Portul Constanța așteaptă investiții de 6 miliarde euro

1255
Marile proiecte industriale pe care austriecii de la Voest Alpine și belgienii de la Electrabell intenționează să le dezvolte la Constanța au pus în mișcare lumea afacerilor și instituțiile guvernamentale. Un combinat siderurgic de 5 miliarde de euro și o centrală termoelectrică gigant, de 1.200 – 1.800 Mw, în valoare de
1 – 1,5 miliarde euro, sunt investiții cruciale oriunde în lume. Își pot permite portul, județul Constanța, România, să le rateze?

Calcule și vise
Cei interesați își fac calcule, deja: câte locuri de muncă se vor crea în mod direct și indirect, câte alte afaceri vor înflori grație industriilor noi apărute în port, cu cât va crește traficul de materii prime și produse finite? O investiție siderurgică și alta energetică vor duce la apariția unui adevărat oraș industrial în sudul Constanței. Va crește o suprastructură urbană, populată de oamenii ai industriilor, cu alte interese și preocupări decât ale localnicilor ce trăiesc, azi, doar de pe urma turismului estival. Se va produce o mutație economică și sociologică, de o dimensiune și profunzime greu de anticipat.

Atuurile Constanței
Acum, investitorii se află în faza de tatonare. Voest Alpine pare a se decide cel mai greu. "Grupul austriac și-a trimis echipele de lucru în patru țări: România,
Bulgaria, Ucraina și Turcia. Are reprezentanți în fiecare din aceste țări și analizează posibilitățile de investiții. În județul nostru, austriecii au început să achiziționeze teren în zona adiacentă portului" – afirmă Constantin Matei, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.
Care oraș-port va câștiga investiția Voest Alpine? "În zona Mării Negre, noi oferim cele mai bune oportunități pentru acest proiect siderurgic. El va trebui realizat împreună cu SC Convex. Intențiile companiilor Voest Alpine și Electrabell depind de acest operator portuar. Convex este cel mai mare operator de produse vrac de la Marea Neagră și va mai fi pentru mult timp. Terminalul său asigură adâncimi de 17 – 18 metri, care, după lucrările de dragaj, vor mai crește un pic. În prezent, Convex este singura companie de la Marea Neagră care poate opera nave mari, iar transportul de minereu și de cărbune este rentabil numai cu asemenea nave. Compania românească își extinde capacitatea de operare. Două din viitoarele linii de depozitare vor fi puse la dispoziția Voest Alpine" – precizează șeful administrației portuare.

Între intenții și certitudini
Săptămâna trecută, echipa Voest Alpine a avut o nouă rundă de discuții la Guvern, Ministerul Transporturilor și în portul Constanța.
Austriecii au solicitat o suprafață de teren din port, adiacentă zonei fluvio -maritime, începând de la dana 95 până la dana 103. Pe o parte din acest perimetru se află, deja, chiriași ai administrației portuare, agenți economici care prestează servicii de operare. Unii dintre ei au investiții – afirmă Constantin Matei. Este vorba de un terminal de bitum al firmei Sargent, de un siloz de cereale al lui United Shipping Agency, de calea ferată și câteva magazii de depozitare ale lui TTS. Având în vedere că nu este vorba de investiții majore, proprietarii actuali și austriecii pot ajunge la o soluție comercială. "Important este ca Voest Alpine să vrea să vină în portul Constanța" – consideră directorul general al CNAPMC.
Dacă proiectele Voest Alpine și Electrabell se mențin în zona intențiilor, în schimb extinderea digului de larg a intrat în zona certitudinilor. Constantin Matei a declarat că CNAPMC va obține finanțarea de circa 120 milioane de euro, din fonduri europene structurale, și va începe investiția probabil în acest an.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.0928 secunde