La mai bine de două luni și jumătate de la declanșarea „butonului de panică” în rândul absolvenților învățământului cu frecvență redusă (IFR) de la Universitatea Maritimă din Constanța, lucrurile bat pasul pe loc. Cu excepția unui etern schimb de hârtii! Deja pare că beleaua se învârte în jurul cozii sau vorba lungă… moarte sigură! Cel puțin în ceea ce-i privește pe absolvenții 2024, care se întreabă care încotro s-o apuce.
- Publicitate -
Reamintim că, în premieră, anul acesta, diploma obținută în urma parcurgerii și finalizării programelor de studii universitare de licență organizate la forma IFR de către Universitatea Maritimă din Constanța (UMC) nu este recunoscută de către Autoritatea Navală Română (ANR), în vederea susținerii examenelor de brevet de ofițer punte, ofițer mecanic și ofițer electric de către absolvenții acestei forme de învățământ.
Marți, 3 septembrie, rectorul Universității Maritime Constanța, conf. univ. dr. ing. Gabriel Raicu, a declarat pentru „Cuget Liber” că o parte din studenții din anii mai mici de la IFR s-au decis să-și continue studiile la zi, iar alții, care au terminat, se reînscriu la frecvență zi. „Mi se pare o complicare a traseului profesional al studenților. Timp de 20 de ani, legea a fost interpretată într-un fel, iar acum este reinterpretată, fiecare din entități având versiunea proprie. Este necesară o armonizare a legislației. Noi suntem prinși cumva la mijloc, adică nu putem încălca legislația românească, ei spun că nu-și încalcă propriile ordine și ne-am blocat cumva. Era mult, mult mai simplu ca cel puțin anul terminal, pe baza documentațiilor și avizelor pe care le aveam de acum cinci ani de la ANR, să fie lăsați să finalizeze. Sunt țări în lume în care acest brevet se obține doar prin autorizarea școlii de marină respectivă, după care, la finalizare, automat i se dă drept. Noi am moștenit o situație de pe vremea comunismului în care facem și avizarea școlii, dar dăm și examen ulterior. În ceea ce ne privește, am finalizat ciclul de studii, absolvenții obțin diplomă de inginer, practic nu mai este în influența noastră. Dacă ANR își reconsideră poziția, ei se pot duce să susțină examenul de brevet”, a explicat același rector UMC.
„Va fi o problemă și cu studenții din anii mai mici!”
Pe de altă parte, din discuția purtată tot marți, 3 septembrie, cu Cosmin Laurențiu Dumitrache, director general ANR, am reținut faptul că Ministerul Educației acreditează facultățile doar pentru desfășurarea cursurilor și obținerea unei diplome de inginer. După care, UMC, Academia sau orice universitate din țară, acreditată, dacă îndeplinește condițiile legii pentru a pregăti studenții și pentru o altă specializare, gen navigație, solicită această aprobare Autorității Navale Române. Care la rândul ei, verifică documentele și își dă acordul sau nu. „Ceea ce este foarte important de înțeles este că universitatea care solicită Autorității Navale acest lucru trebuie să îndeplinească de la bun început și condiția ARACIS, și condiția STCW. De la bun început, de când își face planul de învățământ, universitatea trebuie să aibă această suprapunere”, a precizat directorul ANR.
Întrebat ce s-a schimbat, Cosmin Laurențiu Dumitrache a afirmat că, de-a lungul timpului, universitatea și-a mai redus din numărul de ore, și pentru forma de învățământ cu frecvență are probleme. „Și pentru învățământul la zi aprobarea este parțială, întrucât au fost ore de la materiile de specialitate care nu au respectat cerințele STCW, din modelele de curs specificate în actul normativ. Convenția STCW obligă la parcurgerea unui număr minim de ore și se dau niște modele de curs. Cum au depus la ARACIS pentru frecvență redusă și engleză, așa trebuiau depuse și la noi”, a explicat șeful ANR. În plus, el a oferit ca exemplu o universitate din Craiova, cu o facultate de navigație și transport maritim și fluvial care nu este acreditată de ANR, ai cărei studenți finalizează studiile cu diploma de inginer. Dar nu vin la ANR pentru brevet.
Ce au de făcut studenții în aceste condiții? „Să nu se uite la noi, ci la universitate! Deja ni s-a spus că universitatea îi va trece la forma de învățământ cu frecvență și se vor asigura că vor recupera orele care nu au fost cuprinse la forma de învățământ cu frecvență redusă. Le-am transmis că dacă ei consideră că forma de învățământ cu frecvență redusă îndeplinește condițiile conform convenției STCW, depuneți documentația. Până în momentul de față, nu avem nicio documentație depusă. Va fi o problemă și cu studenții de anul I, II, III și IV dacă nu se rezolvă această situație. Deschidere din partea noastră există, dar nu pot să-i trag de mânecă, pentru că e interesul lor!”, a conchis directorul Cosmin Dumitrache.
Ne abținem de la orice concluzii, dar e clar că cei care și-au dorit brevet la finalizarea studiilor IFR au avut ghinion anul acesta și deja s-a creat un precedent.