Anul 2012 este un moment de răscruce în shipping-ul mondial. De la 1 ianuarie va intra în vigoare Convenția Maritimă Consolidată - MLC 2006. Viață mai bună pe mareScopul principal al acestui act normativ îl constituie îmbunătățirea condițiilor de muncă și viață la bordul navelor, creșterea nivelului de protecție a marinarilor. Prin impunerea unor standarde minime, el va contribui, de asemenea, la însănătoșirea mediului concurențial, prin diminuarea dumping-ului social. Pe viitor, fiecare navă va avea un certificat și un document DMLC, care vor atesta că prevederile convenției sunt îndeplinite, a declarat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. Actul normativ reglementează timpul de muncă și de repaus, precum și durata maximă a lucrului pe mare. Un navigator nu va putea munci mai mult de 12 luni consecutiv. Toate navele construite începând din 2012 vor trebui să respecte prevederile convenției în ceea ce privește dotările pentru echipaje. Printre acestea se numără și obligația de a asigura câte o cabină pentru fiecare navigator în parte.Convenția reglementează protecția socială la bordul navelor, tipurile de asigurări și de compensații cuvenite navigatorilor. Printre altele, armatorii vor trebui să încheie contracte de asigurare pentru cazurile de neplată a salariilor și pentru abandon. Se asigură, astfel, res-pectarea dreptului de repatriere.Fiecare navă în parte va avea propriul contract colectiv de muncă semnat cu un reprezentant al echipajului, recunoscut de Federația Internațională a Transportatorilor (respectiv SLN ). Marinarii vor avea dreptul să depună plângeri și sesizări la bord, inclusiv prin reprezentanți, iar convenția instituie un mecanism pentru respectarea acestui drept. O navă poate fi reținută de autoritatea unui port, dacă există reclamații că această prevedere a convenției nu este respectată. Statele vor trebui să aibă un sistem de recunoaștere a contractelor colective de muncă. În cazul țării noastre, autoritățile vor fi obligate să recunoască contractele negociate de SLN, precizează Mihălcioiu.
Reguli stricte la recrutarea echipajelor"Nu doar armatorii, ci și agențiile de crewing au obligații stabilite prin convenție. Un întreg capitol privește serviciile de recrutare a echipajelor și fixează standardele minime în acest domeniu" - afirmă profesorul universitar dr. inginer Haralambie Beizadea, directorul general al companiei "Arpinav". Pe viitor, spune el, agențiile de crewing trebuie să fie certificate ISO 9001 de către un organism de certificare acreditat. Furnizorii de echipaje nu au voie să le solicite navigatorilor niciun fel de plată pentru locul de muncă asigurat. Ei vor trebuie să dețină un registru la zi al marinarilor recrutați și plasați, precum și liste ale navelor pentru care asigură forța de muncă. Agenții de crewing au obligația să informeze navigatorii în privința drepturilor și obligațiilor contrac-tuale, să le permită să analizeze contractele înainte de a le semna și să le înmâneze o copie. În plus, ei trebuie să verifice că navele pentru care furnizează echipaje asigură condiții de lucru conforme contractelor colective de muncă încheiate între armatori și sindicatele reprezentative ale navigatorilor. Furnizorii de forță de muncă au obligația, de asemenea, să se asigure că armatorii au mijloacele de a evita ca echipajele să fie abandonate prin porturi străine.Premieră în crewing-ul românesc"Arpinav" este prima agenție de crewing din România care a obținut certificatul de conformitate cu standardele Convenției MLC 2006. Auditarea a fost făcută de Registrul Italian de Navigație - RINA. "Este o veste bună pentru navi-gatori. Crewing-ul românesc merge într-o direcție bună. Arpinav merită felicitări și sperăm că ceilalți agenți îi vor urma exemplu" - a declarat Adrian Mihălcioiu.Florin Urziceanu, președintele Asociației Companiilor de Crewing din România, a confirmat că și alte agenții se pregătesc pentru audita-re și a dat exemplul "V.Ships Manpower", din Constanța. "Marii armatori se auditează primii și pretind ca și furnizorii de echipaje cu care colaborează să demonstreze că, la rândul lor, respectă standardele MLC 2006. Acest proces se va extinde și statele care au ratificat convenția vor impune aplicarea ei" - a afirmat Urziceanu.Bulgaria, da! România, nu!SLN și companiile de crewing din țara noastră fac eforturi să se alinieze la cerințele unei convenții internaționale pe care statul român nu a ratificat-o (spre deosebire de vecina noastră, Bulgaria). Partenerii sociali dau dovadă de grijă și responsabilitate față de soarta navigatorilor români, de menținerea lor pe piață și de condițiile în care muncesc. România va continua să fie un important furnizor de competențe pe piața shipping-ului internațional, dar nu prin strădania statului. Începând din 2012, MLC 2006 va împărți flota mondială și companiile de crewing în două categorii: una care îi tratează pe navigatori cu respectul cuvenit pentru sacrificiile și serviciile excepționale aduse omenirii, certificatul de conformare la convenție fiind dovada acestei atitudini; alta pentru care marinarii sunt existențe sub standard.
- Publicitate -