La Urgență nu e ca la piață! "Dacă va muri cineva în triaj, atunci înseamnă că am greșit"

97764
11
La Urgență nu e ca la piață!

Articole de la același autor

Ore întregi de așteptare, țipete, insulte și văicăreli, toate însumate alcătuiesc o zi normală la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) a Spitalului Clinic Județean "Sfântul Apostol Andrei" (SCJU) din Constanța. Pacienții, veșnic nemulțumiți, aruncă injurii asupra cadrelor medicale, pentru că nu sunt evaluați suficient de repede. Potrivit pacienților, această nemulțumire este justificată, dar potrivit medicilor, "este doar o percepție subiectivă a oamenilor".

Timpul de așteptare este aspectul care duce la divergențe și nemulțumiri, deoarece, potrivit protocolului urmat de cadrele medicale, un caz de non-urgență poate aștepta și șase ore, până să fie evaluat de un medic. Ca să se înțeleagă, cazurile sosite la Secția de urgență cu ambulanța nu au prioritate, ci cazurile foarte grave sunt primele preluate. Mai întâi, se face o evaluare primară, de către asistenta de triaj, după un protocol bine stabilit, după care pacientul așteaptă să fie preluat, în funcție de gravitatea problemei pe care o are. Medicii afirmă că țara noastră este singura din lume care are un timp de așteptare atât de mic. În SUA, timpul de așteptare ajunge și la 24 de ore. Începând cu săptămâna viitoare, se va modifica protocolul și se va mări și timpul de așteptare. "Oamenii se gândesc că durerea lor este mai importantă decât durerea altora. De obicei, bolnavul care tace, care nu face scandal, acela este bolnav cu adevărat. O boală gravă te reduce la tăcere. Cei cu o familie foarte mare și zgomotoasă nu rezolvă nimic dacă țipă. Noi avem niște criterii obiective de selectare a cazurilor. Este foarte greu să faci oamenii să înțeleagă că toți au aceleași drepturi. Dacă vine o persoană cu o infecție urinară, e clar că nu are prioritate. Un bătrân adus într-un cărucior, care nici nu putea să vorbească a fost catalogat drept boschetar de către alți pacienți. «Boschetar» nu este un criteriu, nu mă interesează acest aspect, ci starea lui gravă. Te revoltă când vezi astfel de atitudine", a declarat, pentru Cuget Liber, dr. Rodica Tudoran, șefa Unității de Primiri Urgențe SCJU.

"La urgență nu este ca la piață: primul venit, primul servit"

Evaluarea, făcută de către asistenta de triaj, se bazează pe criteriile "Scorului Glasgow" ce stabilește starea neurologică a pacientului, în cazul persoanelor cu traumatisme. Dacă starea pacientului care așteaptă se modifică între timp, în sens negativ, acesta este preluat imediat de către medici. "Noi nu preluăm pacienții în ordinea presiunii, ci în ordinea gravității. Păi, ce să facem, dacă vine un pacient cu accident vascular, să îl lăsăm la ușă să moară, pentru că trebuie să tratăm un pacient cu o fractură minoră? Nu! Dacă vine un pacient cu capul spart și este conștient, dacă nu varsă, este considerat traumatism craniocerebral minor. Nu orice lovitură la cap este o urgență! Dacă, în timp ce pacientul așteaptă, vine altă persoană într-o stare mai gravă, aceasta este preluată, indiferent dacă a venit cu ambulanța sau dacă l-a adus cineva cu mașina personală. Trebuie să se înțeleagă acest lucru. La urgențe nu este ca la piață: primul venit, primul servit. Se iau cazurile în funcție de gravitate, nu în funcție de ordinea în care au ajuns. Când oamenii vor înțelege aceste lucruri, se va schimba situația", mai spune medicul specialist.

Asistentele sunt înjurate și blestemate

Există țări în care cazurile non-urgente, care ajung la UPU, se plătesc de către beneficiarii serviciilor. "La noi în țară nu s-a pus în discuție acest aspect, dar nu ar fi rău, deoarece s-ar mai disciplina puțin", explică șeful UPU. Cadrele medicale se plâng că la Urgență ajung bolnavi cronici care, de fapt, ar trebui să meargă la medicul de familie. Aceștia se prezintă cu bilet de trimitere și când li se explică cum stă treaba, asistentele sunt înjurate și blestemate. "Aceste persoane vor să păcălească sistemul. Ei nu înțeleg că medicul din Urgență îi evaluează strict pentru a exclude o problemă urgentă, vitală. Una este să te vadă, la cabinet, un medic care să evalueze toate aspectele, amănuntele bolii, alta este să vii la Urgență, unde medicul elimină doar afecțiunile amenințătoare de viață. Acesta este sistemul, românii nu au răbdare. La noi nu există noțiunea de programare. Când aud că programarea la medic este peste două săptămâni, vin și se așează la coadă la Urgență. Noi nu avem reclamații de la pacienții grav bolnavi, sau de la familiile lor, ci de la cei care vin fără a avea vreo urgență reală. Și atunci, despre ce vorbim noi aici!? Dacă va muri cineva în triaj, atunci înseamnă că am greșit", subliniază dr. Rodica Tudoran.

Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 2 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
poate ar fi de citit...
14 august 2017
presentarea la urgenta

Oameni buni, revolta dvs nu e total indreptatita. Din cauza lipsei educatiei medicale interpretati gresit ce drepturi aveti. Aveti si obligatii. Poate ar trebui sa le stiti. Da..platiti CAS si vreti servicii dar in primul rand intrebati-va daca toti banii pe care ii platiti ajung in sistemul sanitar astfel ca dvs sa primiti servicii complete si sa nu mai trebuie sa cumparati materiale. In al doilea rand – Nu aveti dreptul sa tipati, sa adresati injurii sau sa agresati fizic nicio persoana fie e doctor, asistent sau om simplu de pe strada. A-ti uitat ca a saluta pe cineva, a multumi, rabdarea , bunul simt si respectul fata de orice persoana cu care vorbiti indiferent ca e doctor sau vanzatoarea de la supermarket, sunt calitati va vor face prieteni oriunde veti merge. Sa recunoastem ca…oricare dintre noi cand se duce la banca sa verifice dobanda adunata sau si mai rau sa ceri un imprumut , fiecare din noi sta frumos la rand si astepta sa ii vina randul, pentru ca Doamne fereste sa vociferezi in BANCA. Sau atunci cand te duci sa iti faci Pasaportul sau Cartea de identitate , la fel nu vociferezi pentru ca D-nul politai nu doar ca iti atrage atentia dar te si mai sanctioneaza conform legii cu o amenda. Iar la preot nici atat nu se comentaza cand cere anumita suma de bani de botez, cununie sau inmormantare...ca doar trebuie facute.Aici a nu se interpreta ca ....comentez favorabil despre sumele de bani date personalului medical pe ascuns in vederea obtinerii servicilor pe care le doriti si apoi va plangeti ca ati dat spaga . Este doar un comentariu asupra comportamentului dvs in prezenta altor categorii de functionari publici ai acestui stat. Intr-adevar e dreptul dvs sa fiti vazuti in Urgenta cat mai repede cu putinta pentru ca pentru o persoana care se prezinta cu o rana la deget , acea rana este mai mare urgenta posibila pentru acea persoana. Insa persoana care s-a prezentat nu stie ca din punct de vedere medical o rana la un deget chiar daca sangereaza -nu e urgenta ,,Mare,, si ca poate astepta la usa cateva ore. DAR UN accident vascular cerebral, un infarct, o victima unui accident rutier este urgenta ‘’mare’’ si trebuie vazuta inainte . Urgentele se fac pe categorii . Categorii conform ''Manchester Triage Score'' -poate ar trebui sa mai educam populatia putin , pe noi insine si pe cei din jurul nostru, ceea ce inseamna o urgenta adevarata si care presupune venirea la Camera de primire Urgente si ce problema medicala poate fi rezolvata la medicul de familie/specialist. Ce este mai trist este ca cei care au boli cronice, stiu deja cum merge sistemul datorita presentarilor multiple de-a lungul anilor... DAR tot in urgenta vin pentru ca ..poate merge si de data asta sa by-pasese sistemul si sa obtina ce doresc mai repede decat daca ar merge la medicul de familie sau la specialist in Policlinica. Si inainte de a invinui sistemul si personalul medical cantariti-va propria dvs atitudine fata de propria sanate. Oare ati avut grija de dvs asa cum ar fi trebuit? Oare e ceva ce puteti schimba in comportamentul dvs, stilul dvs de viata sau alimentatia dvs care v-ar putea imbunatati sanatatea deja subrezita? Ceea ce am scris mai sus este parerea mea propie, daca cineva se simte lezat totul se reduce la interpretarea proprie a ceea ce a citit. va doresc sanatate multa. N.

11 comentarii. Pagina 2 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Pagina a fost generata in 0.4092 secunde