Ample proiecte de investiții vor fi lansate în portul Constanța și pe canalele navigabile

de Ion TIȚA-CĂLIN Vineri, 25 Noiembrie 2022 775
Portul Constanța și canalele navigabile și-au demonstrat rolul strategic pentru economia României și a Europei, în contextul crizei provocate de invadarea Ucrainei de către trupele Federației Ruse. Guvernanții români au înțeles, în sfârșit, că trebuie să acorde o atenție mult mai mare transportului pe apă și să aloce fonduri mai mari proiectelor de investiții în infrastructura portuară și fluvială.

Primul pas spre ecologizarea portuară

În viitorul apropiat, Constanța va intra în rândul porturilor moderne, ecologice, în care navele se pot alimenta cu electricitate de la mal, pe timpul escalelor. Iată, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de act normativ pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrărilor de modernizare a infrastructurii de distribuție a energiei electrice portuare. Investiția va asigura:

- reducerea zgomotului și a emisiilor de gaze poluante în zona portuară și în imediata vecinătate a portului;

- reducerea zgomotului și a vibrațiilor la bordul navelor, cu efect asupra confortului și sănătății pasagerilor și echipajelor;

- reducerea costurilor de funcționare ale navelor.

Vor fi instalate, în dana de pasageri și în danele nr. 121, 120, PL6, 114, 123, 119, 44, 35, 36 și C: sisteme de alimentare la țărm tip HVSC (patru bucăți); sisteme de alimentare la țărm tip LVSC (șase bucăți); subsisteme de conexiune la țărm (10 bucăți); puncte de conectare la țărm (14 bucăți); cabluri de medie tensiune de alimentare din rețea; sisteme de management al cablurilor pentru alimentarea prizelor de cheu (10 bucăți).

Grație acestor dotări, vor putea fi conectate la sursele de alimentare de la țărm nave de orice tip (de croazieră, ro-ro și ferry-boat, cargouri, vrachiere, tancuri etc.) și de orice dimensiune, asigurându-li-se tensiunea de alimentare, frecvența și sporul de putere solicitate.

Valoarea investiției al cărei beneficiar este Compania Națională Administrația Porturilor Maritime se ridică la 93,027 milioane de lei (inclusiv TVA), din care 30,328 milioane de lei reprezintă costul lucrărilor de construcții montaj.

Durata de execuție a lucrărilor este de 27 de luni, iar finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin mecanismul de interconectare a Europei (CEF Transport), de la bugetul de stat și din surse proprii ale Administrației Portuare.

Ample lucrări pe canalele navigabile

Printr-un alt proiect de act normativ pus în dezbatere publică urmează a fi aprobate investițiile pentru modernizarea canalelor Dunăre – Marea Neagră și Poarta Albă – Midia, Năvodari, în vederea creșterii siguranței navigației.

Iată, pentru exemplificare, câteva dintre lucrările prevăzute a fi efectuate pe canalul Dunăre – Marea Neagră:

- reabilitarea protecției malurilor din anrocamente și aducerea ei la dimensiunile, pantele și grosimea inițială;

- reabilitarea drumurilor tehnologice și de intervenție, a podurilor de pe aceste drumuri, executate peste văile afluente care debușează în canal, între Cernavodă și Murfatlar;

- extinderea lucrărilor de consolidare existente pe malul drept din zona km 30 + 430, prin realizarea unui zid de sprijin din beton armat, cu lungimea cumulată de 40 de metri, fundat pe piloți forați;

- montarea fibrei optice într-o canalizație executată pe malul drept, între Murfatlar și Agigea;

- reabilitarea și finalizarea lucrărilor de drenare, colectare, dirijare și evacuare controlată în canal a apelor de exfiltrație și pluviale;

- reabilitarea drumurilor tehnologice de exploatare și de intervenție;

- reabilitarea podurilor de pe drumurile tehnologice peste văile afluente;

- finalizarea protecției taluzurilor în crete și calcare cu elemente prefabricate umplute cu piatră spartă și capac din beton;

- refacerea taluzelor afectate de ravene.

Înainte de începerea lucrărilor pe cele două canale, se va realiza o operațiune de pregătire a amprizei lucrărilor prin eliminarea vegetației crescute pe taluzurile canalelor, în văile afluente care debușează în canale, pe drumuri, șanțuri și în rigole.

De asemenea, vor fi executate lucrări pentru restabilirea secțiunii proiectate inițial a celor două canale, respectiv realizarea lucrărilor de eliminare a obstacolelor din cuneta canalului și curățarea materialului din canal pentru asigurarea adâncimii de navigație corespunzătoare pentru nave și convoaie.

Finanțarea investițiilor de pe canalele navigabile va fi realizată din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat. Valoarea lucrărilor și durata de execuție nu sunt precizate în proiectul de act normativ.

Cele două mari proiecte de investiții vor contribui la dezvoltarea economică a județului. Vor da de lucru producătorilor de materiale de construcții, firmelor de construcții, energeticienilor și transportatorilor. De asemenea, vor face mai atractiv, mai sigur și mai ecologic transportul pe apă, ducând la creșterea volumului de mărfuri derulate prin portul Constanța și pe canalele navigabile.

Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Ultima oră

Titlurile zilei