În perioada 7-15 mai 2023, patru elevi și doi profesori
de la Colegiul Economic Mangalia, precum și din cadrul școlii partenere,
Gimnazija Bora Stankovic Vranje din Serbia, au participat la o mobilitate la
școala gazdă E.E.E.EK NAOUSAS din Grecia, după cum a informat prof. Daniela
Carmen Cioroiu, coordonator de proiect.
Întâlnirea face parte dintr-o serie de activități
derulate de cele trei școli în cadrul Parteneriatului pentru cooperare pe
domeniul educației școlare, Acțiune cheie 2, nr. de referință
2022-2-RO01-KA210-SCH-000095859, implementat în perioada februarie – decembrie
2023.
„Window to the World” este un proiect care vizează
pregătirea elevilor pentru viața lor de viitori adulți, o punte menită să facă
legătura între simple cunoștințe, competențe și lumea reală, între elevul tipic
și cel cu nevoi speciale, autorități, profesori din cele trei țări,
reprezentanți ai mai multor culturi.
Echipele țărilor invitate, România și Serbia, formate din
câte doi profesori și patru elevi din fiecare țară, alături de echipa țării
gazdă, Grecia, au participat la activitățile propuse de profesorii școlii
E.E.E.EK NAOUSAS, instituție pentru elevi cu cerințe educaționale speciale.
În prima zi a evenimentului, s-a realizat o scurtă
prezentare a proiectului și a școlii gazdă. De asemenea, participanții au avut
ocazia de a se cunoaște mai bine printr-o serie de jocuri și activități
interactive menite să înlăture orice barieră în comunicarea cu ceilalți.
Următoarele zile au fost dedicate educației incluzive și unei înțelegeri mai
profunde a acestui concept. Activitățile desfășurate pe parcursul celor șapte
zile au fost diverse și în concordanță cu obiectivele proiectului. Elevii au
învățat unii de la alții dansuri tradiționale, au preparat rețete specifice
țării lor, au colaborat pe parcursul unor lecții interactive de informatică și
limba engleză, dar și-au testat și cunoștințele legate de cultura și mitologia
greacă. Au fost organizate și activități de conștientizare a factorilor care
provoacă schimbările climatice și încălzirea globală. Acestea au fost susținute
și de activități practice de plantare în sera școlii, dar și de acțiuni de
socializare organizate în grădina amenajată în cadrul aceluiași proiect. S-a
lucrat permanent în echipe mixte, formate din reprezentanți ai celor trei țări,
această colaborare dovedindu-se benefică pentru toți participanții.
Pe lângă activitățile derulate în cadrul școlii, au fost
organizate o serie de vizite la asociațiile culturale locale „Lykeio
Ellinidwn”, „Vlachoi” și „Genitsaroi and Boules” din Naoussa, precum și
excursii la Vergina, Veria și orașul antic Mieza, unde Aristotel i-a predat lui
Alexandru cel Mare cursuri de filozofie, morală, religie și artă. Elevii au
fost impresionați de situl arheologic Aigai al Mormintelor Regale, inclus în
Patrimoniul UNESCO, dar și de Muzeul Arheologic din Salonic, oraș pe care l-au
descoperit alături de reprezentanții școlii gazdă.
Mobilitatea a generat o înțelegere mai profundă a
partenerilor implicați în proiect. Timp de șapte zile, Naoussa a fost locul în
care participanții la mobilitate și-au depășit limitele și au realizat că orice
este posibil. Ei au învățat să lucreze în echipă, și-au perfecționat limba
engleză și cel mai important, au găsit o cale de comunicare cu cei din jurul
lor, fără să judece după aparențe și prejudecăți. Pe plan emoțional, s-au creat
legături minunate, care, cu siguranță se vor păstra pentru o perioadă
îndelungată.