Or, după cum o demonstrează un comunicat al Ministerului Economiei, singura companie pentru care s-a finalizat o astfel de negociere este Daewoo - Mangalia Heavy Industries. Conform înțelegerii, olandezii de la Damen ar urma să cumpere de la sud-coreeni participația de 51% de la Daewoo – Mangalia și să cedeze 2% statului român, care, astfel, va deveni acționar majoritar. În schimb, conducerea executivă a companiei va reveni olandezilor.
În prezent, prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă reprezintă o piedică în calea acestui aranjament și, probabil, din acest motiv Ministerul Economiei a apreciat ca fiind necesară modificarea actului normativ.
Se pune întrebarea dacă aceas-tă manoperă legislativă este constituțională. Are Guvernul României dreptul să emită ordonanțe de urgență cu dedicație, care să vizeze un singur agent economic?