Statul român le-a întors spatele sutelor de navigatori din flota norvegiană
Articole de la același autor
Au fost furați 525 de stabilopozi din digul de larg
01 Aprilie 2016
Băncile din Constanța au scos la vânzare mii de apartamente, vile, spații comerciale și terenuri
05 Martie 2016
Salvați Oieria Palas!
21 Aprilie 2016
Răsturnare spectaculoasă în cazul navei "Summertime Dream"
12 Aprilie 2016
Afaceri cu nave sub paravanul comerțului cu mărunțișuri
05 Aprilie 2016
• Ministerul Muncii nu mișcă un deget pentru a-i ajuta să-și păstreze locurile de muncă
"Armatorii norvegieni asigură peste 350 de locuri de muncă pentru marinarii români, pe care se rotesc mai mult de 500 de persoane într-un an", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. "Cele mai multe locuri de muncă sunt pe navele norvegiene înregistrate sub alte pavilioane. Numărul românilor care navigă sub pavilion nor-vegian ar putea crește dacă Ministerul Muncii ar reînnoi acordul cu statul norvegian."
Spre deosebire de celelalte state europene care au reînnoit acordurile încheiate cu Norvegia și care permit navigatorilor să aleagă țara de domiciliu fiscal cea mai favorabilă, statul român nu l-a prelungit. Acordul a fost încheiat de România în 2007, pus în aplicare în urma intervenției SLN și a fost valabil până în 2011. El le permitea angajatorilor norvegieni să plătească toate taxele și impozitele aferente salariilor conform legislației din România, mult mai favorabilă pentru ei. De aceea, erau interesați să recruteze echipaje românești.
Înainte de expirarea acordului, SLN a făcut presiuni la Ministerul Muncii pentru reînnoirea lui, dar acesta s-a eschivat sistematic în mod inexplicabil, deși statul român are numai de câștigat, fără să fie pus la cheltuială. Toate tentativele ulterioare de reluare a discuțiilor au eșuat din cauza obtuzității instituțiilor statului.
În lipsa acordului, navigatorii români au devenit prea scumpi pentru navele cu pavilion norvegian, întrucât în cazul lor trebuie aplicată fiscalitatea aferentă salariilor din Norvegia. Armatorii norvegieni preferă echipajele din țările cu legislația fiscală mai permisivă, care au încheiate acorduri cu Norvegia.
În perioada 28 - 29 aprilie 2016, Adrian Mihălcioiu a participat, în Klapeida, Lituania, la reuniunea grupului de lucru din țările europene și baltice care semnează contracte de muncă cu armatorii norvegieni. Au fost prezenți lideri ai sindicatelor navi-gatorilor din România, Polonia, Croația, Rusia, Esteonia, Letonia, Lituania și Norvegia.
În cadrul întâlnirii, sindicatele au prezentat rapoarte privind activitatea desfășurată și situația membrilor lor, au făcut propuneri pentru modificarea contractelor de muncă și și-au expus planurile de viitor.
"Principalele probleme dezbătute au fost criza din sectorul off-shore și pregătirea negocierilor salariale. A fost prezentat un raport al armatorilor norvegieni din care rezultă că, odată cu reducerea activității de exploatare a câmpurilor petroliere marine și a activităților de transport conexe, circa 28.000 de navigatori vor fi concediați la nivel mondial, până la sfârșitul anului 2016. Dacă tendințele de pe piața petrolului se vor menține, numărul concedierilor va crește la 50.000, până în 2018. Omenirea se află în fața unui mare pericol. Specialiștii pierduți acum cu zecile de mii nu vor mai fi disponibili peste ani, când industria off-shore se va relansa, iar pregătirea înlocuitorilor necesită timp și chel-tuieli mari. De aceea, sindicatele navigatorilor au decis să se implice și să solicite organismelor internaționale și guvernelor să-i sprijine pe cei din industria off-shore să treacă mai ușor peste perioada de criză. Companiile din domeniu au plătit taxe și impozite, au creat locuri de muncă direct și indirect, au investit în cercetare sume uriașe. Acum, a sosit momentul ca ele să fie sprijinite, iar sindicatele navigatorilor au decis să facă demersuri în acest sens", relatează liderul SLN.
Articole pe aceeași temă
Miercuri, 13 Aprilie 2016
Marţi, 03 Mai 2016
Joi, 28 Aprilie 2016
Vineri, 29 Aprilie 2016
Vineri, 29 Aprilie 2016
Miercuri, 27 Aprilie 2016
Miercuri, 20 Aprilie 2016
Miercuri, 20 Aprilie 2016
Miercuri, 20 Aprilie 2016
Joi, 07 Aprilie 2016