Ucraina doreşte să înceapă încă de anul acesta
lucrările pentru adâncirea şi mai mult a Canalului Bâstroe, astfel încât să-şi
extindă rutele alternative pentru exportul cerealelor, a anunţat marţi
ministrul ucrainean al infrastructurii, Iuri Vaskov, potrivit Reuters.
Ucraina a adâncit deja de la 3,9 metri la 6,5
metri acest canal navigabil pentru a-şi putea spori exporturile din porturile
sale fluviale, după invazia rusă care i-a blocat porturile de la Marea Neagră
şi numai un volum limitat de cereale a fost expediat prin aceste porturi în
urma acordului cu Rusia mediat de Turcia şi de ONU.
Vorbind marţi la o conferinţă pe tema cerealelor,
ministrul ucrainean menţionat a spus că noua adâncime a Canalului Bâstroe a
permis accesul navelor în porturile fluviale ucrainene, dar tot nu este
suficient pentru navele încărcate ce sunt nevoite să utilizeze Canalul Sulina
din România, care este mai adânc.
Prin urmare, a continuat oficialul de la Kiev,
Ucraina doreşte să adâncească până la 7,2 metri Canalul Bâstroe, astfel încât
adâncimea acestuia să fie similară cu cea a Canalului Sulina, şi intenţionează
să poarte discuţii pe acest subiect cu oficialii europeni în viitorul apropiat.
România şi-a manifestat îngrijorarea că lucrările
de dragare a Canalului Bâstroe pot ameninţa fauna Deltei Dunării, zonă inclusă
în lista Patrimoniului Mondial UNESCO, şi că aceste lucrări încalcă tratatele
internaţionale privind protecţia mediului, aminteşte Reuters.