Evenimentele foarte grave petrecute în învățământul românesc în anul școlar precedent, cărora le-au căzut victime profesori, pe alocuri și elevi, reclamau modificări drastice în ceea ce privește Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților din Învățământul Preuniversitar (ROFUIP), dar și în Statutul Elevului.
- Publicitate -
Vă mai amintiți cazul elevului de la Școala nr. 43 din Constanța care ajunsese să dispere nu numai colegii de clasă, dar și corpul profesoral prin comportamentul său agresiv atât verbal, cât și fizic? La vremea respectivă, cadrele didactice se simțeau efectiv neputincioase, motiv pentru care părinții s-au răzvrătit și nu și-au mai dus copiii la clasă. Pur și simplu, legislația din domeniu nu ajuta conducerea instituției să acționeze în niciun fel, ci doar să tot scrie referate și rapoarte care nu conduc la rezolvarea situației.
Din păcate, în variantele finale ale ROFUIP și Statutului Elevului, transmise de Ministerul Educației miercuri, 7 august, către Monitorul Oficial, măsurile mai „dure” sunt însoțite de amendamente de… atenuare a efectului.
Cea mai importantă modificare din Statutul Elevului se referă la inițierea unui spațiu în care poate fi scos de la ore cel din bancă cu comportament conturbator. Dar fără a i se pune absență. „Wow... ce «geniu» o fi venit cu ideea asta? Îl dai afară de la oră, dar nu îi pui absență? Ce încântare va fi pe unii!”, comentează un profesor. În timp ce altul se întreabă: ce va învăța elevul din aceasta? „Minunat! Și ce învață elevul din asta? Că dacă alege să nu participe la o oră, poate deranja, iar atunci va fi «dădăcit» de altcineva din școală, fără a primi absență”, afirmă alt cadru didactic. „Doamne, cât îi mai suporți pe ăștia din minister care vin cu astfel de aberații? O fi prin străinătățuri această regulă, dar acolo au clasă specială de detenție cu supraveghetor, părinții sunt chemați la director… și e cam de rău daca ești chemat la director. La noi va fi o plăcere să deranjeze ora, doar ca să poată ieși afară”, este convinsă o profesoară.
Ca să nu mai spunem că și găsirea unui spațiu pentru această cameră specială va fi o mare provocare pentru unitățile de învățământ rămase fără săli de clasă. „Acestea sunt scoase doar pentru a arăta că s-au luat «niște măsuri» în privința elevilor care deranjează și pentru a închide gura profesorului, dar de fapt au zero aplicabilitate. Nu ai nici spațiu/săli pentru astfel de situații și nici personal care să supravegheze”, opinează un alt profesor.
„N-o să se rezolve nimic”
O altă noutate prevăzută în ROFUIP se referă la nota la purtare. Începând de anul școlar viitor, la fiecare sfârșit de interval de cursuri (modul) se acordă o notă la purtare, prin care se evaluează comportamentul elevului și respectarea regulamentului unității de învățământ. La finalul anului școlar, se calculează media acestor note, iar media rezultată se diminuează în mod corespunzător, cu câte un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate în anul școlar. Dar, ca să nu se considere discriminat cel din bancă, se interzice folosirea absenței ca mijloc de coerciție.
Oricum nota la purtare nu mai este demult un „bau-bau”, în condițiile în care ea contează doar în cazurile în care absolventul și-a propus să urmeze o formă militară de învățământ.
Referindu-se la această inițiativă ministerială, un profesor consideră că n-o să se rezolve nimic: „Laxitate pentru «comportamente disturbatoare»”.
În ceea ce privește sancțiunile aplicate elevilor, ele pornesc de la observație individuală/mustrare scrisă, urmează retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul; mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ; suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii; preavizul de exmatriculare; exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform legii; exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform legii; exmatricularea fără drept de reînscriere pentru elevii din învățământul postliceal.