X
Criză profundă la Şantierul Naval Damen Mangalia

Se reziliază contractul de asociere dintre statul român şi Damen. Termenii şi termenele, la secret!

1447
Se reziliază contractul de asociere dintre statul român şi Damen. Termenii şi termenele, la secret! - 1-1732885890.jpg

Articole de la același autor

Cu sute de oameni trimişi în şomaj tehnic, cu datorii istorice fabuloase, fără comenzi şi fără finanţare, Şantierul Naval Damen de la Mangalia se zbate să evite falimentul, se luptă să supravieţuiască. Însă, contractul de asociere dintre cei doi acţionari este în procedură de reziliere, iar termenii şi termenele documentului sunt… la secret! Sindicaliştii au ajuns la limita disperării şi cer autorităţilor statului să salveze unitatea.

Criză profundă la Şantierul Naval Damen Mangalia (DSMa), unitate în cazul căreia, în luna mai, Damen Holding BV, din postura de creditor, a cerut la Tribunalul Constanţa deschiderea procedurii de faliment, pentru datorii neachitate şi scadente de mult timp. Sute de muncitori au fost trimişi în şomaj tehnic, iar plăţile sociale sunt asigurate până la data de 31 decembrie 2024. Ce se va întâmpla de la 1 ianuarie 2025 încolo? Nimeni nu ştie cu exactitate, însă scenariile nu sunt foarte fericite.

Cine va semna notificarea

În Adunarea Generală a Acţionarilor, s-a aprobat, cu 6.264.800 voturi pentru, reprezentând 93,8878% din capitalul social, rezilierea contractului de asociere încheiat în data de 09.11.2018 între 2MMS şi Damen 1 Şantierul Naval 2 Mai SA Mangalia Holding BV în termenii şi la termenele menţionate în adresa 2MMS nr. 748 din 02.10.2024 (Notificarea de remediere).

De asemenea, s-a aprobat nominalizarea lui Doru Jianu, director general al societăţii, ca reprezentant al societăţii care va semna Notificarea de reziliere a respectivului contract de asociere.

Nu în ultimul rând, s-a stabilit data de 19.12.2024 ca dată de înregistrare, respectiv de identificare a acţionarilor asupra cărora se răsfrâng efectele hotărârilor AGEA din data de 28/29.11.2024 şi data de 18.12.2024 ca ex-date, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă.

Aşadar, ceea ce se anticipa a devenit realitate. Interesant este însă faptul că termenii şi termenele sunt ţinute… la secret! Directorul general Doru Jianu s-a limitat a ne spune că forma de organizare a unităţii nu îi permite să facă declaraţii şi ne-a direcţionat către Ministerul Economiei, statul român fiind acţionar majoritar (51%) al şantierului. Am solicitat aceste informaţii şi ministerului, însă, până la ora închiderii ediţiei, nu am primit niciun răspuns.

Un „divorţ” deloc surprinzător

Nici pentru Sindicatul Liber Navalistul (SLN), din Şantierul Naval Damen Mangalia, „divorţul” nu este o surpriză.

„SLN a anticipat această posibilitate privind încetarea/rezilierea contractului de asociere dintre cei doi acţionari ai societăţii DSMa. Acţionarul minoritar, Damen, a transmis o notificare în acest sens încă din luna august 2023 privind intenţia de a încheia acest parteneriat, iar de atunci, cei doi acţionari au încercat, fără succes, să găsească soluţii pentru continuarea colaborării. În final, s-a ajuns la concluzia că acest parteneriat trebuie să înceteze. Aprobarea rezilierii contractului reprezintă doar o etapă în acest proces.

În perioada următoare, vom afla dacă statul român va exercita dreptul de preemţiune pentru a prelua pachetul de 49% din acţiunile DSMa deţinute de Damen sau, dacă nu va opta pentru acest drept, Damen va putea să vândă acţiunile către un alt investitor interesat”, a declarat, pentru ziarul „Cuget Liber”, preşedintele Sindicatului Liber Navalistul, din Şantierul Naval Damen Mangalia, Laurenţiu Gobeajă.

Următoarea etapă va consta în tranzacţionarea acţiunilor, după clarificarea cererii de despăgubiri transmisă de Damen către acţionarul majoritar, precum şi a Notificării de remediere trimise recent de SN 2 Mai SA către Damen. Cei doi acţionari trebuie să ajungă la un acord privind creanţele, iar acest lucru poate fi rezolvat prin negociere directă sau în instanţă, având în vedere că un proces este deja în derulare la Curtea de Arbitraj de la Viena.

„Este vital ca aceste demersuri să fie finalizate rapid, pentru a facilita implementarea urgentă a unui plan de reorganizare ce va asigura reluarea activităţii şantierului. Doar prin acest demers, societatea va putea să se redreseze şi să iasă din insolvenţă.

SLN face apel către acţionarii DSMa şi decidenţii politici să adopte măsuri urgente pentru rezolvarea acestei crize, pentru a salva un şantier esenţial pentru industria navală din România, un obiectiv strategic de interes naţional”, a explicat liderul de sindicat.

O chestiune de stabilitate socială

Muncitorii doresc să afle care este strategia statului român în privinţa viitorului acestui şantier, având în vedere impactul său asupra economiei locale şi asupra bunăstării lucrătorilor, inclusiv a familiilor acestora şi a locuitorilor Mangaliei.

„Acest şantier este principalul angajator din zonă, iar soarta acestuia influenţează întreaga comunitate. În acest moment critic, acţiunile politicienilor pot salva nu doar şantierul, ci şi stabilitatea socială într-o perioadă marcată de incertitudine. Este momentul în care acţiunile decidenţilor pot face diferenţa între succes şi colaps, deciziile trebuie luate acum! Orice amânare poate agrava şi mai mult situaţia existentă.

Salvaţi şantierul, salvaţi Mangalia!”, au transmis sindicaliştii. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5382 secunde