Ieri, la Universitatea "Ovidius", rectorul Sorin Rugină a semnat un parteneriat de colaborare cu Asociația Elevilor din Constanța, dar a oferit și o privire de ansamblu cu privire la admiterea ce se află în plină desfășurare.
Cele două direcții pe care își dorește să meargă acest parteneriat sunt consilierea în carieră a viitorilor absolvenți de liceu, dar și pregătirea lor anterioară pentru a putea promova Bacalaureatul.
"Din păcate, o mare problemă a învă-țământului românesc preuniversitar este lipsa orientării și consilierii în carieră, poate și datorită existenței unui consilier școlar la 1.500 de elevi", declara, ieri, Alexandru Constantin Manda, președintele AEC. "Sperăm ca astfel să nu mai existe absolvenți de-a XII-a care imediat după Bacalaureat să nu știe unde vor să meargă să studieze și ajung să bifeze niște opțiuni numai ca să nu stea acasă. De asemenea, un alt rol pe care îl va avea acest parteneriat este cel de sprijinire a viitorilor absolvenți de liceu în promovarea examenului de bacalaureat, prin oferirea de meditații și organizarea de simulări ale admiterii. Așa cum se întâmplă în alte județe ale țării, cum ar fi Cluj, unde promovabilitatea este de 85%", a mai adăugat același lider al elevilor.
Totodată, se speră ca, prin acest par-teneriat, Constanța să ajungă să fie votată Capitala tineretului din România într-unul din viitorii ani.
"Sunt studenți care dau și de opt ori același examen!"
Pe de altă parte, rectorul Sorin Rugină a recunoscut că facultățile au ajuns să se bucure de prestigiu având ca indicator numărul candidaților înscriși, fapt nu tocmai relevant, ținând cont de faptul că de regulă se depun dosare la cel puțin două facultăți.
"Nu vom ști cifra exact decât după ce se fac înmatriculările. Problema nu mai este aceea de a deveni student, ci aceea că, după primul sau al doilea an, apare abandonul, chestiune ce ridică o serie de întrebări: de ce a venit și a ocupat locul unuia care și-ar fi dorit să învețe. Rata abandonului este prea mare și atunci e nevoie de consiliere pentru a fi convinși că cei care intră duc la bun sfârșit studiile. Nu e posibil să intre 20 și să rămână în final doar cinci. Iar după ce termină, mai există un parametru: câți se inserează pe piața muncii. Deci, tot acest proces de educație este și un proces economic, în care statul investește și nu îi este in-diferent ce se întâmplă cu produsul muncii universitare. Ar fi important să începem chiar din clasa a IX-a să aflăm ce-și doresc tinerii", a mai spus prof. univ. dr. Rugină.
Întrebat care este rata abandonului universitar la ora actuală, rectorul a afirmat că este mai mare la facultățile tehnice, unde sunt materii grele.
"Dacă ai intrat, asta nu înseamnă că aștepți să-ți vină diploma. Și nu numai acolo, dar și la științele medicale crește dificultatea acumulării și trebuie să ai acea tenacitate să termini. Sunt studenți care dau și de opt ori același examen, din varii motive. E adevărat că trebuie să armonizăm ceea ce predăm cu ceea ce este necesar, iar aici învățământul trebuie să se modernizeze. De la modalitățile de predare până la modul de a interacționa cu studenții", concluzionează rectorul, adăugând că rata abandonului se situ-ează undeva între 5 și 35%.
Cât despre trista soartă a prea multor licențiați care se angajează chelneri sau casieri în supermarketuri, Rugină consideră că, dacă atunci când abandonează un student nu este vina universității, la finalul studiilor poate că nu a fost bine consiliat profesional: "Foarte puțini își găsesc locuri de muncă din prima încercare".