Directorul general al CN Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa, Daniel Georgescu:

"Derulăm proiecte de sute de milioane de euro şi, totuşi, suntem «Cenuşăreasa» sistemului!"

2394
5

Articole de la același autor

Canalul Dunăre-Marea Neagră. Cea mai mare construcţie hidrotehnică realizată în procent de sută la sută cu specialişti şi tehnicieni români. Un proiect demarat în crunţii ani ai comunismului, care a necesitat sacrificii uriaşe, dar care, odată finalizat, scurtând calea de acces spre portul Constanţa cu aproximativ 400 de kilometri, generează profituri consistente. Despre oamenii care au muncit la acest canal, despre istoria sa sau despre proiectele existente în ziua de astăzi, am discutat cu directorul general al CN Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa, Daniel Georgescu, un personaj care pune multă pasiune atunci când vorbeşte despre această măreaţă realizare naţională - pentru că vorbim despre un bun naţional! -, dar care are şi aspiraţii politice.

- Domnule director general, sunteţi la cârma unei instituţii de importanţă majoră pentru economia României. Prezentaţi, pe scurt, pentru cititorii „Cuget Liber”, câteva aspecte din istoria Canalului Dunăre-Marea Neagră.

- Vă mulţumesc pentru interesul pe care îl acordaţi administraţiei. Despre canal, aş putea vorbi două zile şi două nopţi, fără oprire. O construcţie de amploare, o realizare a naţiunii, cu trei mari roluri: de a furniza apa necesară răcirii reactoarelor Centralei de la Cernavodă, de navigaţie şi de a furniza apă pentru consum (filtrată de RAJA) şi pentru irigat, în agricultură.

Deşi planuri pentru realizarea canalului au existat încă din perioada regalităţii, lucrările efective au demarat abia după cel de-Al Doilea Război Mondial, iar eu personal am avut şansa de a-l cunoaşte, la numai două săptămâni de la numirea în funcţie, pe inginerul Chiriac Avădanei, „părintele” canalului, cel care a proiectat „Magistrala Albastră”. O capacitate în domeniu, căruia, în semn de onoare, i-am postat o placă comemorativă, aici, la sediul nostru. Am învăţat foarte multe lucruri de la dumnealui. Împreună, am fost la primarul de atunci al Bucureştiului, Sorin Oprescu, pentru a găsi soluţii de finalizare a unui alt vechi mega-proiect: Canalul Dunăre-Bucureşti. Este perfect realizabil, iar acum, se află în derulare studiul de fezabilitate. Lucrările sunt destul de avansate, realizate în procent de 80 la sută.

Tot la capitolul istorie, fac o dezvăluire. Am primit cadou, din partea fostului prefect Ion Constantin, actual şef al Serviciului Evidenţa Populaţiei, planul original al canalului, pe care l-a găsit într-o magazie, la sediul său. Vreau să amenajez un mini-muzeu al canalului, în care vizitatorii să poată observa imagini de istorie, din diferite etape de realizare, fotografii cu oamenii care au trudit aici.

- Sunteţi unul dintre cei mai longevivi conducători ai acestei administraţii. Cum aţi reuşit să ajungeţi la această performanţă?

- Am preluat conducerea Administraţiei Canalelor Navigabile în vara anului 2012, în luna iunie. Trebuie să recunosc că, în prima fază, a fost o chestiune personală, de orgoliu, însă, ulterior, am realizat că pot face lucruri foarte frumoase.

În primul rând, am creat o echipă, m-am aplecat asupra problemelor personalului şi să ştiţi că nu erau deloc puţine şi deloc uşoare. Am preluat o schemă de personal cu salarii foarte mici, pe care am reuşit, în special cu sprijinul ministrului de atunci, Ioan Rus, să le creştem cu 60 la sută, să le aducem la un nivel decent. Imaginaţi-vă că un inginer specialist avea salariul ceva mai mare de 2.000 de lei. Asta spune totul!

În al doilea rând, am pus accent pe consolidarea identităţii acestei instituţii, de la comportament adecvat în relaţiile interne şi cu ai noştri colaboratori, şi până la a înfige steagul României la piciorul ecluzei. Această identitate nu trebuie pierdută.

Foarte importantă este modalitatea de abordare a partenerilor privaţi - armatori, agenţi, comandanţi de navă etc. - şi a celor instituţionali - ministere, autorităţi locale. Nu suntem jupâni, suntem parteneri! 




- Cum este organigrama actuală, este ea una „stufoasă”, aşa cum circulă vorba prin târg?

- Nici vorbă să fie oameni în plus, angajări fără sens. În momentul de faţă, avem pe statul de plată 413 oameni. Tehnologizarea, modernizarea echipamentelor ar fi putut genera o reduce a numărului locurilor de muncă, dar am găsit soluţia pentru a putea continua în aceeaşi formulă. Am creat echipa de reparaţii/intervenţie, un serviciu pe care îl folosim unde avem nevoie. Nu suntem o companie bogată, dar ne autofinanţăm, astfel că problema salariilor este rezolvată.

- Să înţeleg că staţi bine cu banii. Sunt alocate fonduri de dezvoltare, pentru investiţii?

- Administraţia are în derulare, la ora actuală, proiecte a căror valoare depăşeşte cifra de 500 milioane euro, 380 de milioane fiind alocate numai pentru reabilitarea, retaluzarea ambelor maluri, pentru finalizarea taluzării pe tronsonul Poarta Albă - Midia Năvodari, pentru refacerea drumurilor tehnologice şi a căilor de acces, pentru mutarea reţelei de semnalizare pe mal (n.r. - acum se află în apă).

De asemenea, 60 de milioane vor fi direcţionate către modernizarea porturilor Ovidiu şi Luminiţa, iar în proiect este inclusă şi ecluza Năvodari. Avem, de asemenea, aprobarea interministerială pentru realizarea unui parc fotovoltaic. Panourile vor fi amplasate pe un teren în suprafaţă de cinci hectare, aici, la sediul nostru, iar graţie acestei investiţii, vom reduce enorm costurile cu energia electrică.

Şi sunt toate şansele să primim bani europeni pentru digul de la Cernavodă, împotriva inundaţiilor.

- Dar cu traficul, cum staţi cu traficul pe canal?

- În mandatul meu, am pornit, conform statisticilor lunii decembrie 2012, de la 28 milioane tone capacitate tranzitate, iar în decembrie 2022, am ajuns la 36,3 milioane tone capacitate tranzitate. În 2013, am accesat cel mai mare proiect, la acea oră, din domeniul naval: 187 milioane de euro pentru reabilitarea ecluzelor. În numai un an şi jumătate, investiţia s-a reflectat în eficienţa activităţii noastre.

- Bun, sunt cifre spectaculoase, aveţi realizări importante! Nu aţi stârnit invidii?

- Trăim în România şi, atunci când deţii o funcţie atât de importantă, trebuie să fii pregătit pentru orice scenariu. Bineînţeles că am fost controlat şi para-controlat, au venit comisii peste comisii, din fel de fel de instituţii, mai mult sau mai puţin „colorate” politic. Prefer să nu intru în amănunte, tot ce am avut de spus am spus-o în faţa legii. Amintesc doar că, la un control pe un proiect de sute de milioane de euro, mi s-a găsit o cheltuială neeligibilă de… 750 euro! O imprimantă şi încă un echipament! Am făcut şi eu, la rândul meu, plângeri penale, legea trebuie respectată de toată lumea. Şi încă o „piedică” ce ne este pusă. Suntem „Cenuşăreasa” sistemului naval! 




- Îmi permit să vă întrerup: dumneavoastră, administraţia canalelor, sunteţi „Cenuşăreasă”, cu asemenea rol şi eficienţă?

- Da, da, aţi auzit bine: „Cenuşăreasă”! Şi ştiţi de ce? Pentru că noi suntem singura instituţie din domeniu unde se plăteşte TVA! Am semnalat în repetate rânduri la Ministerul Finanţelor, că noi prestăm servicii. O navă care intră pe canal este complet dirijată, de la momentul intrării, deplasării pe canal, până la ieşire. Nu poate opri când vrea, totul este dirijat de personalul nostru, care prestează servicii. Nu s-a ţinut cont de acest aspect fundamental şi în continuare la noi se plăteşte TVA.

- Sunteţi o persoană activă şi în mediul politic. Cum comentaţi realitatea Constanţei de astăzi?

- Sunt membru al Partidului Social Democrat, sunt consilier local, aţi spus bine, persoană activă, şi vă promit că voi fi şi mai vocal de acum înainte. Realitatea Constanţei o cunoaşteţi cu toţii, trecem prin „tranşee” în fiecare zi. Cei care se află la ora actuală la conducerea urbei au demonstrat că nu se pricep şi trebuie să plece acasă. Nu ascund faptul că doresc să candidez la funcţia de primar al municipiului Constanţa. Vom vedea cum se vor aşeza lucrurile, dar sunt hotărât să intru în cursă.

Nu am nicio emoţie. Am demonstrat de ce sunt capabil la conducerea administraţiei canalelor, am acumulat multă experienţă, sunt convins că pot face lucruri la fel de bune şi din postura de primar al Constanţei.

- Domnule director, mult succes în tot ceea v-aţi propus!

- Vă mulţumesc! 



Comentează știrea

ZanaBastistuta
24 martie 2023
Maretia Epocii de Aur si CapitalistulAvar

Canalul, un obiectiv major si de importanta strategica pt. Romania a fost facut pe mult SingeDeRoman. Mai mult unii cu specializare de TainaCartii si nu a Piticului de Tarnacop (vezi si I90). ROSU a fost la REGULA, e si azi pe bucata lui. Daca astia "ai vostrii/nostrii" nu v-au dat, ce garantie sa mai avem ca tot astia vor conduce bine ? In 10 ani un Director nu a putut convinge autoritatile. Undeva e de incompetenta/rautate clara ! (cine trebuie vazut exact). De la Zana doar un servetel de Poveste(pt. PozaDeIstorie), desi in caz de soseta albastra doar mucosii primesc darul. Canalul cu Interconectare Capitala, e poveste tot din Epoca de Aur (80% de atunci) si IncompetentulCapitalist (+33ani). Profesional, poate cel mai bun pina acuma (nu am datele. dar cam asa s-ar intuii). Poate mult mai bun decit altii pt. o noua optiune, dar nici pe departe de MaretiaCetatii. Pe alegere, decit nimica sau tot cum a fost ... Succes!

WikiPriceputSiNepriceput
24 martie 2023
"lungime de 64,4 km, o adâncime de 7 m, o lățime la bază de 70 m și la suprafață de 90-120 m"

"Construirea canalului a necesitat o investiție de circa 2 miliarde de dolari. Estimările inițiale prevedeau recuperarea investiției în 50 de ani. Exploatarea canalului aduce însă venituri anuale de circa 3 milioane de euro, ceea ce presupune o durată de recuperare a investiției de peste 600 de ani". Aici ar fi interesant de detaliat si cei care se pricep referitor la acuratetea randunici ciripitoare. [600ani] clar nerentabil economic ! E bine ca avem canal, dar si cu previziunea initiala pe decizia de construire e discutabil [+50ani]. Daca tot il avem macar sa incercam sa profitam la maxim de. La repartitie de venituri cat primeste Judetul din profit pt. Geografie ? (norrmal asa ar trebuii, dar sa fie oare tot RautaciosulCapitalist). Judetul are si locuri de munca[%413] plus auxiliari (directi sau contracte in derulare), dar e un aspect inerent pt. orice de Geografie pt. orice UnitateEconomica. Ceva interconectare cu ScoalaAltfel ? (doar vizita ar fi interesant pt. elevi). Etc, se poate continua ...

mishu
24 martie 2023
suberb

bravo mihalache , mai rar asemenea limbi in cur date unui analfabet functional...!

Olimpia
25 martie 2023
Dan Georgesuc, un neica nimeni

Dan Georgesu, un analfabet funcțional dar și nativ, susținut prin prelungiri de către PSD ! Fosta slugă de suflet a lui Nicușor Constantinescu, finul lui Strutinski !

Olimpia
25 martie 2023
Dan Georgescu, un neica nimeni

Dan Georgesu, un analfabet funcțional dar și nativ, susținut prin prelungiri de către PSD ! Fosta slugă de suflet a lui Nicușor Constantinescu, finul lui Strutinski !

Pagina a fost generata in 0.7752 secunde