Portul Constanța, prioritatea Guvernului României! Măsuri accelerate pentru creșterea traficului de mărfuri

1022
La doar trei săptămâni de la precedenta vizită, Sorin Grindeanu, viceprim-ministru și ministru al Transporturilor, și Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, au făcut o nouă escală în portul Constanța, pentru a se întâlni cu presa. În premieră, conferința a fost organizată afară, pe cheul din fața Gării Maritime construite de legendarul inginer Anghel Saligny. Pescărușii care survolau cerul înnorat și navele legate la cheu au asistat cu uimire la bombardamentul de întrebări la care au fost supuși cei doi demnitari de către ziariștii prezenți câtă frunză și iarbă.



Sprijin rapid pentru portul Constanța


Luând cuvântul în deschiderea întâlnirii, Marcel Ciolacu a declarat: „Împreună cu domnul vicepremier Sorin Grindeanu suntem la a doua descălecare în portul Constanța. După prima vizită, în urma discuției avute cu primul-ministru al României, Guvernul a alocat, din fondul de rezervă, o sumă importantă pentru investițiile din acest port. Trebuie să ne fie foarte clar că, în urma războiului din Ucraina, a crescut importanța strategică și comercială a portului Constanța și a Mării Negre, iar statul român trebuie să facă rapid efortul de a sprijini portul. Am văzut că CFR Marfă, în ciuda situației grele prin care trece, a eliberat 31 de linii de cale ferată din port. La rândul său, Administrația Portuară a început lucrările de reabilitare a mai multor poduri. Sperăm ca acest ritm susținut să continue sub coordonarea ministrului Transporturilor. Mă bucur că atât eu, cât și domnul prim-ministru Nicolae Ciucă reușim să tragem la aceeași căruță, să punem, înaintea oricăror interese politice, statul român și interesele României. Săptămâna viitoare voi face o deplasare în Ucraina, unde voi avea discuții și cu omologul meu din această țară. Sper că voi discuta și cu primul-ministru, și cu președintele Ucrainei, să-i asigurăm că România se pregătește logistic să-i ajute din punct de vedere umanitar și comercial, astfel încât mărfurile din Ucraina să tranziteze România, iar activitatea economică să continue”.



Reabilitarea infrastructurii feroviare portuare


La rândul său, viceprim-ministrul Sorin Grindeanu a declarat: „În urma vizitei din portul Constanța, s-a luat decizia în coaliție și în Guvern, astfel că săptămâna trecută s-a alocat portului Constanța suma de 200 de milioane de lei din fondul de rezervă aflat la dispoziția primului-ministru. Cu puțin peste 100 de milioane de lei au fost alocați, prin procedură de urgență, pentru reabilitarea a 35 de linii din cele 98 de linii nefolosite în prezent. Diferența va fi alocată prin procedura achizițiilor publice pentru reabilitarea celorlalte 63 de linii. Rămâne ca CFR Infrastructură să acționeze rapid. În cursul următoarelor zile vom discuta cu cei de la ANAF pentru ca, în cel mai scurt timp, cele 350 de vagoane aflate sub sechestru care au rămas în port (din totalul de 700, câte erau în urmă cu trei săptămâni) să fie valorificate rapid și liniile să fie eliberate. Prin aceste măsuri creștem capacitatea portului Constanța pe zona feroviară. Este un prim pas. La rândul său, Administrația Portuară trebuie să ducă la bun sfârșit proiectele cu fonduri europene începute. Portul Constanța – repet – trebuie să fie prioritate pentru România. Vor mai urma investiții în port, astfel încât să fie folosit la capacitate maximă.”



Transferul rețelei feroviare


În numele ziarului „Cuget Liber”, i-am pus ministrului Transporturilor următoarele întrebări:

- Compania CFR Infrastructură a demonstrat că are mari probleme și nu poate întreține infrastructura feroviară portuară. După reabilitarea acesteia, n-ar fi mai bine să fie transferată la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime?

- Vom analiza această soluție, nu o exclud! – a promis Sorin Grindeanu.

- Domnule ministru, ați ridicat problema reluării traficului navelor ferry-boat în portul Constanța. Când se va întâmpla acest lucru?

- Despre această problemă vă poate spune mai multe directorul general al Administrației Portuare – a spus ministrul. Vreau să vă spun că exporturile de cereale ale Ucrainei sunt destinate, în cea mai mare parte, nordului Africii. Pentru acea zonă este mai ieftin să folosească ruta de transport prin Marea Neagră și Mediterana, decât ruta poloneză, prin portul Gdansk. Mă bucur că autoritățile române și, nu numai, au avut grijă să îndepărteze rapid pericolele – minele - din Marea Neagră. Sunt convins că, în condiții de siguranță, traficul de mărfuri prin portul Constanța va crește și mai mult.

Încă un pas

Ultima întrebare i-am adresat-o lui Marcel Ciolacu - președintele Camerei Deputaților:

- Ministerul Transporturilor a luat două măsuri importante în ultima lună, care au fost apreciate de navigatorii români. Mă refer la prelungirea carnetelor de marinar de la doi la cinci ani și adoptarea Ordonanței de Urgență privind munca navigatorilor. Aceste măsuri reprezintă totodată pași importanți în direcția instituționalizării pavilionului maritim internațional al României. Am aflat că proiectul ar fi ajuns în zona Parlamentului. Vă rog să ne confirmați și să ne spuneți dacă îl veți susține!

- Se lucrează la draft-ul acestui proiect. Sunt implicați, în primul rând, parlamentarii de Constanța. Deputatul Horia Țuțuianu și senatorul Felix Stroe au preluat această inițiativă și vrem să vedem primul draft. Știți foarte bine că este vorba de o lege mult mai complexă. Trebuie discutată cu ministerul de resort și cu Comisia Europeană. Vom vedea forma finală și sperăm ca în cursul acestui an să începem să o promovăm.

La aflarea acestei vești extraordinare, i-am spus președintelui Camerei Deputaților:

- Domnule președinte Ciolacu, veți intra în istorie, și dumneavoastră, și întreaga coaliție de guvernare, dacă veți duce la bun sfârșit acest proiect și vom vedea prima navă a unui armator privat care arborează pavilionul românesc!



Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4888 secunde