„Alegeri locale, priorități clare: educație pentru
viitorul nostru!” este titlul scrisorii deschise adresate de Consiliul Național
al Elevilor tuturor candidaților la alegerile din luna iunie.
De asemenea, tot astăzi a fost lansată și o scrisoare de
angajament pentru candidații de la alegerile locale din iunie. În acest fel, în
posibilul mandat aceștia vor prioritiza educația și interesul comunității
educaționale.
Vă prezentăm în continuare textul integral al scrisorii
deschise.
„La plăcinte, înainte. Şi la război, înapoi” este un
binecunoscut citat din „Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă, operă pe care
generații întregi de elevi au studiat-o pentru examenul de Bacalaureat.
Realitatea, însă, ne arată că atitudinea avută de fiii craiului din basm este
regăsită într-un procent îngrijorător și în oamenii ce guvernează clasa
politică din țara noastră, aceea de a trata cu indiferență provocările și abandonul
la prima greutate când vine vorba de a realiza lucruri de calitate pentru
comunitatea educațională.
În ultimii ani, educația din România a trecut prin
greutăți semnificative, de la trecerea abruptă la școala online în timpul
pandemiei, subfinanțare și până la cea mai mare grevă a profesorilor din
ultimii 18 ani. Aceste provocări au evidențiat nevoia acută de responsabilitate
și transparență din partea decidenților în ceea ce privește viitorul sistemului
educațional românesc.
„Și merg ei o zi, și merg doua, și merg patruzeci si nouă”.
Reprezentanții elevilor au tot mers timp de 1310 zile de la ultimele alegeri locale
din anul 2020 și au putut observa că singura modalitate de a avea un echilibru
în ceea ce privește educația este deschidere din partea tuturor autorităților
de la nivel național, dar și mai important, de la nivel local. De aceea, am
lansat o scrisoare de angajament pentru viitorii decidenți ce vor fi aleși pe 9
iunie.
Câteva dintre demersurile pe care ne dorim ca aceștia să
le aplice și să le respecte sunt:
● Solicităm demararea de proiecte și acțiuni menite să
scadă abandonul școlar de pe raza localității, pentru ca numărul de aproape
4.500 de elevi de clasa a VIII-a care au abandonat școala în 2023, echivalentul
a 178 de clase cu câte 25 de copii, să scadă semnificativ.
● Solicităm să sprijiniți proiecte ale școlilor,
elevilor, profesorilor, părinților și ale organizațiilor neguvernamentale cu
activitate în domeniul educației.
● Solicităm să militați pentru o educație incluzivă de
calitate la nivelul localității, iar prin activitățile educative și culturale
derulate de autoritatea publică locală, să facilitați accesul pentru toți
elevii, prin mecanisme și instrumente menite să asigure participarea și pentru
elevii cu dizabilități. Interzicerea participării elevelor la orele de curs pe
bază de gen este inacceptabilă, iar cazul de la Bihor trebuie să ne amintească acest
lucru.
● Solicităm să modernizați internatele și cantinele
școlare din raza localității, în așa fel încât tragedia de la liceul Odorheiu
Secuiesc să nu se mai repete.
● Solicităm să promovați programe de prevenire a sarcinilor
nedorite şi a maternităţii timpurii în rândul elevilor, în așa fel încât să nu
mai fie și alte județete ca și Mureș, cu 931 de cazuri de mame adolescente.
Concret, din 749 de mame cu vârsta sub 15 ani, 29 sunt deja la a doua naștere
și cele mai multe sunt din acest județ.
● Solicităm să vă asigurați că elevii beneficiază de gratuitate,
în condiţiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv
metropolitan şi judeţean, rutier, naval, cu metroul, pe tot parcursul anului
şcolar, în conformitate cu toate prevederile în vigoare. Elevii navetiști nu
trebuie să fie în situația de a plăti sume colosale doar pentru a putea
participa la orele de curs, așa cum se întâmplă în județul Hunedoara, unde
elevii cu o situație financiară precară au fost nevoiți să meargă pe jos
kilometrii pentru a putea beneficia de educația „gratuită” sau chiar să nu mai
meargă la școală decât de două ori pe săptămână deoarece nu-și permiteau
biletul de autobuz.
● Solicităm să demarați proiecte și acțiuni menite să
crească rata literației în comunitate, iar în acest mod să scadă și rata
analfabetismul funcțional, dușmanul cel mai mare al societății de astăzi.
Cifrele arată că performanța elevilor de 15 ani, aflați aproape de finalizarea
învățământului obligatoriu, este pe penultimul loc în Uniunea Europeană. De
asemenea, nu mai dorim să fim din nou în situația de a fi codași la testele
PISA, iar acest lucru se poate schimba doar printr-un efort comun.
● Solicităm să luați măsuri reale pentru a proteja elevii
de pericolul consumului de droguri, să susțineți proiectele cu acest scop și să
demarați acțiuni menite să scadă rata, atât a consumului, cât și a traficului
de droguri. Ținând cont de numărul îngrijorător de consumatori din rândul
tinerilor și de tragediile frecvente, ne dorim implementarea unor programe de
sprijin care să îi susțină în parcursul lor de recuperare.
În finalul basmului „Povestea lui Harap-Alb” se spune că
„Dumnezeu să ne ție, că cuvântul din poveste, înainte mult mai este.”. Lupta și
eforturile pentru a construi un sistem educațional centrat pe nevoile elevilor
este departe de a fi câștigată. Asemenea eroului din poveste, persoanele de la
nivel politic par a întâmpina „obstacole” la tot pasul. Ei se încadrează în
diverse tipologii precum cei care se agață de vechile metode, preferând confortul
în detrimentul bunăstării tinerilor, cei care se tem de schimbare, cei care pun
interesele proprii mai presus de binele copiilor și profesorilor, cei cărora nu
le pasă de viitorul nostru. Doar prin eforturi comune vom reuși să punem bazele
unei realități noi, unde educația nu este un privilegiu pentru cei puțini, ci o
șansă egală pentru toți. E păcat că putem doar să sperăm la o lume în care
elevii sunt încurajați să-și descopere potențialul, profesorii sunt sprijiniți
să-și urmeze vocația, iar părinții sunt implicați activ în educația copiilor
lor.
De aceea, apelăm la viitorii decidenți de la nivel local:
semnați scrisoarea de angajament și asumați-vă în mod real că o prioritate din
posibilul mandat va fi educația! Fiți lideri adevărați, nu doar oameni politici
care se gândesc doar la propriile interese, aceia cu care suntem obișnuiți de
prea multe generații. Avem legi și strategii în vigoare. Totuși, aceste lucruri
nu sunt suficiente. Depinde de voi, viitorii decidenți, să puneți în practică
aceste principii și să transformați mediul din localitatea sau județul
dumneavoastră într-un motor real al schimbării pozitive. A investi în educație
înseamnă a investi în viitorul comunității din care faceți parte, înseamnă a
crea o generație de tineri educați, competenți și implicați civic, care vor
duce mai departe România spre o dezvoltare durabilă și prosperă. Pe de altă
parte, a ignora educația înseamnă a condamna comunitățile voastre la stagnare
și lipsă de perspectivă, înseamnă a crea o societate fără substanță, fără
modele și fără obiective.
De la structurile de reprezentare și până la decidenți, avem
responsabilitatea de a pune cărămidă cu cărămidă la fundația viitorului din
țara noastră, la crearea unei noi perspective.
Consiliul Național al Elevilor vă lansează această
provocare de a arăta societății civile că vă pasă!
Vă invităm să accesați site-ul nostru dedicat acestei
inițiative (alegeri-locale.consiliulelevilor.ro) și să deveniți semnatari ai
scrisorii de angajament! Cele 21 de puncte ale angajamentului reprezintă
minimul pe care orice autoritate ar trebui să îl depună pentru acest domeniu
cheie din societatea noastră”.