Conducerea terminalului DP World din portul Constanța a stârnit furia sindicatelor

Duminică, 13 Septembrie 2020
2774
Compania Constanța South Container Terminal (CSCT), parte a concernului DP World (numărul unu în rândul operatorilor de mărfuri containerizate de pe piața mondială), este cel mai mare terminal de containere din portul românesc, dar și de la Marea Neagră. Totodată este unul dintre cei mai performanți operatori din portul Constanța.

Conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice, anul 2019 l-a încheiat cu un profit brut de 52.702.167 lei (circa 11.106.416 euro), mai mare cu 20,34%, în lei (respectiv 18,1%, exprimat în euro), față de anul 2018. Performanța a fost obținută cu un personal mediu de 449 de angajați.



Terminalul strălucește prin tehnologiile ultramoderne de care dispune, dar adevărata sa bogăție, fără de care echipamentele și utilajele sale n-ar fi în stare de nimic, este resursa umană.

La nivelul concernului DP World, forța de muncă este foarte prețuită, după cum reiese dintr-un mesaj postat pe pagina sa online, care exprimă filosofia sa socială: „Suntem o familie de peste 56.000 de angajați, datorită cărora comerțul se desfășoară în fiecare zi. Știm că oamenii sunt cel mai important atu al nostru, așa că ne ocupăm de acest bun al nostru, cultivându-i și ajutându-i să-și atingă întregul potențial prin programe cuprinzătoare de învățare și dezvoltare”.

O disponibilizare suspectă

În mod inexplicabil, filosofia concernului privind resursa umană nu este împărtășită de conducerea unității sale din portul Constanța, care a decis să renunțe la trei operatori de pe macaralele portal de cheu.

După cum reiese din comunicatul dat publicității, de vină pentru concedierea lor ar fi pandemia Covid-19, din cauza căreia compania a înregistrat „scăderi ale volumelor comerciale, în unele luni acestea fiind cu aproape 20% mai mici față de 2019”.

Drept urmare, conducerea companiei s-a simțit obligată să ia măsuri.



„Disponibilizarea celor trei operatori face parte din pachetul de măsuri pentru stabilizarea și consolidarea operațiunilor”, se arată în comunicatul de presă.

Totodată au fost retrase 11 anunțuri de oferte de muncă și înghețate angajările pe respectivele posturi, „până la îmbunătățirea situației economice globale”.

Reacția sindicală

Decizia conducerii CSCT a stârnit reacția mișcării sindicale. Mai întâi, Bogdan Hossu, președintele Confederației Naționale Sindicale „Cartel Alfa”, și Ion Caraignat, președintele Uniunii Sindicale Teritoriale Filiala Constanța, au încercat, pe calea dialogului, să obțină anularea concedierilor. În zadar! Conducerea societății a rămas inflexibilă.

Drept urmare, sindicatele au decis să acționeze. Sub semnătura președintelui Ion Caraignat, Uniunea Sindicală Teritorială Filiala Constanța a dat publicității un comunicat de presă în care se arată că: „Societatea Constanța South Container Terminal (DP World) a dispus, începând cu data de 10 septembrie 2020, concedierea, pentru motive care nu țin de persoana salariatului, a colegului nostru Pavel Nicolae, liderul Sindicatului Uniport Constanța South, sindicat afiliat la organizația noastră sindicală.



Societatea a avut profit de milioane de dolari în anii precedenți (și va avea cu siguranță și în anul 2020) și totuși a optat să concedieze pentru motive care nu țin de persoana salariatului un număr de trei salariați, printre care și colegul nostru Pavel Nicolae, liderul sindicatului și angajat în cadrul societății încă din anul 2008 cu rezultate foarte bune pe funcția deținută.

Măsura concedierii nu are o justificare reală, fiind greu de crezut că așa-zisele probleme care au generat concedierea se vor rezolva cu concedierea celor trei salariați, în contextul unui profit anterior de milioane de dolari.

Sindicatul Uniport Constanța South, sprijinit de membrii sindicatelor afiliate la Filiala Constanța a Confederației Naționale Sindicale «Cartel Alfa», va organiza acțiuni de protest împotriva măsurii de concediere a celor trei salariați, apreciind măsura concedierii abuzivă și nelegală”.

Vor cere ajutorul justiției

Ion Caraignat a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, că, în opinia sa, decizia de concediere a celor trei angajați nu are nicio fundamentare obiectivă, economică ori profesională.

„Pavel Nicolae, liderul de sindicat concediat, este unul dintre cei mai buni operatori de utilaje portuare, fiind declarat, în urmă cu câțiva ani, campion absolut la nivelul concernului DP World, pentru că a realizat numărul cel mai mare de manevre. Lucrează la CSCT de la înființarea companiei și, din cauza efortului depus de-a lungul anilor, s-a îmbolnăvit, fiind nevoit să se opereze pe coloană. Este primul lucrător din CSCT care a fost declarat cu boală profesională.

Ceilalți doi lucrători sunt și ei sindicaliști, iar unul mai are doar trei ani până la pensie. Sindicatele din întreaga confederație au fost informate despre acest caz și sunt alături de cei trei lucrători. Toate au luat atitudine prin comunicate transmise pe adresa companiei, în cursul zilei de vineri, 11 septembrie 2020. Vom informa conducerea concernului DP World din Dubai despre ceea ce se întâmplă la Constanța, precum și organizațiile sindicale internaționale. Totodată, vom ataca decizia conducerii CSCT în instanță.

Membrii noștri de sindicat din acest terminal portuar ne-au informat că, în continuare, li se cere să facă ore suplimentare. Conducerea CSCT va trebui să le explice judecătorilor de ce concediază lucrători bine pregătiți, cu multă experiență, în condițiile în care colegii lor sunt nevoiți să muncească peste program”, a afirmat Ion Caraignat.



Cum va reacționa șeicul Ahmed Bin Sulayem?

Stimați cititori, suntem curioși să știm dacă șeicul Ahmed Bin Sulayem, conducătorul concernului DP World, a aflat de scandalul declanșat la Constanța, chiar de cel căruia i-a încredințat conducerea terminalului portuar. Dacă nu, îl va informa ziarul „Cuget Liber”. Sunt convins că șeicul va lua măsuri radicale împotriva acelor subalterni care sfidează filosofia socială a concernului, concediind trei lucrători de la unitatea din Constanța, membri ai aceeași familii de peste 56.000 de angajați. Cu siguranță că șeful concernului DP World nu va fi de acord ca marea familie a DP Word să se arate nerecunoscătoare și să îi lase pe drumuri pe trei dintre fii ei devotați și profesioniști, oameni care și-au pus în pericol sănătatea și viața pentru ca terminalul de containere din portul Constanța să producă și să facă profit. 



Pagina a fost generata in 0.0939 secunde