Bate vântul a pagubă prin Şantierul Naval Damen Mangalia. Muncitorii, sătui de promisiuni!
Articole de la același autor
118 ani de la inaugurarea staţiunii Mamaia. Cum se circula cu trenul la început de secol
22 August 2024
Marinarii salvatori îşi riscă viaţa pe salarii de mizerie. "La noi, nu se poate sau nu se vrea!"
20 August 2024
Histria Narvi, lansată la apă în Şantierul Naval Constanţa. "Este o navă lider în segmentul ei de piaţă"
30 August 2024
Criza de la Şantierul Naval Damen Mangalia este departe de a se fi încheiat. La aproape trei luni de la deschiderea procedurii de intrare în insolvenţă, situaţia este la fel de crâncenă: sute de salariaţi sunt în şomaj tehnic, magaziile de materiale fac concurenţă picturilor… nud, iar pentru redresare mai este cu siguranţă mult de aşteptat. Totul pe fondul unei secretomanii totale, dar şi tăcerea este uneori grăitoare!
Bate vântul a pagubă prin curtea şi prin magaziile de materiale ale Şantierului Naval Damen de la 2 Mai-Mangalia. Rămas fără finanţare şi fără comenzi, cu acţionari - statul român, prin intermediul Ministerului Economiei (majoritar, 51%), şi Damen Holding BV (Ţările de Jos, minoritar, 49%) - care se ceartă între ei şi au ajuns în instanţă, Şantierul Naval Damen Mangalia este în mare impas.
Mare parte dintre cei aproximativ 1.500 de salariaţi ai unităţii sunt în şomaj tehnic, iar speranţele de redresare până la finalul anului sunt, practic, nule.
„Suntem în debut de toamnă, primele zile ale lunii septembrie, iar situaţia este similară cu cea din iunie, când Tribunalul Constanţa a dispus deschiderea procedurii generale a insolvenţei. Cei mai mulţi dintre colegi sunt în şomaj tehnic. 20-30 sunt în delegaţie la Tulcea, iar aproximativ 300 mai vin la serviciu, pentru diverse activităţi de întreţinere.
La ora actuală, mai avem în derulare doar două proiecte: unul pentru o platformă de forat gaze în Marea Neagră, din proiectul Neptun Deep, celălalt pentru construcţie de carcase pentru vehicule militare, ambele urmând a fi finalizate în cursul acestei luni.
Din păcate, alte contracte noi nu au mai fost semnate, deşi discuţii tot s-au purtat. Zilele trecute, conducerea şantierului a avut o întrevedere cu premierul Marcel Ciolacu, însă noi nu am fost informaţi despre subiectele abordate. Este o secretomanie totală!”, a declarat, pentru ziarul „Cuget Liber”, vicepreşedintele Sindicatului Liber Navalistul, din Şantierul Naval Damen Mangalia, Eugen Arsenie.
Menţionăm faptul că preşedintele sindicatului, Laurenţiu Gobeajă, se află şi el în şomaj tehnic.
Soluţii pentru rotunjirea veniturilor
În privinţa plăţilor şomajului tehnic, reprezentantul sindicatului spune că nu sunt mari probleme, iar muncitorii au căutat - unii chiar au şi găsit! - soluţii pentru a-şi rotunji veniturile.
„Suntem cu plăţile în grafic, pentru luna iulie şi pentru o parte a lunii august, banii s-au încasat. A mai rămas doar diferenţa aferentă perioadei 1-18 iunie, până la intrarea în insolvenţă, pe 19 iunie. Acest aspect se va rezolva în instanţă, la masa credală.
În privinţa colegilor care au fost trimişi în şomaj tehnic, mulţi dintre ei s-au angajat pe alte şantiere, la Tulcea sau în străinătate. Au angajamente pe durată determinată, totul conform Codului Muncii. Unii au trecut la Şantierul Naval Mangalia, alţii desfăşoară alte activităţi, totul pentru a-şi rotunji veniturile”, a explicat Eugen Arsenie.
Pe surse, se pare că autorităţile române s-ar afla în negocieri cu mai multe companii din Italia sau Norvegia, pentru a dezvolta în şantierul de la Mangalia proiecte de construcţii eoliene.
„Am auzit şi noi că ar fi ceva discuţii, dar, ca şi până acum, nimic concret. Doar vorbe şi promisiuni. Ne-am întâlnit şi cu ministrul Economiei, acesta s-a deplasat personal în şantier şi ne-a promis că totul va fi bine, că vom avea de muncă. Politicienii doar promit! Şomajul tehnic este până pe 31 decembrie 2024. Ce va fi după 1 ianuarie? Nici noi nu ştim. Există însă un administrator judiciar (n.r. - CITR - filiala Bucureşti), care trebuie să stabilească cine sunt responsabilii pentru situaţia în care s-a ajuns şi mai ales să creeze un plan de redresare”, a mai spus vicepreşedintele sindicatului.
O situaţie complicată
Situaţia administrativă este destul de complicată la şantierul din Mangalia. Conflictul dintre compania olandeză Damen şi statul român s-a declanşat în vara lui 2023, după apariţia unei legi impuse de Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, despre care olandezii au spus că elimină posibilitatea de a mai deţine controlul operaţional şi managerial.
Damen consideră că statul a încălcat acordul iniţial şi a anunţat că se retrage din asociere. Nu însă din România - îşi va continua activitatea la Galaţi! - şi nu în orice condiţii, olandezii cerând despăgubiri de ordinul sutelor de milioane de euro de la statul român.
La Tribunalul Constanţa, Damen Holding BV, din postura de creditor, a cerut deschiderea procedurii de faliment în cazul Damen Shipyards Mangalia SA, pentru datorii neachitate şi scadente de mult timp.
Bate vântul a pagubă prin curtea şi prin magaziile de materiale ale Şantierului Naval Damen de la 2 Mai-Mangalia. Rămas fără finanţare şi fără comenzi, cu acţionari - statul român, prin intermediul Ministerului Economiei (majoritar, 51%), şi Damen Holding BV (Ţările de Jos, minoritar, 49%) - care se ceartă între ei şi au ajuns în instanţă, Şantierul Naval Damen Mangalia este în mare impas.
Mare parte dintre cei aproximativ 1.500 de salariaţi ai unităţii sunt în şomaj tehnic, iar speranţele de redresare până la finalul anului sunt, practic, nule.
„Suntem în debut de toamnă, primele zile ale lunii septembrie, iar situaţia este similară cu cea din iunie, când Tribunalul Constanţa a dispus deschiderea procedurii generale a insolvenţei. Cei mai mulţi dintre colegi sunt în şomaj tehnic. 20-30 sunt în delegaţie la Tulcea, iar aproximativ 300 mai vin la serviciu, pentru diverse activităţi de întreţinere.
La ora actuală, mai avem în derulare doar două proiecte: unul pentru o platformă de forat gaze în Marea Neagră, din proiectul Neptun Deep, celălalt pentru construcţie de carcase pentru vehicule militare, ambele urmând a fi finalizate în cursul acestei luni.
Din păcate, alte contracte noi nu au mai fost semnate, deşi discuţii tot s-au purtat. Zilele trecute, conducerea şantierului a avut o întrevedere cu premierul Marcel Ciolacu, însă noi nu am fost informaţi despre subiectele abordate. Este o secretomanie totală!”, a declarat, pentru ziarul „Cuget Liber”, vicepreşedintele Sindicatului Liber Navalistul, din Şantierul Naval Damen Mangalia, Eugen Arsenie.
Menţionăm faptul că preşedintele sindicatului, Laurenţiu Gobeajă, se află şi el în şomaj tehnic.
Soluţii pentru rotunjirea veniturilor
În privinţa plăţilor şomajului tehnic, reprezentantul sindicatului spune că nu sunt mari probleme, iar muncitorii au căutat - unii chiar au şi găsit! - soluţii pentru a-şi rotunji veniturile.
„Suntem cu plăţile în grafic, pentru luna iulie şi pentru o parte a lunii august, banii s-au încasat. A mai rămas doar diferenţa aferentă perioadei 1-18 iunie, până la intrarea în insolvenţă, pe 19 iunie. Acest aspect se va rezolva în instanţă, la masa credală.
În privinţa colegilor care au fost trimişi în şomaj tehnic, mulţi dintre ei s-au angajat pe alte şantiere, la Tulcea sau în străinătate. Au angajamente pe durată determinată, totul conform Codului Muncii. Unii au trecut la Şantierul Naval Mangalia, alţii desfăşoară alte activităţi, totul pentru a-şi rotunji veniturile”, a explicat Eugen Arsenie.
Pe surse, se pare că autorităţile române s-ar afla în negocieri cu mai multe companii din Italia sau Norvegia, pentru a dezvolta în şantierul de la Mangalia proiecte de construcţii eoliene.
„Am auzit şi noi că ar fi ceva discuţii, dar, ca şi până acum, nimic concret. Doar vorbe şi promisiuni. Ne-am întâlnit şi cu ministrul Economiei, acesta s-a deplasat personal în şantier şi ne-a promis că totul va fi bine, că vom avea de muncă. Politicienii doar promit! Şomajul tehnic este până pe 31 decembrie 2024. Ce va fi după 1 ianuarie? Nici noi nu ştim. Există însă un administrator judiciar (n.r. - CITR - filiala Bucureşti), care trebuie să stabilească cine sunt responsabilii pentru situaţia în care s-a ajuns şi mai ales să creeze un plan de redresare”, a mai spus vicepreşedintele sindicatului.
O situaţie complicată
Situaţia administrativă este destul de complicată la şantierul din Mangalia. Conflictul dintre compania olandeză Damen şi statul român s-a declanşat în vara lui 2023, după apariţia unei legi impuse de Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, despre care olandezii au spus că elimină posibilitatea de a mai deţine controlul operaţional şi managerial.
Damen consideră că statul a încălcat acordul iniţial şi a anunţat că se retrage din asociere. Nu însă din România - îşi va continua activitatea la Galaţi! - şi nu în orice condiţii, olandezii cerând despăgubiri de ordinul sutelor de milioane de euro de la statul român.
La Tribunalul Constanţa, Damen Holding BV, din postura de creditor, a cerut deschiderea procedurii de faliment în cazul Damen Shipyards Mangalia SA, pentru datorii neachitate şi scadente de mult timp.
Articole pe aceeași temă
Luni, 01 Iulie 2024
Joi, 20 Iunie 2024
Joi, 20 Iunie 2024
Joi, 13 Iunie 2024
Vineri, 31 Mai 2024
Joi, 30 Mai 2024
Vineri, 26 Aprilie 2024