Constanța a pierdut banii pentru șoseaua de coastă, însă autoritățile locale spun că mai este o șansă pentru proiect prin programele ulterioare de finanțări europene. Deocamdată, însă, se lucrează de zor la Planul Urbanistic Zonal pentru zona de coastă a Mării Negre, unde vor fi prevăzute atât zonele de promenadă, cât și cele pentru construcții rezidențiale ori turistice.
- Publicitate -
Comisia tehnică de urbanism și amenajarea teritoriului din cadrul Primăriei Constanța a publicat, recent, rezoluția pentru PUZ-ul propus pentru zona de coastă a Mării Negre, între Portul Tomis și Pescărie. Documentația de urbanism este realizată de SC Om Birou de Arhitectură SRL, din București, în temeiul unui contract de prestări servicii semnat pe 23 aprilie 2008.
După aproape nouă ani, firma de arhitectură, care a primit pentru proiect suma de 100.000 de lei, a venit cu propuneri care nu sunt tocmai pe placul noii Comisii de urbanism, condusă de arhitectul șef Mihai Radu Vânturache. Acesta a făcut 11 re-comandări către arhitecții care au elaborat PUZ-ul, solicitând mai multe studii și documente, și a cerut, pentru următoarea ședință, planuri ale tramei stradale și zonificarea în concordanță cu regimul juridic al terenurilor.
Traseu pietonal între strada Smârdan și bulevardul Ferdinand
Astfel, prima observație făcută de Comisia de urbanism a Primăriei Constanța este aceea că, pentru aprobarea PUZ-ului, "este necesară realizarea unui studiu de circulație care să estimeze volumul de trafic atras și generat de mobilarea propusă în zona studiată și să determine condițiile în care se poate organiza atât circulația în interiorul zonei studiate, cât și realizarea legăturilor cu zonele adiacente prin intermediul circulațiilor carosabile existente perimetral zonei studiatele (arterele majore care delimitează zona studiată)". Traseele propuse trebuie evidențate distinct, pe categorii de trafic: pietonal, transport în comun și rutier; este necesară asigurarea unei continuități a rutelor pietonale și rutiere propuse la nord și la sud de zona studiată. De asemenea, urbaniștii din primărie recomandă studierea posibilității reglementării unui traseu pietonal între strada Smârdan și bulevardul Ferdinand.
"Este necesară prevederea unor zone de parcare în zonele de acces la plajă. Se vor asigura mai multe puncte care vor fi reglementate ca zone de acces, eventual transport pe verticală între nivelul cornișei și nivelul plajei. Se vor reglementa zonele de taluz, până la întocmirea, avizarea și aprobarea unor studii de fundamentare geotehnice și hidrogeologice care să aibă ca obiectiv găsirea unor soluții de consolidare a malurilor printr-un proiect unitar; reglementarea urbanistică se va propune în baza unor studii de altimetrie și perspective spre și dinspre taluz, înălțimea maximă va fi limitată de necesitatea asigurării vizibilității asupra mării, cel puțin din capătul străzilor perpen-diculare pe versant", recomandă arhitectul șef al Constanței.
Mormântul lui Hypogeu, pus în valoare
Practic, autoritățile locale nu doresc construcții înalte pe taluz, care să obtureze priveliștea asupra mării. Mai mult decât atât, impun obligativitatea obținerii avizului Direcției Județene de Cultură pentru toate fazele ulterioare aprobării PUZ-ului, iar, pentru terenurile situate în zona de protecție a Mormântului Hypogeu, trebuie permise construcții care să protejeze și să pună în valoare monumentul arheologic.
De asemenea, pentru următoarea ședință a Comisiei tehnice de urbanism și amenajarea teritoriului, care va fi organizată în a doua jumătate a lunii februarie, elaboratorii PUZ-ului trebuie să prezinte un plan de sistematizare pe verticală pentru trama stradală, o zonificare funcțională în concordanță cu regimul juridic al terenurilor, conform datelor furnizate de Direcția Patrimoniu, planuri cu secțiuni transversale prin taluz, iar planul reglementări căi de circulație trebuie să conțină o reprezentare diferită a tramei stradale propuse față de cea existentă și prospecte stradale pentru toate tipurile de circulații publice.
În mod normal, conform legilor în vigoare, pe porțiunea care face obiectul PUZ-ului zonei de coastă nu ar fi trebuit să se construiască nimic până la finalizarea documentului urbanistic. Din păcate, în toți anii scurși din 2009 și până acum, falezele s-au umplut de blocuri și vile.