Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027 lansat de
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene are în vedere creșterea
accesibilității, atractivității și calității învățământului profesional și
tehnic.
Relevanța sistemului de învățământ profesional și tehnic,
inclusiv dual, capătă contur în România prin politicile actuale impuse la nivel
european, centrate pe creșterea performanței elevilor, asigurarea accesului
echitabil la educație și promovarea incluziunii.
Învățământul profesional și tehnic are ca obiectiv, pe de
o parte, intenția de a oferi elevilor oportunități de educație optimizată care
să le crească șansa unei vieți împlinite, iar, pe de altă parte, vizează să
răspundă nevoii angajatorilor de forță de muncă înalt calificată.
Deficitul de forță de muncă calificată care se
înregistrează la nivel național poate fi redus prin creșterea participării şi
facilitarea accesului la învățământul profesional și tehnic, calificarea
personalului didactic și dotarea cu bază materială modernă care să țină pasul
cu schimbările tehnologice.
Particularitatea acestui tip de învățământ constă în
combinarea a două tipuri de învățare, atât în școală, cât și la agentul
economic. Elevii se întâlnesc în mediul de practică de la agentul economic cu
provocările pe care le presupune locul de muncă, sunt îndrumați didactic și
profesional de tutori și sunt ajutați să se integreze socio-profesional rapid
după finalizarea studiilor.
Dezvoltarea sistemului de învățământ profesional și
tehnic inclusiv dual nu se poate realiza fără consolidarea parteneriatelor cu
agenții economici și implicarea lor pornind de la etapa identificării nevoilor
de formare, a promovării acestora în rândul elevilor și părinților, a
participării la instruirea practică a elevilor, în evaluare și, ulterior, în
certificare.
”Expunerea proiectelor de bune-practici în ceea ce
privește formarea viitorilor muncitori calificați din rândul elevilor școlilor
profesionale este una din activitățile principale ale Asociației Firmelor
Constănțene derulate pe parcursul ultimilor trei ani în rândul operatorilor
economici.
Absorbția forței de muncă din rândul elevilor sistemului
educațional tehnic generează sustenabilitate economică, reducerea costurilor cu
mobilitatea forței de muncă, devenind un avantaj pentru toate părțile
implicate, cu condiția ca parteneriatul să fie construit corect, cu beneficii
pentru toate părțile implicate! (Ciprian Lepădatu, director general
AFCT)”
Activitățile eligibile din cadrul Programului Educație și
Ocupare 2021 – 2027 sunt cele care vizează programe de învățare la locul de
muncă și dezvoltarea sistemului de învățare la locul de muncă, fapt ce
presupune derularea de activități care să dezvolte competențele antreprenoriale
ale elevilor, pe cele digitale sau să le ofere o educație financiară adaptată
nevoilor lor de înțelegere.
Solicitanți/ parteneri eligibili pot fi instituții de
învățământ gimnazial, liceal profesional și postliceal (nivel ISCED 02, 03,
04), structure/ agenții/ organism relevante, subordinate/ coordinate de
Ministerul Educației, parteneri de practică publici sau privați.