"Rechinii" din shipping loviți de "cutremurul" MLC - 2006  Opt nave au fost arestate pentru încălcarea Convenției internaționale privind munca pe mare

de Ion TIȚA-CĂLIN Marţi, 15 Octombrie 2013 512
Convenția internațională privind munca pe mare MLC - 2006 a început să producă efectele așteptate. Potrivit Organizației Paris Memorandum, din care face parte și România, în prima lună de aplicare un număr de opt nave au fost reținute pentru deficiențe legate de prevederile acestui act normativ. Dintre cele 68 de nave arestate de autoritățile de Port State Control, în zonele de acțiune a Paris Memorandum, 8 nave, respectiv 12%, au fost reținute pentru abateri de la MLC - 2006. Arestările au fost impuse de patru state diferite porturi: Canada (3 nave), Danemarca (o navă), Federația Rusă (o navă), Spania (3 nave). Navele reținute arborau următoarele pavilioane: Ciprului (2 nave), Liberia (o navă), Insulele Marshall (o navă), Olanda (o navă), Panama (2 nave), Tanzania (o navă). Potrivit Federației Internaționale a Transportatorilor, nava "Lia M" a fost reținută în Canada pentru neplata salariilor navigatorilor, neasigurarea materialelor pentru igiena personală, refuzul angajatorului de a acorda accesul la asistență medicală unui marinar bolnav și pentru obligarea echipajului să semneze contracte de muncă în alb. În luna de aplicare a MLC - 2006, autoritățile de Port State Control au înregistrat un număr total de 4.260 deficiențe, din care 494 deficiențe (11,5%) vizează abateri de la convențiile Organizației Internaționale a Muncii. 30 dintre acestea au fost considerate a fi sufici-ent de grave pentru a fi un motiv de reținere a navelor. 23 dintre cele 30 de deficiențe au fost legate de încălcarea MLC - 2006 și au dus la reținerea celor 8 nave. Numărul total de rețineri de 68 de nave, reprezintă o rată de detenție de 4,4% din totalul celor 1.532 nave inspectate.
MLC - 2006, se aplică tuturor navelor de 500 tone și peste, angajate în activități comerciale internaționale. Cerințele convenției au început să se aplice de la data de 20 august 2013. Numai statele membre ale MOU Paris, care au ratificat MLC - 2006 înainte de 20 august 2012, au dreptul să efectueze inspecții de Port State Control, legate de cerințele MLC - 2006. Este vorba de: Bulgaria, Canada, Croația, Cipru, Danemarca, Letonia, Olanda, Norvegia, Polonia, Federația Rusă, Spania și Suedia. În zona Mării Negre, etichetată de Federația Internațională a Transportatorilor ca "mare a rușinii", doar Bulgaria și Federația Rusă au ratificat MLC - 2006 și o aplică. Nu au ratificat-o: Georgia, Moldova, România, Turcia și Ucraina. Drept urmare, în această regiune, continuă să fie tolerate navele sub standardele internaționale, care nu le asigură navigatorilor condiții de muncă și viață decente la bord, ale căror echipaje nu beneficiază de contracte colective de muncă cu clauze de salarizare și de protecție socială la nivelul minim internațional. Care este explicația că statele respective întârzie ratificarea MLC - 2006 sau nu sunt interesate să o adopte. Explicația este una singură: prin aplicarea convenției, autoritățile de control pierd beneficiile asigurate de navele sub standard, care fac dumping social. Nu este de mirare faptul că portu- rile din România și Ucraina sunt renumite în shipping-ul internațional pentru corupție.
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei