INTERVIU - Paula Panait: "Obiectivul nostru este să pregătim pentru viață oamenii de mâine, nu să-i bifăm că au terminat o școală"

142590
1

Articole de la același autor

Spre deosebire de majoritatea interlocutorilor de până acum, al căror traseu către catedră a fost unul „precis”, la finalul studiilor de licență, inginerul navalist Paula Panait a ajuns la Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Constanța după 22 de ani petrecuți în producție: patru ani în Șantierul Naval, după ce a terminat facultatea, apoi 13 ani la o firmă privată de construcții și reparații nave, după care cinci ani la o altă firmă cu profil eoliene. Acum doi ani a absolvit și licența în autovehicule rutiere, iar acum este maistru instruire practică și, prin decizia prof. Ionuț Pătrașcu, directorul Liceului „Dimitrie Leonida”, este responsabil în relația cu agenții economici.





- De ce ați ales să renunțați la un job mai bine plătit pentru a veni în învățământ?

- În ultimii ani, când veneau tineri să se angajeze, la interviu afirmau că știu să facă și să dreagă, dar când ajungeau la partea practică erau zero barat. Ca să nu vă mai spun ce scris groaznic au, pentru că urât e puțin spus. Sunt o persoană foarte activă, dornică să se perfecționeze permanent, așa încât am urmat și cursurile de psiho-pedagogie, timp în care un coleg mi-a sugerat că aș putea să mă angajez la un liceu. Odată ajunsă în liceu, în 2018, mi-am dat seama și de unde vine problema. De la rădăcina învățământului, de la clasa pregătitoare. În opinia mea, învățământul românesc trebuie restructurat din temelie, dacă vrem să avem un popor educat, care să poată răspunde cerințelor pieței muncii. Sora mea este învățătoare și mi-a spus că nu poate lăsa repetenți elevii de clasa I. Și așa copilul trece în clasa a II-a, la un alt nivel, acela de transmitere a informațiilor. Deși el nu știe să scrie și să citească, așadar nici nu poate asimila cunoștințe.

Toată lumea vede repetenția ca pe o bubă în cap, dar nu este nicio rușine. Fiecare avem ritmul nostru de învățare, unul mai repede, altul mai încet. Hai să dăm posibilitatea copiilor să-și atingă scopul final, acela de a învăța, nu de a trece clasa! Până la urmă, obiectivul nostru este să pregătim pentru viață oamenii de mâine, nu să-i bifăm că au terminat o școală. Toată lumea trebuie să înțeleagă că nu este nicio rușine dacă un copil face clasa I de cinci ori. Dar acela nu va mai fi un analfabet, pentru că va ști să scrie și să citească și să înțeleagă.

Care-i rezultatul muncii mele, după un ciclu de învățământ, când trei ani a stat în școala profesională și, la sfârșit, când el ar trebui să fie angajat, ajunge șomer, pentru că nu-l angajează nimeni, întrucât nu răspunde cerințelor de pe piața muncii?





- Aici, la Liceul „Dimitrie Leonida”, ați constituit un nucleu de cadre venite din producție, care cunosc realitatea... în sens invers.

- Într-adevăr, grupul închegat aici din ingineri veniți din producție a reușit să vorbească aceeași limbă și sper să reușim să aducem liceul acesta cum era pe vremea mea, când se intra aici cu nota 8. Din echipă fac parte domnul Marius Valentin Dumitrescu, care a venit cu un an înaintea mea de la Politehnică și a reușit să organizeze un cerc de robotică, prin intermediul căruia ne-am promovat foarte mult liceul, domnii Rareș Nicola și George Sterpu (fost șef de promoție al acestui liceu), care au luat anul trecut titularizarea, iar anul acesta s-au înscris la definitivat. Îl mai avem pe domnul Gabriel Buzărnescu, care mai are câțiva ani până la pensie, dar care îi întrece pe mulți tineri la cât de implicat este.

Dacă aș fi ministrul Educației, aș pune o condiție: orice persoană care vrea să lucreze în învățământ ar trebui să aibă cel puțin cinci ani de producție. Pentru că noi trebuie să scoatem de pe băncile școlii niște oameni care trebuie absorbiți de piața muncii. Dacă tu nu știi care-s cerințele de la un loc de muncă, nu ai cum să-i insufli unui elev exact acest lucru. Să predăm din cărți toți știm! Am ajuns să bifăm chestiuni făcute, dar fără să ne întrebăm dacă am avut vreun rezultat.



- V-ați propus anul acesta să identificați copii care chiar vor să învețe o meserie. Credeți că știu avantajele învățământului dual?

- Din păcate, cei mai mulți trăiesc cu mirajul străinătății, pleacă să lucreze în construcții, după câini cu covrigi în coadă.

Ținând cont de faptul că marea majoritate a elevilor noștri vin din mediul rural, din punctul nostru de vedere, învățământul dual este un mare avantaj pentru ei. Am avut clase de dual în anii precedenți, iar acum avem deja solicitări de la mai multe firme și cred că o să reușim, dacă ne vom promova serios. La momentul acesta, pe hârtie, avem aproape trei clase de dual – mecanică, electrician auto și tinichigiu-vopsitor auto. Mai rămâne să reușim, prin strategiile pe care le gândim acum, să aducem copii în aceste clase. Avantajele sunt multe și trebuie să-i facem în primul rând pe părinți să înțeleagă că aceste meserii sunt foarte căutate și că învățământul dual le oferă posibilitatea copiilor lor să învețe aceste meserii fără niciun cost. Dimpotrivă, să primească niște beneficii, niște stimulente, pentru că la bursa profesională se adaugă și bursa agentului economic. Și de ce nu, la sfârșitul acestui ciclu de învățământ, au un loc de muncă sigur și o meserie foarte căutată pe piața muncii. Ca strategie, noi ne-am gândit să aducem împreună agentul economic – școala și copilul cu părintele, pentru că, de ce să nu recunoaștem, la vârsta gimnaziului copilul nu prea știe ce vrea. Dar părintele poate să-i insufle copilului, alături de profesor, ce ar fi bine. De fiecare dată când merg prin școli pentru a face promovarea ofertei educaționale a Liceului „Dimitrie Leonida” le spun copiilor să se gândească serios la faptul că nu trebuie să ajungi să faci o meserie către care să te îndrepți cu groază în fiecare zi a vieții tale.


- Ați regretat vreodată, în acești cinci ani, că ați ales învățământul?

- Niciodată, cu toate că, vă spun sincer, am plecat de la bani mai mulți la bani mai puțini. Dar faptul că îmi place ceea ce fac și simt că sprijin mulți copii care au nevoie de acest ajutor mă face în unele zile să uit și să mănânc.



Comentează știrea

deTartacutaLaRepetareCenzuraTiparXXXXX
29 noiembrie 2022
"nu este nicio rușine dacă un copil face clasa I de cinci ori"

deTartacutaLaCercetare ieri, ora 22:00 "nu este nicio rușine dacă un copil face clasa I de cinci ori" Aspectul e asa aici : Daca dupa 5 ani atita se poate (intuim la clasa cum trebuie) pai inseamna ca atia poate modelul respectiv de tartacuta. Trebuie alt tip de clasa, adica pt. cei cu nevoi speciale ! Dar aici e un caz limita cu incidenta 1 la [1.000-10.000]. Si a 2-a oara sa repeti o clasa in masa (10% din elevi) e o problema majora. Pleaca din programa aici, poate si profesor ! Nu te pricepi sa transmiti bine informatia, nu are nici o relevanta cit de bine sti pt. tine. Mai era un din asta deGeograf priceput, care prin epoca stralucitoare lasa un procent semnificativ repetenti. Un idiot la predare, nimica mai mult. Implicit si ca model de persoana. Mai depararte pe baza dezstrului de acolo, a fost promovat la sediulDeGeograf neinteles. Acolo s-a descurcat bine, ca erau din selectie alte modele ! Perfect acolo, dar complet TimpitLaModelClasic cu valabilitate de tiparPersoana: XXXXXX). "Deși el nu știe să scrie și să citească, așadar nici nu poate asimila cunoștințe" si aici e alta problema majora ! Tine de programa, invatator si mediul de acasa. Nu sint copii PatrieiRomania timpitii Europei ! Toti ai nevoie de ei la maturitate. Mai spunea cineva mai demult : "Prosteala din educația românească pleacă fix din minister" si inca e valabil si d.p.d.v TartacutaDeArta. deTartacutaLaEconomie ieri, ora 22:19 "cei mai mulți trăiesc cu mirajul străinătății" Aici e simplu: "Rasplata pt. munca e banul" (pt. majoritatea). Cit ai fi de idealist, nu poti sa continuii la infinit cu nimica de papa.[Maslow]. Numai pe UE, multe State platesc mult mai bine si cu conditii de angajare care se respecta !(plus e si alt mediu de viata, tot conteaza). Sa vina si Romania cu o punga echivalenta sau cel putin cit de cit acceptabila si vagonul de exterior o sa fie gol (chiar si cu bilet platit pt. toata familia, plus compartimentul plin de bunatati). E PiataInternationala a Muncii (bursa alt echivalent), regula de aur a economiei de piata(cu baza de capitalism). [Cerere-BAN-Oferta] cu derivatie pe [Competenta-Specializate] adica EliteDePractica. deTartacutaLaEconomieII azi, ora 02:28 "meserii sunt foarte căutate" Regula de Aur a economiei de piata [BAN]. OfertaTIP: 5000euro pt. AjutorDePictor de la CasaAlba. Se ofera: masa, casa, suport relocare pt. familie pe taramul ZeiteiProsperitatii[Venus], bonus 1Salariu la semnare contract. CerinteMinime: certificat de competenta de dual pe specializarea CombinareInArmonieDe3Culori. Avantaj: Centrare Stema pe Pavilion. Cind o sa avem asa ceva pe Carpato-Danubiano-Pontic, o sa faca parintii cerere la Inspectorat pt. clase aditionale pe specializarea InteligentaArtificialaAplicataPeTehnicaDeLacuireSiContur (adica direct si de Avantaj). Altfel e PiataInternationala inclusiv cu non-UE (si sef de echipa de la GuruNanak. Asa e traditia pe acolo, mediu multinational). Toate aspectele mentionate au la BAZA ( vocabular armonios de Latina de la Invatatoare, cooperare la joc de sport adica stim si la echipa, credinta ca si noi cu traditie de cozonac, eventual poate si ceva suflet pe donatie de infrastructura dupa ultimul catalog3D VictoriaSecretuluiLaAiNostrii pe ruta SUA conform principiului "Bun Partener Strategic"). Oare? azi, ora 12:39 "Să predăm din cărți toți știm!" Sa predam ! Pai predarea NU inseamna Lectura si Copiere Dupa Dictare. Din experienta personala nici aici nu ne pricepem "Să predăm din cărți". Reformulat, 1 ora de predare dupa Carte optim ar fi I.N. Roman 10 CartiDeProfil si sinteza de maxim 1pagina A4. E nevoie si de "Teorie" dar si de "Practica". Chiar pe Vopsea nu e suficient, "sti ca noi asa faceam" (vezi la 3D noile tendinte, 1rand cu explicatie din practica : nu ca noi asa faceam). " la vârsta gimnaziului copilul nu prea știe ce vrea" si aici e interesant. Fiecare copil are de la natura anumite abilitati. Rolul profesorului e de a ajuta copilul sa isi descopere menirea ! (in nici un caz de a dicta autoritar directia, asta trebuie sa vina de la fiecare). "am plecat de la bani mai mulți la bani mai puțini" aici sint optiuni personale, dar nu contrazice nu nimca Principiul de Aur al Economiei de Piata (BAN). La moralitate pai e [BAN] pe economie de piata, dar asta nu inseamna ca optiunea individual e centrata pe [BAN] (poate sa fie si pe [CREDINTA] ca asa am invatat in familie). Partea mai putin luminoasa e ca in momenutul de fata avem 2 alternativa Economie de [Piata] si [Centralizata], poate cel mult si o extensie pe [Hibrid]. Nici unul din cele 2 Modele nu e [Centrat pe Credinta in Sens de Eminescu]. [911-AlertaCenzuraPuternica]

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5832 secunde