• Navele urmează să fie alimentate cu LNG
În cadrul conferinței de presă orga-nizată, ieri, la Gara Maritimă din Portul Constanța, Mihuț Constantin Crăciun, directorul general al Societății Naționale de Transport Feroviar Marfă "CFR Marfă", a vorbit despre proiectul de reconstrucție și modernizare a navelor ferry-boat "Mangalia" și "Eforie".
"Este vorba de un proiect pilot; e prima dată când se încearcă montarea unor motoare alimentate cu LNG pe nave ferry-boat. Cele două nave vor asigura legătura cu Georgia, deci cu marfa din Orientul Îndepărtat. Am avut o discuție de principiu cu domnul Brian Simpson, privind precalificarea acestui proiect. Răspunsul a fost încurajator. Urmează să facem studii de fezabilitate și să aplicăm pentru obținerea finanțării. Un alt proiect este trecerea locomotivelor diesel-electrice pe LNG. Avem căi ferate neelectrificate, printre care și în zona de manevre din portul Constanța."
Ferry-boat-urile "Mangalia" și "Eforie" sunt ultimele vestigii ale unei flote, care la 1 ianuarie 1989 avea 301 nave maritime, cu o capacitate de transport de 6.185.000 tdw.
Începând din 2009, "Mangalia" și "Eforie" sunt în conservare. Ferry-boat-urile nu sunt apte de navigație, fiind depășite fizic și moral. Au rămas fără clasă din 2008 și, stând în conservare, au cam fost descompletate.
Ferry-boat-urile au fost construite la Șantierul Naval din Constanța. Primul a fost livrat în 1988, companiei "Navrom", iar cel de al doilea în 1991, companiei "Romline". Au lungimea de 184,5 m, lățimea - 26 m, pescajul - 15,2 m și capacitatea de 12.000 tdw. Sunt echipate cu motoare MAN 8L 52/55 A, produse la ICM Reșița, care, la naștere, permiteau deplasarea cu viteza de 17 noduri.
Trebuie amintit faptul că motoarele produse la ICM Reșița au fost blestemate de toate echipele de mecanici din flota națională, care au avut de-a face cu ele. În anii ’80, Nicolae Ceaușescu luase decizia să nu se mai facă importuri tehnologice, industria românească fiind obligată să producă totul, inclusiv echipamentele pentru armarea navelor.
După aproape două decenii de funcțio-nare, motoarele celor două ferry-boat-uri nu reușeau să asigure o viteză mai mare de 9 noduri și se defectau mereu.
În anii ’90 ai secolului trecut, navele au fost transferate la CFR "Marfă", în cadrul căreia se înființase Agenția Ferry-Boat. Armatorul s-a străduit să le facă profitabile, încercând să creeze un serviciu de linie în zona Mării Negre. Prima cursă de probă, dinspre Constanța spre portul Batumi, din Georgia, a unui ferry-boat românesc a avut loc în martie 1999.
După opt ani de la acel eveniment, voiajurile pe relația Constanța - Batumi au fost suspendate, la eșec contribuind, în special, starea celor două nave românești surori.
Specialiștii în construcții navale consultați de "Cuget Liber" apreciază ca "nebunesc" proiectul CFR Marfă, având în vedere vechimea mare a navelor și gradul ridicat de uzură al echipamentelor. Ei consideră că cea mai bună soluție este construcția a două nave noi.