Foarte prompt, imediat după lansarea în consultare publică a Legii învățământului preuniversitar „România Educată”, primii care au solicitat o modificare urgentă au fost liderii elevilor. Considerându-se lezați de faptul că au fost excluși din structurile consultative și cele de conducere din unitățile de învățământ, elevii, prin consiliul lor național, au cerut imperativ modificarea unor puncte din art. 89, respectiv 99.
- Publicitate -
„Nu putem accepta ca elevii, acele persoane în jurul cărora ar trebui să se învârtă, în primul rând, deciziile din sistemul de Educație, să fie excluse din structurile consultative și cele de conducere din unitățile de învățământ”, a fost declarația președintelui CNE, Robert Avram. Și în nici o oră s-a trecut la rectificare, deși logic ar fi fost să se facă odată cu toate modificările, la finalul perioadei de dezbatere.
Zis și făcut… imediat a fost modificat în proiectul de lege alineatul 4 al art. 89, cu un dezacord impardonabil pentru Ministerul Educației. Din păcate, tot textul proiectului abundă în greșeli gramaticale sau de… conținut.
După elevi, a urmat petiția online a angajaților din palatele copiilor, care se simt profund afectați de propunerea descentralizării și trecerea cadrelor didactice în organigrama administrației publice locale, pe post de funcționari.
Luni, 25 iulie, Federația Națională a Părinților – EDUPART a lansat
un chestionar cu șapte întrebări pe marginea „a două teme de importanță vitală pentru sistemul educațional românesc: admiterea în învățământul liceal și examenul de Bacalaureat, subiecte care au stârnit numeroase reacții în rândul părinților. De aceea este foarte important să cunoaștem punctul de vedere al cât mai multor părinți, cărora le recomandăm ca, înainte de a completa chestionarul, să citească art. 74, 75, 76 și 77 ale proiectului Legii învățământului preuniversitar”, se arată în comunicatul de presă al EDUPART.
Pe baza rezultatelor acestui chestionar, Federația Națională a Părinților intenționează să-și asume opiniile exprimate de părinți și să le prezinte în cadrul discuțiilor pe care le va avea cu reprezentanții Ministerului Educației, peste trei săptămâni, pe 10 august, ca parte a procesului de consultare publică cu partenerii de dialog social, cât și în cadrul acțiunilor ulterioare.
În ceea ce privește poate cea mai importantă categorie „beneficiară” a acestei legi – PROFESORII –, s-ar părea că, în vacanță fiind, se lasă pe mâna federațiilor sindicale din învățământul preuniversitar, care au avut o primă consultare joi, 21 iulie.
Şi, în timp ce tot soiul de organizații neguvernamentale se mobilizează și organizează LIVE dezbateri publice pe marginea numeroaselor noutăți pe care acest proiect de lege a învățământului preuniversitar le aduce, din partea profesorilor nu se văd decât comentariile de pe rețelele de socializare.
Pe de altă parte, după cum transmite Ministerul Educației, în primele 10 zile de la lansarea proiectelor în consultare, s-au primit aproape 500 de propuneri.