Optimizarea SEO (Search Engine
Optimization) – ceea
ce presupune optimizarea site-urilor dedicate afacerilor digitalizate (fie
magazine online, fie pagini web de prezentare specifice business-urilor ale
căror oferte comerciale constau, de obicei, în pachete de servicii) pentru
motoarele de căutare – îl are în prim-plan, ca astfel de tool virtual, pe nimeni
altul decât… Google.
Acest lucru este lesne de înțeles,
din moment ce giganticul motor
de căutare se află pe locul 1 în
topul preferințelor utilizatorilor de Internet din majoritatea țărilor lumii.
Astfel, având în vedere faptul că marea companie americană deține la rândul ei
propriul serviciu de promovare online a site-urilor / brandurilor în cadrul
paginilor Google, prin intermediul Google Ads (campanii / anunțuri de tip PPC),
reiese deseori ideea că
între Google și optimizarea SEO ar exista o legătură de tipul: love & hate relationship.
Această
prezumție este cu atât
mai întărită
de faptul că PPC (Pay Per Click), la rândul ei, este în sine o tehnică de
e-marketing care se înscrie sub aceeași egidă cu procesul de optimizare SEO, și
anume: SEM (Search Engine Marketing, adică – marketingul digital realizat prin
motoare de căutare).
Totuși, că să fim realiști și
obiectivi, Google nu este întru totul, în mod expres, împotriva tehnicilor de
optimizare SEO, deoarece acestea contribuie, în fapt, la returnarea de
rezultate cât mai relevante pentru utilizatorii săi.
În orice caz, pentru a-și „securiza” teritoriul și propriul serviciu de PPC, care
aduce contribuții majore la profitul companiei americane, Google nu este nici
tocmai prea „darnic” cu
informațiile privitoare
la update-urile de algoritm pe care le face subit și care se pot răsfrânge în mod
direct asupra performanțelor / eforturilor SEO.
Cu alte cuvinte, deseori, Google face
un secret din aceste update-uri, nu oferă
suficiente informații la timp,
le lansează spontan și creează, astfel, confuzie, controverse și polemici în
rândul specialiștilor SEO. Neexistând, în general, o rețetă universal valabilă pentru Search
Engine Optimization ca activitate de e-marketing – și, eventual, agreată de Google –, situația, în astfel de cazuri,
devine cu atât mai incertă și… tensionată. Apar diferite păreri pro și contra,
inclusiv interpretări greșite din partea specialiștilor în domeniu, iar unele
proiecte (site-uri) pot suferi pierderi de poziții în SERPs și
alte modificări negative.
Dar, iată cum procedează o agenție de
optimizare SEO (iAgency) profesionistă, în cazul unui astfel de scenariu (update
de algoritm Google):
·
Reluarea auditului site-ului
În situația în care actualizarea de
algoritm a avut un impact negativ asupra site-ului, primul pas este realizarea unui nou audit
SEO, pentru a descoperi și soluționa eventualele consecințe legate de: content,
link-building, detalii tehnice, factori UX etc.
·
Monitorizarea
zilnică a noilor poziții
/ a noului trafic
Ttouși, singurul mod cert prin care se poate constata dacă un
site este afectat de un update de algoritm constă în monitorizarea
fluctuațiilor de trafic și poziții. Pe perioada derulării update-ului, acest
lucru este indicat a se realiza zilnic!
·
Analiză,
și iar analiză... cât mai amănunțită
Nu trebuie
omisă nici monitorizarea
detaliată a schimbărilor de performanță ale site-urilor din
portofoliul agenției în cauză,
dar nici ale
competitorilor. Uneori, pozițiile pot fluctua negativ, dar și pozitiv. Deci, nu
toate update-urile
reprezintă întotdeauna o... problemă!