Perfecționată pe banii românilor Taxa de poluare va fi implementată și în alte state europene

de Paul NĂSĂUDEANU Luni, 04 August 2008 286
Proprietarii de automobile care încă mai speră la o modificare a taxei de poluare pot să se ducă liniștiți în colțul lor și să plângă. Taxa rămâne pe poziții. Singura veste bună (pentru români) este că-i atât de desăvârșită, atât de puternic orientată spre nevoile societății umane contemporane, încât va fi adoptată și în alte state ale Uniunii Europene. Primii care au făcut acest pas au fost britanicii. La zecile de taxe pe care le plătesc șoferii englezi s-a mai adăugat încă una de poluare în valoare de 305 lire sterline, care se aplică mașinilor mai vechi de șapte ani. Măsura afectează o treime din proprietarii de mașini. După ce taxa de primă înmatriculare i-a enervat teribil pe reprezentanții Comisiei Europene, care au amenințat România cu infama procedură de infringement, guvernanții s-ar orientat rapid și ajustat taxa în nenumărate rânduri, până când s-a ajuns la un acord cu CE. Nicolae Idu, șeful reprezentanței Comisiei Europene în România, spune că taxa auto a fost modificată până când s-a aliniat la regulile liberei concurențe: "Noua formă a taxei, care se referă la gradul de poluare, este asemănătoare cu ce există și în alte state și cu ce se va implementa în altele. CE și statul român au ajuns la un acord de principiu în acest caz". Potrivit spuselor oficialului CE, regulile europene impun asigurarea unei "predictibilități fiscale". Cu alte cuvinte, schimbările dese ale unei legi creează probleme, în special pentru cetățeni, "care nu mai știu ce, cât și cui plătesc". Ideal ar fi însă ca pe viitor să nu mai fim folosiți drept cobai. Discuțiile cu CE asupra unei taxe ar trebui să se desfășoare înainte de implementarea ei. A modifica o taxă din mers, în timp ce românii o plătesc, este hoție pe față (în lipsă de termeni academici). Domeniul taxelor nu este unul în care să poți aplica tehnica "încercare & eroare", în special când o faci pe banii altora. Cele mai câștigate aici sunt guvernele altor state din UE, care pot introduce acum taxa de poluare în formă românească, aprobată de Comisia Europeană. Desigur, mai marii țării se apără spunând că proprietarii de mașini care au achitat deja taxa în forma sa veche și ilegală, respectiv de primă înmatriculare, își pot recupera banii. E nevoie însă de o expertiză nouă la Registrul Auto Român (RAR), care să determine nivelul emisiilor de CO2 și gradul de uzură al automobilelor. Costul: în jur de 250 lei. No comment.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Actual

Ultima oră

Titlurile zilei