Guvernul României a aprobat în ședința de astăzi, 18
ianuarie, Strategia națională privind educația pentru mediu și schimbări
climatice 2023 - 2030. În comunicatul de presă emis de biroul de comunicare al
Ministerului Educației se arată: „Este un moment de maximă importanță pentru
învățământul românesc, fiind pentru prima dată când România adoptă o strategie
națională dedicată educației pentru mediu și pentru schimbările climatice.
Documentul programatic stabilește acțiuni clare pentru
creșterea gradului de educație și de conștientizare, în rândul copiilor și
tinerilor, privind dezvoltarea sustenabilă și responsabilizarea față de mediu.
Obiectivele și măsurile prevăzute vizează mai multe
paliere (educație formală și nonformală, resursă umană, inclusiv formarea
cadrelor didactice, investiții, resurse deschise, parteneriate etc.), prin
patru direcții de acțiune:
implementarea unui Program național educațional pentru
mediu și climă;
identificarea, promovarea și facilitarea unor soluții
pentru crearea și utilizarea de resurse educaționale;
crearea, dezvoltarea și sprijinirea reabilitării de
infrastructură pentru școli sustenabile;
formarea resursei umane implicate în educația privind mediul
și schimbările climatice în vederea promovării unei culturi a sustenabilității
la nivelul instituțiilor de învățământ.
În acest context, unitățile de învățământ devin parteneri
strategici în construirea unui viitor sustenabil. Prin urmare, elevii și
cadrele didactice vor beneficia de tot sprijinul pentru a înțelege gravitatea
crizei climatice și de mediu, pentru a conștientiza cauzele și efectele
acestora, dar și modurile de a îmbunătăți răspunsul societății în fața acestor
provocări.
Prin educația privind schimbările climatice și mediul,
Ministerul Educației propune o educație care promovează un stil de viață
sustenabil, prin dezvoltarea de competențe ecosociale.
Acest obiectiv se aliniază principiilor Proiectului
Președintelui României, România Educată, care are în vedere cultivarea
respectului pentru mediu ca parte a valorilor promovate și dezvoltate prin
educație. Unul dintre dezideratele asumate prin acest proiect este ca sistemul
de educație să formeze cetățeni responsabili față de societate și față de
mediul înconjurător.
În cadrul Summitului COP 27, din noiembrie 2022,
Președintele României a susținut Declarația Națională care vizează promovarea
cercetării și inovării pentru a sprijini
acțiunile climatice, securitatea alimentară, comunitățile vulnerabile,
adaptarea la schimbările climatice și răspunsul eficient la situații de urgență
generate de schimbările climatice. În cadrul summitului, Președintele Klaus
Iohannis a coprezidat alături de Prim-ministrul Republicii Cehe, Petr Fiala, un
eveniment la nivel înalt pe tema promovării educației privind schimbările
climatice, la care au participat șefi de stat și de guvern din Uniunea
Europeană și state partenere, precum și reprezentanți ai instituțiilor europene
și ai organizațiilor internaționale.
Din această perspectivă, educația pentru mediu și
schimbări climatice trebuie să fie abordată integrat, în toți anii de studiu,
în vreme ce infrastructura unităților de învățământ trebuie să fie adecvată
standardelor europene și globale de dezvoltare sustenabilă. Susținerea și
dezvoltarea unei rețele a „Școlilor verzi” este un obiectiv strategic din
domeniul prioritar „Infrastructura sistemului de educație”, iar elementele
europene și globale privind dezvoltarea durabilă sunt prevăzute în mai multe
domenii prioritare ale Proiectului.
La baza strategiei stă, de asemenea, Raportul
Administrației Prezidențiale Educația privind schimbările climatice și mediul
în școli sustenabile, validat de consultarea publică încheiată pe 11 februarie
2022, o continuare a Proiectului „România Educată”, a cărui operaționalizare a
fost inclusă ca angajament în Strategia Națională de Apărare a Țării.
Educația privind schimbările climatice și mediul în școli
sustenabile răspunde priorităților europene, angajamentelor asumate de România
și preocupărilor cetățenilor în domeniul schimbărilor climatice și protecția
mediului și vizează învățământul preuniversitar prin creșterea expunerii
elevilor la informații referitoare la factorii care duc la degradarea mediului
și schimbările climatice, asigurând contextul pentru ca aceștia să se implice,
pe perioada de școlarizare, în activități concrete de protecție a mediului.
Prin urmare, obiectivul educației privind mediul și
schimbările climatice constă în dezvoltarea de cunoștințe, abilități și
atitudini necesare adaptării la schimbările climatice precum și protejării
mediului înconjurător. Educația pentru mediu și pentru schimbări climatice
vizează educația pentru schimbare socială, prin sensibilizarea publicului și
acțiuni concrete, în scopul de a crea un viitor sustenabil.
Implementarea unui Program educațional pentru climă și
mediu constituie un obiectiv-cheie care va fi atins prin introducerea în
curriculumul național a unei săptămâni dedicate mediului și schimbărilor
climatice, Săptămâna Verde, precum și prin introducerea, în oferta națională de
curriculum la decizia școlii (CDS), a unor discipline dedicate educației
privind adaptarea la schimbările climatice și protecția mediului.
Obiectivele strategiei, în ceea ce privește soluțiile
pentru resurse educaționale, constau atât în crearea unui astfel de ecosistem
digital pentru educația privind schimbările climatice și mediu, prin diverse
aplicații și platforme, cât și în a oferi opțiuni variate de activități
extracurriculare și extrașcolare, care să fie dezvoltate cu ajutorul cadrelor
didactice, al ONG-urilor de mediu, precum și al altor instituții relevante din
domeniu.
Implementarea Planului Național de Redresare și
Reziliență, în perioada programatică 2021-2026, vizează Componenta 15
„Educație”, Investiția 10 „Dezvoltarea rețelei de școli verzi și achiziționarea
de microbuze verzi”, țintele 486,487,488, cu termene de realizare în T2 2023,
respectiv T4 2025.
În contextul european și național al tranziției către
clădiri „verzi” și inteligente, în luna iunie 2022, a fost aprobată, prin
Ordinul al ministrului educației nr. 4147/2022, Metodologia-cadru privind
organizarea și funcționarea „școlilor verzi”.
Cele trei componente esențiale operaționalizării
conceptului de „Școală verde” sunt: infrastructura, curriculumul și pedagogia.
„Școlile Verzi” vor implementa măsuri și vor atinge ținte legate de:
- elemente de infrastructură școlară sustenabilă
(eficiență energetică superioară prin izolare termică, sisteme de generare
energie din surse regenerabile, planificarea spațiului verde, colectarea și
predarea selectivă a deșeurilor etc.);
- un curriculum responsabil față de mediu și climă, care
înglobează conținuturi despre și pentru mediu, integrate într-o manieră transversală,
în toți anii de studiu.
România s-a angajat, la nivel internațional și național,
să crească, prin educație, gradul de conștientizare a populației privind
schimbările climatice și problemele de mediu. Astfel, conform „Programului Doha
pentru 2022-2031”, România se numără printre țările care se angajează să
acționeze ferm pentru protejarea mediului și contra schimbărilor climatice prin
dezvoltarea şi implementarea de programe de formare la toate nivelurile și să
adere la Action for Climate Empowerment ACE (Acțiuni pentru Protejarea
Climatului, termen adoptat de Convenția-cadru a Națiunilor Unite privind
schimbările climatice), prin implementarea acestei strategii naționale”.