Țeapă cu "pâinea tradițională"!

de Andreea PERHAIȚĂ Luni, 07 Octombrie 2013 565
O mâncăm zilnic, la micul dejun, la prânz, mulți dintre noi și la cină. Unii o preferăm albă și pufoasă, alții neagră și tradițională, dar, indiferent cum ar fi, pâinea rămâne un aliment de bază pentru români. Atenție, însă la ce pâine cumpărați!
Pentru a face mai mult profit, unii comercianți speculează la maximum, în ultima perioadă, dorința noastră de a ne hrăni sănătos, de a reveni la o alimentație naturală și ne păcălesc cu etichete incomplete, unde mai și uită să treacă anumite ingrediente. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat, recent, o amplă acțiune de control privind respectarea prevederilor legale pentru comercializarea, etichetarea, pre-zentarea și publicitatea pâinii și produselor de panificație. 
În total, la nivel național, au fost verificați 947 de operatori economici. Din aceștia, aproape trei sferturi (714) nu respectau prevederile legale din domeniul protecției consumatorilor. Au fost verificate peste 70 de tone de pâine și produse de panificație, din care 28,6 tone nu se încadrau în prevederile legale în vigoare. Prima măsură a comisarilor a fost aceea de a retrage de la vânzare produsele care erau improprii consumului uman. Este vorba de peste 900 de kg de pâine și produse de panificație. Au fost aplicate 788 de sancțiuni contravenționale, din care 409 amenzi în valoare de 1.329.400 de lei și 379 de avertismente pentru încălcarea reglementărilor privind protecția consumatorilor. "Pâinea este alimentul zilnic, al nostru, al tuturor. Atrag atenția con-sumatorilor să nu cumpere pâine din locuri neautorizate. Produsele arse, cu urmă de lipituri pe părțile laterale, insuficient coapte, deformate, rupte, care prezintă urme ale contactului cu rozătoare sau cu data durabilității depășită sau modificată trebuie refuzate. Reamintesc faptul că, pentru orice nemulțumire, consu-matorii se pot adresa comisariatelor noastre județene. Pentru neres-pectarea prevederilor legale, co-mercianții vor fi aspru pedepsiți", ne sfătuiește președintele ANPC, Bog-dan Cristian Nica.
Alba-neagra cu făina
Pe lângă aspectul și termenul de valabilitate, comisarii au verificat și datele privind conținutul pâinii sau al produselor de panificație. Astfel, au fost depistați agenți economici care înșelau consumatorii. La Constanța, de exemplu, au găsit pâine de secară, fără ca, însă, pe ambalaj să fie trecut procentul de făină de secară, în lista ingredientelor. De asemenea, a fost depistată la comercializare pâine denumită "neagră", dar ca ingredient principal era făina albă și abia apoi făina neagră din grâu. La fel se proceda și la pâinea graham și pâinea cu secară, tărâțele sau făina integrală fiind doar ingrediente secundare. Tot pentru a-și păcăli clienții și a-i determina să cumpere un produs pe care altfel nu l-ar fi cumpărat, unii operatori economici utilizau în denumirea produsului sintagma "pâine tradițională", fără a putea justifica folosirea sintagmei respective. De asemenea, diferite sortimente de panificație, printre care și "Pâine cu făină de secară 500 g/buc", produs preambalat (folie polietilenă închisă cu clips metalic), era, la raft, prezentat "Pâine de secară", ceea ce inducea consumatorului ideea că produsul este fabricat din făină de secară. În fapt, conform ingredientelor menționate de producător pe ambalaj, constituentul principal al produsului era făina neagră de grâu, iar făina de secară era în proporție de numai 20 la sută.
Sfaturi pentru consumatori
Pentru a nu ne lăsa păcăliți de astfel de practici ale comercianților, comisarii Protecției Consumatorilor ne sfătuiesc să citim cu atenție eticheta fiecărui produs, iar acolo unde nu este disponibilă, să o solicităm vânzătorului. Iată ce ne mai recomandă: refuzați produsele care prezintă aspect necorespunzător, produse arse, cu urma lipiturilor pe părțile laterale, insuficient coapte, cu partea care a fost în contact cu vatra sau cuptorul mur-dară, produse deformate, produse rupte sau produse care prezintă urme ale contactului cu rozătoarele; refuzați produsele pentru care aveți îndoieli privind calitatea și modul de informare prin etichetare și întotdeauna solicitați și pătrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod nejus-tificat, doriți să reclamați calitatea sau siguranța unui produs.
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Social

Ultima oră

Titlurile zilei