Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a participat în
perioada 26-27 ianuarie la Reuniunea miniștrilor educației și tineretului din
statele membre ale Uniunii Europene. Tema principală a evenimentului, organizat
de Președinția franceză a Consiliului UE la Strasbourg, s-a numit „Tinerii
europeni ca actori cu drepturi depline în Europa - pentru o Europă mai verde și
mai durabilă" și a fost prilejuită de lansarea Anului european al
tineretului.
Ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a subliniat fără echivoc
importanța educației pentru dezvoltarea durabilă, pentru sănătatea, securitatea
și prosperitatea oricărei națiuni. În acest context, ministrul român a
evidențiat exemplul Franței, care, pe parcursul crizei sanitare, prin acțiunea
ministrului Jean Michel Blanquer, a ilustrat cel mai bine principiul „școlile
trebuie să se închidă ultimele și să se deschidă primele”. Din această
perspectivă, nimic nu este mai dramatic decât să fii nevoit să închizi școlile
sau să le treci în online fără a fi pregătite.
De altfel, toți miniștrii participanți au prezentat, într-un
mod sau altul, neajunsurile predării generalizate online în raport cu prezența
fizică, subliniind că predarea online a fost doar o alternativă temporară la
închiderea totală a școlilor. Vorbind despre dezvoltare durabilă și educația de
mediu, ministrul român a precizat că „este greu de imaginat cum în sistem
online s-ar putea organiza acțiuni de ecologizare și proiecte de voluntariat de
mediu”.
De asemenea, ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a prezentat
inițiativa Președintelui României cu privire la „Educația privind schimbările
climatice și mediul în școli sustenabile”, dimensiune evidențiată în proiectul
România Educată.
Miniștrii prezenți au apreciat demersul României de
introducere, în programul pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, a
unei săptămâni dedicate activităților practice pentru educație de mediu,
intitulată „Săptămâna Verde”. În acest fel, tinerii vor putea să asocieze mai
bine „a ști să învețe” cu „a ști să trăiască” (savoir apprendre & savoir
vivre).
Cu titlu de exemplu de bună practică, ministrul Educației
s-a referit și la proiectul „Let’s Do It Danube/Agissons pour le Danube”,
organizat de mai multe ONG-uri în parteneriat cu autoritățile centrale în toate
județele limitrofe Dunării, subliniind responsabilitatea tuturor față de
generațiile viitoare pentru o lume mai bună, un mediu mai curat și o nouă
cultură a învățării.
Formatul reuniunii a fost unul inedit, fiecare stat având la
dispoziție un timp alocat atât miniștrilor, cât și reprezentanților tinerilor.
În acest context, tinerii din fiecare stat european și-au putut exprima
așteptările în raport cu un viitor bazat pe o dezvoltare durabilă.
În acest sens, constatând angajamentul reprezentanților
tinerilor din statele europene, ministrul român a încheiat prin a preciza că
„tinerii se angajează pentru a susține o dezvoltare durabilă, miniștrii se
angajează, de asemenea, pentru a consolida încrederea tinerilor că autoritățile
susțin construcția unui viitor așa cum este dorit de tineri” (Les jeunes
s'engagent, les ministres s'engagent également pour renforcer la confiance des
jeunes).