"Suntem Teatrul cu cel mai mic salariu din țară!"
Începe ca de obicei, ne-a spus, prin a mulțumi celor care îi ajută. Iar primul și unicul e Ministerul Culturii care le-a făcut și o rectificare bugetară pentru a-i ajuta să supraviețuiască. Banii se vor duce pe plata colaboratorilor fără de care nu se pot descurca.
Dar, o dată cu mulțumirile cele noi, vin și nemulțumirile cele vechi care au lăsat răni adânci, încă sângerânde. Când s-a tăiat, s-a tăiat în carne vie. "Nouă ni s-a ciopârțit organigrama chiar înainte de a fi preluați de minister. S-a tăiat total aiurea, fără să fim consultați. Nu s-a tăiat un serviciu, de tot, să-l poți externaliza, ei au lăsat un sfert din atelier, un sfert din corpul de balet, un sfert din orchestră, astfel încât să nu putem face nimic. Noi n-avem bibliotecar muzical!"
Mai sunt 30 de instrumentiști în orchestră (orchestra trebuie să aibă cel puțin 50 de oameni), 18 balerini, din care 3 sunt aproape de pensionare, 20 de coriști și 7 soliști. Complet insuficient. Pentru premiera ce e în focul pregătirilor sunt de făcut 100 de costume. "Sunt două croitorese angajate. Restul au fost disponibilizate, nu din vina teatrului ci din eroarea fatală din acest oraș asupra culturii". Din cauza disponibilizărilor au fost și sunt și multe drame. Una dintre ele este cea a unui fost membru al orchestrei care, la nici 40 de ani, are cancer. Operabil. Însă deoarece nu a mai avut cu teatrul decât colaborări, iar el nu și-a plătit "sănătatea", că nu lua decât câțiva firfirei, omul e neasigurat. Acum umblă colegii să-l ajute cumva, nici ei nu știu cum.
S-a rezolvat și problema locuințelor de serviciu. Angajații Teatrului au fost dați afară și trimiși să-și caute case cu chirie. Unii nu și-au permis, că n-aveau de unde, și au plecat care-ncotro. Mai ales balerinii au plecat.
Dar au venit japonezii. "Fetele sunt excepționale. Ca tehnică, etică, profesionalism, talent… Sunt pasionate. Au venit aici pentru că în Japonia n-au unde lucra. Acolo e un singur teatru, în Tokyo, iar balerini sunt foarte mulți. Fetele în vacanțe pleacă acasă și muncesc să strângă bani să supraviețuiască aici cu salariul pe care-l putem oferi noi - la fel ca al celorlalți. Și suntem teatrul cu cel mai mic salariu din țară. În celelalte au existat sporuri care s-au unit într-un salariu. La noi n-au fost sporuri. Sporul de muncă grea nu s-a acordat la noi niciodată, deși în restul țării, peste tot, s-a dat. Iar baletul este o muncă grea. Foarte grea.
Răul făcut asupra teatrului ăsta e atât de mare, și se reflectă mai întâi asupra oamenilor"… conchide soprana cu tristețe.
"Teatrul acesta consumă foarte puțin și face foarte mult. Dacă face cineva o paralelă va vedea că suntem foarte prolifici. Nu le poți face la nivelul Operei din București sau Operetei, e adevărat. Pentru ceva excepțional îți trebuie foarte mulți bani, nu se poate din mai nimic".
Să se scuture de amărăciune, Daniela Vlădescu ne-a povestit cum a fost la Festivalul de la Hunedoara. "Suntem invitați pentru anul următor cu cinci spectacole, nu cu trei. Acum doi ani au avut 300 de locuri. Anul acesta au pus 600 de locuri și au vândut 800 de bilete la fiecare spectacol și mai era cerere și nu mai aveau cum, au stat și-n picioare… Și să nu uităm că este un oraș minier, unde au fost disponibilizări masive…"
Comentează știrea
Ce nu inteleg toti mancatorii astia de c... de pe forum e ca nu se spune in articol de politica nici de Vladeasca cum a ajuns director ci cum traiesc amaratii astia de angajati ai teatrului. Putin imi pasa de politicienii astia inculti sau de cine e director sau cine a pus-o acolo trebuie sa ne gandim la ce poate oferi orasul oamenilor de cultura de aici si ce pozitie avem personal fata de situatie
Esti un pic frustrat nu? Ceva complexe de inferoritate combinate cu o atitudine paranoida, nebagat in seama de nimeni iti versi nervii pe cine te apuca .
Cui ii pasa de cultura in urbea noastra nu l-a ales pe Mazare primar. In patria lui Mazare, cultura, daca nu e pornografie si balci, nu reprezinta mare lucru. Carnaval, da, asta e pe gustul lui, taticul Constantei! Actorii din Constanta ar trebui sa organizeze caruri alegorice, carnavaluri pentru nebun si eu cred ca ar mai avea sansa sa supravietuiasca in lumea legumelor, altfel... Din pacate, noi alegem primarul, noi vom avea de castigat sau de suferit daca alegem o leguma si la propriu si la figurat
felicitari, dnei Daniela Vladescu, o mare doamna a culturii romanesti. se cunoaste evolutia teatrului constantean, de cand e dansa la conducerea operei. a facut multe lucruri frumoase si o stimez. ce a facut in tinerete, mai putin coteaza,mai ales ca e plina politica de fosti nomenclaturisti, securisti, etc. sa analizam prezentul si faptele. pacat ca politicienii nu dau importanta culturii, sanatatii, invatamantului. de asta suntem asa de ignoranti. e revoltator ca artistii din constanta sa fie atat de prost platiti. bine ca pt alte prostii mazaresti se gasesc bani...