Conform unui proiect de lege adoptat de guvern Publicitatea înșelătoare va fi sancționată cu amenzi de până la 30.000 lei

de Ion TIȚA-CĂLIN Vineri, 28 Decembrie 2007 536
În 2008, publicitatea înșelătoare va fi scoasă în afara legii și în România. În prezent, consumatorii din numeroase state membre ale Uniunii Europene sunt protejați de efectele acesteia. Respectivele state au transpus, deja, în legislațiile naționale Directiva 2006/114/EC a Parlamentului European și Consiliului UE. Guvernul României a aprobat, de curând, proiectul Legii privind publicitatea înșelătoare și comparativă, care așteaptă să fie discutat și votat de parlament. Pâine dulce pentru avocați Conform viitorului act normativ, prin publicitate înșelătoare se înțelege publicitatea ce poate induce în eroare, afectând comportamentul economic al indivizilor sau prejudiciind concurența. Cea comparativă este definită ca fiind orice publicitate ce identifică în mod explicit sau implicit un concurent sau bunuri ori servicii oferite de acestea. Potrivit prevederilor proiectului de lege, publicitatea înșelătoare este interzisă. În schimb, publicitatea comparativă este considerată legală dacă nu este apreciată ca fiind înșelătoare și îndeplinește o serie de condiții. Determinarea caracterului înșelător al publicității nu va fi o operațiune prea simplă. Agenții economici și avocații lor vor trebui să facă analize fine de conținut și, mai ales, să argumenteze posibilitatea de a fi înșelați consumatorii, iar concurența să fie prejudiciată. Conform proiectului de lege va trebui să se ia în considerare informația conținută în publicitate cu privire la: caracteristicile bunurilor sau serviciilor (disponibilitatea, natura, modul de execuție, compoziția, metoda și data fabricației bunurilor sau prestării serviciilor, dacă ele corespund scopului lor, destinația cantitatea parametrii tehnico-funcționali, originea geografică sau comercială, rezultatele așteptate ca urmare a utilizării lor ori rezultatele și caracteristicile esențiale ale testelor sau controalelor efectuate asupra bunurilor ori serviciilor); prețul sau modul de calcul al prețului și condițiile în care se distribuie bunurile sau se prestează serviciile; natura, atribuțiile și drepturile comerciantului care își face publicitate (cum ar fi identitatea și bunurile sale, calificările și deținerea drepturilor de proprietate industrială, comercială sau intelectuală ori premiile și distincțiile sale). Comparații legale Publicitatea comparativă este considerată legală dacă: nu este înșelătoare; compară bunuri sau servicii care sunt destinate acelorași scopuri sau compară una sau mai multe caracteristici esențiale, relevante, verificabile și reprezen-tative ale acestora, care pot include și prețul; nu discreditează sau denigrează mărcile, denumirile comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii, activități sau situația unui concurent; în cazul produselor cu denumire de origine, se referă, în fiecare situație, la produse cu aceeași denumire; nu profită în mod neloial de reputația unei mărci, a unei denumiri comerciale sau a altor semne distinctive ale unui concurent ori a denumirii de origine a produselor concurente; nu prezintă bunuri sau servicii ca imitații sau reproduceri ale bunurilor sau serviciilor purtând o marcă sau o denumire comercială protejată; nu creează confuzie între comercianți. Pedepsele mincinoșilor Dacă proiectul de lege va fi adoptat în forma aprobată de guvern, faptele de publicitate înșelătoare și de publicitate comparativă ilegală vor fi considerate contravenții, iar comercianții vinovați de săvârșirea lor vor fi sancționați cu amenzi de 3.000 lei până la 30.000 lei. Aplicarea lor cade în sarcina reprezentanților Ministerului Economiei și Finanțelor. Acesta poate dispune și o serie de măsuri complementare, precum: încetarea sau interzicerea publicității înșelătoare sau a publicității comparative ilegale. Mai mult, în vederea eliminării efectelor de durată ale publicității incriminate, ministerul va solicita comerciantului vinovat publicarea pe cheltuiala sa a procesului-verbal de constatare a contravenției și de sancționare sau a hotărârii judecătorești ori publicarea unei declarații rectificative. Legea propusă de guvern apără în primul rând interesul cetățenilor, prea des înșelați de rechinii din comerț și din prestările de servicii. Extrem de utilă pentru ei și țară ar fi și o lege care să sancționeze publicitatea electorală înșelătoare. Dacă am avea-o, mulți politicieni români ar da faliment. Dar cine să o voteze?
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei