18 piloţi, noapte şi zi pe Canalul Sulina! Milioane de tone de mărfuri transportate de vapoare

de Sorin MIHALACHE Sâmbătă, 09 Decembrie 2023 5171
Traficul de cereale pe culoarele de solidaritate UE-Ucraina va atinge cote impresionante, de ordinul milioanelor de tone. Este forfotă mare pe Canalul Sulina, navele trec una după alta, în ambele direcţii, ticsite de mărfuri, iar unele dintre cele mai importante personaje din acest peisaj sunt, fără îndoială, piloţii. Eroii din umbră, care ghidează navele pe drumul cel bun!
România şi-a luat angajamentul de a facilita exporturile agricole ale Ucrainei şi schimburile comerciale bilaterale cu Uniunea Europeană, portul Constanţa a devenit punct strategic în zona Mării Negre, iar canalele navigabile au înregistrat la rândul lor cifre record de trafic.
Mai mult decât atât, navigaţia pe Canalul Sulina a devenit posibilă şi pe timp de noapte! Asta după ce proiectul PRIMUS a fost finalizat, iar sistemul de balizaj va permite navelor să navigheze în condiţii de siguranţă 24 de ore din 24.
În afară de tehnologie, mai era nevoie de ceva: de resursa umană, mai exact, de piloţi. Acţiunea de cooptare în proiect şi antrenare, anunţată încă din luna septembrie, la Constanţa, s-a încheiat cu succes, aşa că, începând din data de 7 decembrie, e „forfotă” non-stop pe canal.
Direct la ţintă!
„Este un pas extrem de important pentru a reuşi să atingem un important obiectiv asumat de România: asigurarea tranzitului a cel puţin patru milioane de tone de cereale lunar dinspre Ucraina spre portul Constanţa. Implementarea acestui proiect, care a inclus şi pregătirea unui număr suplimentar de 18 piloţi, a fost posibilă cu sprijinul partenerilor din SUA şi de la Comisia Europeană”, a declarat, în cadrul Summit-ului Cerealelor de la Tulcea, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Suntem în perioada în care va trebui să intrăm în zona de training pentru piloţi, astfel încât să poată folosi acest nou program, PRIMUS. Mulţumim Comisiei Europene, a fost achiziţionat şi implementat pe finanţare europeană, extrem de important acest lucru, ca de altfel toate proiectele majore de infrastructură din România care sunt asigurate pe finanţare europeană.
Acest program PRIMUS aduce nu doar navigabilitate 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână, acest lucru va duce la creşterea capacităţii de tranzit, o ţintă pe care noi ne-am propus-o şi care e perfect realizabilă. În octombrie, prin România s-au tranzitat trei milioane de tone de cereale, a fost cea mai mare cantitate. Asta ne arată că există spaţiu pentru a atinge acea ţintă pe care ne-am propus-o cu toţii încă de la început, şi anume să ajungem la patru milioane de tone”, a adăugat ministrul Sorin Grindeanu.
La Summit-ul Cerealelor, eveniment care s-a desfăşurat în zilele de 7 şi 8 decembrie, la Tulcea, având drept principală temă de dezbatere culoarele de solidaritate UE-Ucraina pentru a facilita exporturile agricole ale Ucrainei şi schimburile comerciale bilaterale cu UE, a fost prezent şi directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN) Constanţa SA, Florin Goidea, printre oficialităţile din străinătate numărându-se viceprim-ministrul ucrainean Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministrul Republicii Moldova, Vladimir Bolea, directorul general DG Move, Magda Kopczynska, şi secretarul de stat, asistent pentru afaceri europene şi eurasiatice din cadrul Departamentului de Stat al SUA, James O'Brien.
56 de piloţi cu activitate în portul Constanţa
Având în vedere că piloţi nu se găsesc pe toate drumurile şi că proiectul de la Sulina este prioritar, i-am întrebat pe reprezentanţii Companiei Naţionale Administraţia Porturilor maritime (CN APM) Constanţa SA dacă au existat cazuri de transfer de piloţi ori dacă activitatea din port a fost cumva afectată.
„Serviciul de pilotaj al navelor în porturile maritime este un serviciu indispensabil activităţii portuare, care trebuie să se concentreze pe siguranţa vieţii omeneşti, pe siguranţa navigaţiei, pe necesitatea protejării mediului înconjurător şi a infrastructurii de transport naval.
De la 1 ianuarie 2021, serviciul de pilotaj maritim este asigurat în portul Constanţa de Compania Naţională Administraţia Porturilor Martime Constanţa. Echipa administraţiei portuare este formată din 56 de piloţi, care acţionează non-stop, în funcţie de solicitările navelor.
Activitatea de pilotaj din port nu a fost în niciun fel afectată, de cooptare şi pregătirea piloţilor pentru proiectul de la Sulina ocupându-se direct Ministerul Transporturilor”, a declarat, pentru „Cuget Liber”, directorul general al CN APM, Florin Vizan. 
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei