Piața Mării Negre își revine cu greu din criza anilor 2009 - 2010. Performerul primului semestru al anului 2011 este Ucraina. Porturile sale au înregistrat un trafic total de mărfuri de 56.319.000 tone, mai mare cu 6,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2010.
- Publicitate -
Rusia, în schimb, stă prost. Datele la cinci luni indică un volum de 68 milioane tone mărfuri manipulate, în scădere cu 7,2%.
Porturile maritime românești nu stau nici ele prea bine. În intervalul ianuarie - iunie 2011, au derulat 21.333.092 tone de mărfuri, cu o creștere modestă, de 0,93%.
Radiografia declinului
Portul Constanța a debutat spectaculos în 2011, dar treptat a pierdut din viteză. Astfel că, la final de semestru, se prezintă cu un bilanț ușor negativ: doar 18.395.299 tone manipulate, în minus cu 0,22% față de anul trecut.
Cine e de vină pentru rezultatele proaste? În 2011, s-au acumulat mai multe efecte negative (recolta agricolă slabă din 2010, schimbarea unor rute de aprovizionare cu mi-nereuri a combinatelor siderurgice, transferul a peste 50% din traficul petrolier la Midia). Au mai fost și crizele politice din Asia, care au făcut să se prăbușească piața lemnului. Creșterile înregistrate de unele tipuri de mărfuri n-au reușit să compenseze, în totalitate, declinul celorlalte.
În cele ce urmează, prezentăm radiografia detailată a traficului.
Mărfuri în declin:
- cereale și semințe uleioase - 3.977.728 tone (-12,99%);
- minereuri și deșeuri metalice - 3.227.951 tone (-12,23%);
- țiței și produse petroliere - 2.055.433 tone (-17,63%);
- cherestea - 477.912 tone (-5,85%);
- echipamente și mașini - 108.835 tone (-13,63%);
- minerale brute sau prelucrate - 84.222 tone (-13,63%);
- articole fabricate din metal - 1.480 tone (-91,02%);
- sticlărie, produse ceramice - 18.916 (-61,56%).
Mărfuri în creștere:
- articole diverse - 3.148.412 tone (+7,57%);
- cărbune - 1.959.110 tone (+28,47%);
- produse chimice și îngrășăminte - 1.875.551 tone (+26,01%);
- produse metalice - 1.056.924 tone (+67,11%);
- produse alimentare - 235.394 tone (+85,43%);
- ciment - 96.130 tone (+42,18%);
- piele, textile, confecții - 38.460 tone (+39,26%);
- cartofi, legume, fructe proaspete - 27.453 tone (0%)
Traficul de containere și-a mai revenit după doi ani foarte slabi. La finalul celor șase luni, portul Con-stanța a consemnat următoarele date: 3.146.619 tone, respectiv 319.372 TEU, în creștere cu 7,39%, respectiv 15,39%.
Midia crește cu petrol
Portul Midia continuă să fie… pe val. În primul semestru, a derulat 2.815.120 tone de mărfuri, în creștere cu 9,91%. Au fost manipulate următoarele cantități:
- țiței și produse petroliere - 2.712.403 tone (+12,24%);
- produse chimice - 48.992 tone (+111,28%);
- materiale de construcții - 20.363 tone (+72,51%);
- deșeuri metalice -15.433 tone (-82,95%)
- animale vii (berbecuți) - 10.001 tone (+1,20%);
- minerale brute sau prelucrate - 3.050 tone (+38,63%);
În portul Mangalia, s-a înregistrat o diminuare de 11,87% a traficului, volumul acestuia ajungând la 122.673 tone.
Au fost derulate următoarele cantități de mărfuri:
- produse metalice – 55.624 tone (-4,07%);
- ciment - 37.904 tone (-31,64%);
- produse chimice - 20.455 tone (-9,23%);
- echipamente și mașini - 7.189 tone (+221,36%);
- minerale brute - 1.501 tone (+49,95%).
Acum, speranțele portuarilor se îndreaptă spre agricultură. Recolta din acest an se anunță a fi foarte bună, nu numai în România, ci și în celelalte țări din Europa Centrală și de Est. Vor fi disponibile mari cantități pentru export.