Unul dintre exponatele cu care se mândrește, la ora actuală, Muzeul Marinei Române este și macheta puitorului de mine "Amiral Murgescu". Aceasta poate fi admirată în cadrul expoziției permanente a muzeului, în sectorul dedicat perioadei interbelice.
- Publicitate -
Potrivit directorului instituției, Marius Rohart, primul puitor de mine construit în România la Șantierul Naval Galați (1939-1941) cu material asigurat de uzinele metalurgice Reșița. Ulterior, acesta a primit numele viceamiralului Ion Murgescu și a fost încadrat în grupul de nave miniere (nave civile amenajate ca puitoare de mine) al Forței Navale Maritime.
Mai târziu, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, împreună cu alte nave a participat la instalarea a 31 de baraje de mine contra navelor de suprafață și submarinelor în apropierea coastei de Nord-Vest a Mării Negre, între Odessa și Crimeea provocând pierderi de nave părții sovietice.
De-a lungul timpului, acesta a participat la numeroase escortări de convoaie de aprovizionare a frontului terestru ce opera de-a lungul litoralului și la Operația de evacuare a Crimeei, cunoscută, dealtfel, sub numele de "Operația 60.000", fiind ultima navă de luptă care s-a retras de la Chersones având la bord o mie de militari români și germani.
Directorul a precizat că, pentru execuția misiunilor de luptă nava a fost citată de 11 ori prin Ordine de Zi pe Marina Militară, iar pavilionul navei a fost decorat cu ordinele de război "Coroana României" și "Steaua României". În plus, la data de 5 septembrie nava a fost predată Marinei Sovietice unde a primit numele de "Amur" nefiind retrocedată așa cum s-a procedat cu alte nave. În anul 1988 nava a fost scoasă din evidența flotei sovietice și dezmembrată.