Raport audit: Nereguli, rezilieri de contracte şi vulnerabilităţi manageriale, la CERONAV Constanţa
Articole de la același autor
Mihai Daraban, despre decorarea CCIR: „Este recunoaşterea eforturilor sistemului cameral pentru dezvoltarea economică durabilă”
01 Octombrie 2024
Mihai Daraban: „Atacurile cibernetice, o mare problemă pentru firmele din România”
30 Septembrie 2024
Comandantul Rădulescu, de pe „Hyundai Privilege”: „Ne salută navele care ne întâlnesc pe mare, ne felicită în VHF!”
29 Septembrie 2024
Curaj şi omenie pe mare! Naufragiat salvat de un comandant de navă român şi echipajul său
25 Septembrie 2024
118 ani de la inaugurarea staţiunii Mamaia. Cum se circula cu trenul la început de secol
22 August 2024
Raportul de audit de conformitate privind regularitatea şi corectitudinea atribuirii, urmăririi şi executării contractelor finanţate din bugetul de stat pentru cheltuieli de capital la Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV Constanţa a scos la lumină o serie de nereguli.
Misiunea de audit de conformitate a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanţa, subiectul auditului reprezentându-l respectarea prevederilor legale cu privire la atribuirea, urmărirea şi executarea angajamentelor legale concretizate în plăţi aferente cheltuielilor de capital, recepţia, evidenţierea şi utilizarea obiectivelor de investiţii, în perioada 2022 - 2023, la CERONAV Constanţa, instituţie condusă la acea vreme de directorul general Ovidiu Sorin Cupşa.
Se recomandă cercetarea administrativă
Una dintre neregulile semnalate se referă la nerespectarea prevederilor legale la atribuirea contractului de lucrări la un obiectiv de investiţii, având drept consecinţă rezilierea contractului.
„Pentru un obiectiv de investiţii, acelaşi birou de proiectare a întocmit atât studiul de fezabilitate (SF), cât şi proiectul tehnic (PT), fără a lua în considerare toate riscurile pe care le implică scăderea nivelului Dunării, caz în care lucrarea nu a fost executată, contractul fiind reziliat, deşi CERONAV Constanţa a efectuat cheltuieli cu proiectele tehnice, studiul geotehnic şi avizele necesare. De asemenea, contractul a fost încheiat cu o societate care nu îndeplinea criteriul profesional de calificare, nefiind autorizată pentru lucrări hidrotehnice”, se arată în raportul Curţii de Conturi, care menţionează şi cauza: „Disfuncţionalităţi în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor legale care reglementează achiziţiile publice, precum şi superficialitate în certificarea în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii”.
Specialiştii Curţii de Conturi au recomandat în acest caz efectuarea unei cercetări administrative şi luarea măsurilor în consecinţă.
Într-o altă speţă, se vorbeşte despre nerespectarea principiului transparenţei în cazul unei achiziţii directe.
„Achiziţia directă de servicii de supervizare şi dirigenţie de şantier pentru un obiectiv de investiţii s-a realizat prin iniţierea unui singur ofertant, alegându-se un criteriu neconform şi fără a fi determinată o valoare estimată a achiziţiei directe înainte de efectuarea acesteia, deşi valoarea acesteia depăşeşte suma de 200.000 lei fără TVA. S-a încălcat astfel principiul transparenţei în achiziţiile publice, principiu care are rolul de a garanta supravegherea activităţii autorităţilor contractante cu scopul de a limita favoritismul şi de a asigura un anumit grad de transparenţă al informaţiilor oferite.
Au fost identificate disfuncţionalităţi în exercitarea controlului intern în domeniul achiziţiilor publice, cu privire la respectarea principiilor în domeniu”, menţionează sursa citată.
Vulnerabilităţi ale sistemului de control intern
Şirul neregulilor continuă şi ajungem la calcularea eronată de penalităţi de întârziere pentru depăşirea duratei contractuale din contractul nr. 184/28.09.2020 - „Extindere şi modernizare clădire Pescarilor”.
„În cazul unui contract de investiţii, pentru nerespectarea clauzei contractuale privind durata contractului, la calcularea penalităţilor de întârziere nu au fost luate în calcul ajustările de preţ aferente, care intră în noua bază de calcul.
De asemenea, în contractele de lucrări încheiate de entitatea verificată, este prevăzută clauză de penalităţi în cotă fixă de 0,03%/zi de întârziere din valoarea obligaţiei neexecutate, în condiţiile în care rata dobânzii de referinţă nu este constantă”, au constatat reprezentanţii Curţii de Conturi.
Aceştia au invocat disfuncţionalităţi în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor privind calculul penalităţilor de întârziere datorate de constructor pentru nerespectarea prevederilor contractuale şi au recomandat recuperarea penalităţilor de întârziere calculate sub valoarea datorată, de la constructor, baza de calcul necuprinzând şi ajustările de preț, dar şi revizuirea modului de calcul al penalităţilor la toate contractele aflate în derulare la CERONAV Constanţa.
Nu în ultimul rând, au fost identificate vulnerabilităţi ale sistemului de control intern managerial cu privire la condiţiile de delegare ale personalului CERONAV Constanţa, dar şi la carburanţii folosiţi în activitatea didactică.
XXX
De partea cealaltă, reprezentanţii legali ai CERONAV Constanţa au transmis că sunt de acord cu constatările, concluziile şi recomandările prezentate de echipa de audit.
Misiunea de audit de conformitate a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanţa, subiectul auditului reprezentându-l respectarea prevederilor legale cu privire la atribuirea, urmărirea şi executarea angajamentelor legale concretizate în plăţi aferente cheltuielilor de capital, recepţia, evidenţierea şi utilizarea obiectivelor de investiţii, în perioada 2022 - 2023, la CERONAV Constanţa, instituţie condusă la acea vreme de directorul general Ovidiu Sorin Cupşa.
Se recomandă cercetarea administrativă
Una dintre neregulile semnalate se referă la nerespectarea prevederilor legale la atribuirea contractului de lucrări la un obiectiv de investiţii, având drept consecinţă rezilierea contractului.
„Pentru un obiectiv de investiţii, acelaşi birou de proiectare a întocmit atât studiul de fezabilitate (SF), cât şi proiectul tehnic (PT), fără a lua în considerare toate riscurile pe care le implică scăderea nivelului Dunării, caz în care lucrarea nu a fost executată, contractul fiind reziliat, deşi CERONAV Constanţa a efectuat cheltuieli cu proiectele tehnice, studiul geotehnic şi avizele necesare. De asemenea, contractul a fost încheiat cu o societate care nu îndeplinea criteriul profesional de calificare, nefiind autorizată pentru lucrări hidrotehnice”, se arată în raportul Curţii de Conturi, care menţionează şi cauza: „Disfuncţionalităţi în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor legale care reglementează achiziţiile publice, precum şi superficialitate în certificarea în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii”.
Specialiştii Curţii de Conturi au recomandat în acest caz efectuarea unei cercetări administrative şi luarea măsurilor în consecinţă.
Într-o altă speţă, se vorbeşte despre nerespectarea principiului transparenţei în cazul unei achiziţii directe.
„Achiziţia directă de servicii de supervizare şi dirigenţie de şantier pentru un obiectiv de investiţii s-a realizat prin iniţierea unui singur ofertant, alegându-se un criteriu neconform şi fără a fi determinată o valoare estimată a achiziţiei directe înainte de efectuarea acesteia, deşi valoarea acesteia depăşeşte suma de 200.000 lei fără TVA. S-a încălcat astfel principiul transparenţei în achiziţiile publice, principiu care are rolul de a garanta supravegherea activităţii autorităţilor contractante cu scopul de a limita favoritismul şi de a asigura un anumit grad de transparenţă al informaţiilor oferite.
Au fost identificate disfuncţionalităţi în exercitarea controlului intern în domeniul achiziţiilor publice, cu privire la respectarea principiilor în domeniu”, menţionează sursa citată.
Vulnerabilităţi ale sistemului de control intern
Şirul neregulilor continuă şi ajungem la calcularea eronată de penalităţi de întârziere pentru depăşirea duratei contractuale din contractul nr. 184/28.09.2020 - „Extindere şi modernizare clădire Pescarilor”.
„În cazul unui contract de investiţii, pentru nerespectarea clauzei contractuale privind durata contractului, la calcularea penalităţilor de întârziere nu au fost luate în calcul ajustările de preţ aferente, care intră în noua bază de calcul.
De asemenea, în contractele de lucrări încheiate de entitatea verificată, este prevăzută clauză de penalităţi în cotă fixă de 0,03%/zi de întârziere din valoarea obligaţiei neexecutate, în condiţiile în care rata dobânzii de referinţă nu este constantă”, au constatat reprezentanţii Curţii de Conturi.
Aceştia au invocat disfuncţionalităţi în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor privind calculul penalităţilor de întârziere datorate de constructor pentru nerespectarea prevederilor contractuale şi au recomandat recuperarea penalităţilor de întârziere calculate sub valoarea datorată, de la constructor, baza de calcul necuprinzând şi ajustările de preț, dar şi revizuirea modului de calcul al penalităţilor la toate contractele aflate în derulare la CERONAV Constanţa.
Nu în ultimul rând, au fost identificate vulnerabilităţi ale sistemului de control intern managerial cu privire la condiţiile de delegare ale personalului CERONAV Constanţa, dar şi la carburanţii folosiţi în activitatea didactică.
XXX
De partea cealaltă, reprezentanţii legali ai CERONAV Constanţa au transmis că sunt de acord cu constatările, concluziile şi recomandările prezentate de echipa de audit.
Articole pe aceeași temă
Vineri, 12 Iulie 2024
Luni, 20 Mai 2024
Sâmbătă, 13 Aprilie 2024
Duminică, 25 Februarie 2024
Duminică, 04 Februarie 2024
Luni, 18 Decembrie 2023
Miercuri, 29 Noiembrie 2023
Vineri, 17 Noiembrie 2023
Luni, 13 Noiembrie 2023
Vineri, 26 Ianuarie 2024