Portul Constanța se pregătește de impactul cu criza economică

478
Este sfârșit de săptămână și, în danele portului Constanța, o flotă de 48 de nave se află sub operațiuni de încărcare-descărcare. Activitatea zilei pare a avea ritmul cu care portuarii s-au obișnuit de-a lungul acestui an, care s-a dovedit a fi bun până acum.

Creșterea de dinaintea furtunii
Datele statistice centralizate de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța arată că în primele 10 luni ale lui 2008 au fost manipulate 52.686.049 tone de mărfuri, cu 10,89% mai mult decât în perioada corespunzătoare a lui 2007. Unele grupe de mărfuri au avut creșteri remarcabile: pielea, textilele și confecțiile - 2.752%, sticla, sticlăria și produsele ceramice - 137,9%, combustibilii minerali solizi - 64%, produsele alimentare și nutrețurile pentru animale - 50,8%, cerealele - 24%, minereurile de fier și fierul vechi - 20%, semințele oleaginoase și grăsimile - 16,2%, îngrășămintele naturale și chimice - 10,51%, petrolul brut - 9,6%.
Altele, în schimb, au tras în jos traficul portuar, înregistrând diminuări semnificative: produsele metalice - 38,76%, minereurile și deșeurile neferoase – 32%, mineralele brute sau prelucrate – 26,7%, cartofii, alte legume și fructele proaspete - 19,5%, animalele vii - 16%, cimentul, varul nestins și materialele prefabricate pentru construcții - 11%.

O iluzie
Activitatea din danele de operare și datele statistice par să sfideze criza economică mondială, ale cărei efecte se resimt tot mai acut pe uscat și pe apă. În aparență, portul Constanța nu este afectat de decizia companiilor Mittal Steel Galați, Oltchim, Renault Dacia și a altor mari fabricanți de a-și restrânge producția.
"Este iluzoriu să credem că nu vom resimți criza", afirmă Viorel Panait, președintele Organizației Patronale "Operatorul Portuar". "Multe dintre navele aflate în trafic au fost angajate înainte de intensificarea crizei, Din acest motiv efectele nu sunt percepute, încă, în portul Constanța."
Patronii se pregătesc pentru ce este mai rău. Urmăresc evoluția piețelor, țin legătura cu producătorii, exportatorii și importatorii, se străduiesc să încheie contracte, care să le dea o oarecare siguranță în viitorul apropiat.

O planetă confuză
Previziunile privind evoluția economiei mondiale în 2009 sunt greu de făcut. La nivel planetar, confuzia este totală. Nimeni nu poate spune care este starea reală a sistemului bancar, când va fi repus în mișcare mecanismul creditelor, când se va relua circuitul banilor prin venele industriilor, transporturilor și comerțului.
Relația fundamentală bani-marfă-bani nu mai funcționează și din acest motiv investițiile s-au blocat, piețele de materii prime s-au prăbușit, producătorii au spus "Stop mașina!", iar flotele navale și rutiere trag tot mai multe nave și truck-uri pe dreapta, din lipsă de mărfuri.
Industriile care și-au făcut aprovizionarea cu materie primă înainte criză, la prețuri ridicate - cum este cazul siderurgiei -, sunt amenințate cu falimentul, dacă ar continua activitatea în același ritm, acum când prețurilor produselor au scăzut dramatic pe piețele internaționale.

Ultima soluție
Toate aceste nenorociri vor lovi și portul Constanța - o rotiță dintr-un mecanism care a început să se poticnească. Drept urmare, pentru a sprijini operatorii portuari să treacă cu bine prin criză, organizația patronală i-a solicitat administrației portuare să renunțe la clauza de trafic din contractele cu agenții economici. Portuarii nu sunt vinovați că omenirea este în criză, că producția, comerțul internațional și transporturile sunt în picaj, drept urmare nu trebuie taxați pentru scăderea traficului de mărfuri.
Ce se va întâmpla cu forța de muncă din portul Constanța, din momentul în care fluxurile de mărfuri vor începe să scadă? Vor începe concedierile? "Trimiterea oamenilor în șomaj nu este o soluție" - afirmă Viorel Panait. Aceasta este ideea pe care o voi susține la întâlnirea cu membrii organizației. Reducerea costurilor trebuie făcută la alte capitole. Trebuie revizuite programele de investiții, mai renunțăm la subcontractori. Cheltuielile cu utilitățile se vor reduce de la sine, prin scăderea traficului. La fel și costurile cu forța de muncă, deoarece nu va mai fi nevoie să se muncească noaptea, sâmbăta și duminica sau în zilele de sărbători. Disponibilizările vor fi ultima soluție. Oamenii concediați sunt pierduți pentru companie. Când va avea nevoie de ei, nu-i va mai găsi. Atunci, operatorul va fi nevoit să reia cheltuielile cu recrutarea și pregătirea forței de muncă."

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.0345 secunde