În plină vară, cu temperaturi caniculare și un oraș suprapopulat, platformele de colectare a deșeurilor menajere din mai multe cartiere rezidențiale ale municipiului Constanța dau pe dinafară. Ghenele sunt încărcate la refuz, ba chiar și în vecinătatea platformelor au ajuns să se formeze munți de gunoaie, spre disperarea și groaza locatarilor. Această situație a fost semnalată de locuitori din mai multe cartiere, precum Inel I și Inel II, Poarta 5 și 6, Km 5 etc, care spun că responsabilii cu ridicarea deșeurilor vin la câteva zile, timp în care gunoaiele se adună peste măsură. „Ar trebui să fie ridicate gunoaiele mai des. Este vară, este caniculă, mirosul care răzbate în tot cartierul este de nesuportat. Plus, câinii maidanezi ajung să tragă de pungile cu deșeuri menajere, nici nu vreau să mă gândesc că, dacă mai trenează mult această situație, vom ajunge să fim invadați de șobolani”, ne-a semnalat Laura G., o locatară din cartierul constănțean Poarta 6. De altfel, în acest cartier mai multe platforme supraterane dădeau pe dinafară, în cursul zilei de marți, 22 august.
Vergil Chițac: „Să demonstreze firma Polaris că nu are profit”În prezent, potrivit firmei Polaris, mașinile de salubrizare trec prin cartierele rezidențiale o dată la două zile, după cum ar prevede contractul cu autoritatea locală. Referitor la acest subiect, primarul Vergil Chițac a declarat de curând: „Ei nu trebuie să respecte graficul, ci legea. Iar legea, ulterior contractului și graficului, spune că ei trebuie să ridice de câte ori este nevoie. Pentru că salubritatea este o chestiune de sănătate publică și nu ne putem juca cu ea. Eu știu de ce fac ei treaba asta. Ne-au cerut să creștem tarifele, devizele, ceea ce e adevărat, pot înțelege, uitați-vă cât s-a scumpit combustibilul, iar ei consumă foarte mult combustibil. Dar noi nu putem să facem asta peste noapte, avem o procedură, durează o lună – două, trebuie să angajăm expert contabil. În primul rând, trebuie să ne dea ei toată contabilitatea lor, să vedem exact dacă au sau nu profit, pentru că legea spune că trebuie să aibă profit rezonabil. Să demonstreze mai întâi că nu au profit și după aceea intră în logica aceasta de modificare a tarifelor. Deci procedura durează cel puțin o lună. Eu pot înțelege că sunt pe minus și că acționarii sunt supărați. Dar pentru ceea ce se întâmplă sunt amendați. I-am amendat, credeți că mă joc cu ei?”.
Poziția firmei Polaris. „Autoritatea locală are obligația să adapteze contractul noii realități”
Pe de altă parte, reprezentanții firmei Polaris arată că graficul și frecvența de colectare trebuie modificate în baza unui act adițional încheiat cu autoritatea locală, iar până la data de 18 august nicio astfel de solicitare nu a fost adresată de către primărie.
„Având în vedere apariția în spațiul public a unor abordări cu privire la motivele acumulării de deșeuri menajere în zona platformelor de precolectare din municipiul Constanța, dorim să transmitem următoarele precizări, pentru corecta informare a constănțenilor. Potrivit art. 13 alin. 3 din Caietul de sarcini care a stat la baza achiziției serviciului de salubrizare în municipiul Constanța și care a fost aprobat de către Consiliul Local al municipiului Constanța, în anotimpul cald (1 aprilie - 1 octombrie) frecvența de colectare a deșeurilor va fi: zilnic, din zonele centrale și de la unitățile de alimentație publică, unitățile sanitare, piețe, cantine, restaurante, hoteluri, grădinițe și creșe; la cel mult două zile, de la producătorii din asociații de proprietari/locatari; o dată pe săptămână de la producătorii casnici din case individuale. Ulterior semnării contractului, respectiv în 2014, Ministerul Sănătății a emis Ordinul 119 care modifică frecvența de colectare pentru producătorii de deșeuri din asociații de proprietari/locatari, din o dată la două zile la o dată pe zi. Conform art. 6 alin. 1 din Legea nr 101/2006, autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea, coordonarea şi atribuirea serviciului de salubrizare a localităţilor.
Revenea așadar acestor autorități obligația legală de a adapta contractul de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare la noile realități, generate de modificările legislative apărute, inclusiv în ceea ce privește modificarea frecvențelor de colectare a deșeurilor de la asociațiile de locatari/proprietari. Nicio solicitare de încheiere a unui act adițional de modificare a frecvențelor de colectare nu a fost adresată de către Primăria Municipiului Constanța până la data de 18.08.2022, deci la mai bine de opt ani de la apariția modificării legislative. Ea a fost deja înaintată avocaților specializați pentru a formula o opinie juridică. Preliminar, din discuțiile avute cu avocatul firmei, pentru a se modifica frecvența de colectare, este necesară întocmirea unui act adițional la contract, care să fie inițiat și aprobat de către autoritatea publică locală”, au transmis reprezentanții Polaris.
Cât privește graficul transmis de Polaris, potrivit acestuia se poate constata că în luna august se colectează gunoiul în zilele cu număr par în cartierele Tomis Nord, stațiunea Mamaia, Tomis I, Icil, Brătianu, Palas, Inel II, Compozitori, Tomis Plus, iar în zilele cu număr impar în cartierele Faleză Nord, Km 4, Km 5, Poarta 6, Viile Noi, CET, Badea Cârțan, Inel I, Anadalchioi, Coiciu, Tomis II, Tomis III, Faleză Nord, Universitate, Delfinariu. Cartierul Palazu Mare nu este cuprins în acest grafic, care prezintă doar frecvența colectării deșeurilor de pe platformele supraterane, iar în Palazu Mare nu sunt astfel de platforme.