Teoretic, astăzi este ultima zi în care se mai pot transmite la Ministerul Educației observații, propuneri sau contribuții pe marginea noilor proiecte de Lege a Învățământului Preuniversitar, respectiv de Lege a Învățământului Universitar, înainte de etapa avizărilor interinstituționale. Ministerul Educației se declară „permanent deschis analizei opiniilor și propunerilor pe care le va primi, inclusiv pe parcursul procesului de avizare interministerială și dezbatere parlamentară”.
- Publicitate -
Din păcate, prea puțini sunt cei care mai cred în această „deschidere către opinii și propuneri” atât timp cât concluziile dezbaterilor anterioare din luna august 2022 nu se regăsesc în actualele proiecte de lege.
Nu mai departe dubla admitere în învățământul liceal, care a fost puternic combătută de federațiile părinților și organizațiile elevilor, cel mai probabil nu va suferi nicio modificare.
Cum la fel de combătută a fost și prelungirea mandatelor actualilor rectori, în condițiile în care prevederile noii legi mai acordă două mandate, indiferent de statutul anterior.
Și în loc să fie centrată pe mult așteptatele modificări de programă, în sensul plierii pe nevoile noii generații, viitoarea Lege a Învățământului Preuniversitar vine cu zeci de noi „comisii și comitete”, la nivel central și local, inducând ideea centralizării deciziei în spirit… comunist, care voia control total al sistemului.
„E ca și cum ai lua totul de la zero cu cheltuieli foarte mari!”
Așadar, în subordinea Ministerului Educației se vor înființa… CFDCD, CEMC, DJIP, CNIS, CNFDCD,CNCE,ISE, CNITTD etc.!!!
Adică: Unitatea Executivă pentru Suport, Mentenanță și Asistență Tehnică pentru Digitalizare; Direcțiile Județene de Învățământ Preuniversitar, prin reorganizarea Inspectoratelor Școlare Județene; Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar, instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, aflată în coordonarea Ministerului Educației, prin reorganizarea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, care se desființează, și prin preluarea atribuțiilor de inspecție generală și inspecție tematică de la inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București. În cadrul ARACIIP va funcționa și Comisia Națională pentru Inspecție Școlară. Tot ARACIIP dispune de un aparat administrativ propriu, format din Direcția Generală de Inspecție Școlară, Direcția Generală de Asigurare a Calității și servicii/birouri/compartimente iar, în teritoriu, își exercită atribuțiile prin birourile teritoriale, denumite în continuare BT - ARACIIP.
Se înființează Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică, cu structuri teritoriale având personalitate juridică, constituite la nivel județean, prin reorganizarea Caselor Corpului Didactic și preluarea activităților și structurilor acestor instituții, prin ordin al ministrului Educației.
Se reorganizează Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație și se înfiinţează Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare și Institutul pentru Științele Educației.
Se înființează Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) și Institutul de Științe ale Educației (ISE), prin preluarea activității și structurilor specializate de la Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație, care se desființează.
Se înființează Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, prin reorganizarea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, care se desființează.
Și urmează: Corpul Naţional al Profesorilor pentru „Şcoala din spital”, Corpul de mentorat şi licenţiere în cariera didactică, Corpul de experți externi pentru monitorizare și control, Corpul Managerilor Educaționali.
La care se adaugă: Centrul Naţional Românesc pentru Învăţământ la Distanţă, Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual, Centrul Național pentru Educație Incluzivă.
„Bieții directori vor trebui să știe cine sunt zecile de șefi de la centru și de la județ”, a declarat prof. Gheorghe Rădulescu, fost director în cadrul Ministerului Educației, care remarca faptul că toate aceste comisii și comitete s-au format în timp, nu toate odată! „Ceea ce este foarte grav, necesită un efort imens. E ca și cum ai lua totul de la zero cu cheltuieli foarte mari!”, a mai remarcat același specialist.
Rămâne de văzut, în zilele următoare, dacă vom asista la modificări sau… avizări…