În ediția din data de 18 iunie 2015 a cotidianului "Cuget Liber", v-am informat, stimați cititori, despre măsura luată de către Poliția de Frontieră Română împotriva navigatorilor arabi de pe navele care vin în portul Constanța, de a nu li se mai elibera permisele de acces la uscat.
- Publicitate -
Existența acestei interdicții ne-a fost confirmată de agenți ai mai multor nave, dar și de către Inspectoratul ITF - România. Am apreciat că aplicarea unei astfel de măsuri este nu doar discriminatorie, ci și abuzivă, întrucât contravine legislației naționale și conven-țiilor internaționale la care România a aderat.
Pentru corecta informare a cititorilor ziarului nostru, la momentul documentării, am solicitat Poliției de Frontieră Române să ne precizeze dacă informația este corectă, iar în caz afirmativ, să ne comunice baza legală a acestei măsuri.
După apariția articolului nostru, am primit următorul răspuns, pe care îl publicăm integral.
"Controlul la trecerea frontierei se realizează de către polițiștii de frontieră asupra tuturor persoanelor care trec frontiera, în conformitate cu prevederile art. 7 din Regulamentul CE nr. 562/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 de instituire a unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul frontierelor Schengen), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 105 din 13.04.2006.
La trecerea frontierei, față de cetățenii statelor terțe se efectuează controale de frontieră amănunțite, care includ o examinare detaliată care să acopere diferite aspecte, autenticitatea și valabilitatea documentului de trecere a frontierei, dacă este însoțit de viză sau de permisul de ședere, verificarea scopului șederii și a mijloacelor de subzistență pentru durata și scopul șederii, verificarea bazelor de date etc.
În ceea ce privește membrii de echipaj (marinarii) ai unei nave aflată în trafic maritim internațional, în conformitate cu OG nr. 58 din 24.08.1999 pentru aderarea României la Convenția privind facilitarea traficului maritim internațional (FAL) și H.G. nr. 1335 din 14.12.2000 privind aprobarea normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Convenției FAL, cu ocazia verificărilor efectuate la frontieră la intrarea unei nave în țară, accesul la platforma portuară și la localitatea limitrofă a portului a membrilor de echipaj se acordă în conformitate cu cererea comandantului navei (reprezentantul armatorului) adresată Punctului Poliției de Frontieră.
Totodată, conform anexei VII din Regulamentul CE nr. 562/2006, pct. 3, alin 2, pe baza analizei de risc legată de securitatea internă și de migrația ilegală, marinarii fac obiectul unui control al polițiștilor de frontieră, înainte de a coborî la țărm, în conformitate cu articolul 7 din actul normativ sus-menționat.
De asemenea, facem precizarea că, din cazuistica înregistrată de PTF Con-stanța și PTF Constanța Sud-Agigea, s-a constatat că în perioada 01.01 - 18.06.2015, la nivelul portului Constanța, au fost înregistrate două situații în care s-a luat măsura nepermiterii intrării în România pentru doi marinari, cetățeni sirieni, motivele prevăzute de legislația în vigoare fiind prezentarea la controlul trecerii frontierei de stat a unui carnet de marinar expirat, respectiv a unui carnet de marinar fals.
Întreprinderea măsurilor ferme de către Poliția de Frontieră Română, în toate zonele de competență, nu au ca scop îngrădirea dreptului la liberă circulație a persoanelor, ci menținerea lui, prin asigurarea respectării, de către toți cetățenii care trec frontiera României și Uniunii Europene, a legislației interne și internaționale în vigoare."
După cum se poate lesne observa, Poliția de Frontieră evită răspunsul simplu, direct, la cele două întrebări simple și directe, fapt ce ridică numeroase semne de întrebare. Doar spre finalul mesajului se sugerează un răspuns, prin precizarea că, de la începutul anului și până acum, doar în cazul a doi navigatori sirieni s-a aplicat interdicția de a coborî pe uscat (din motive legale).
Răspunsul oficial al Poliției de Frontieră Române este contrazis de realitatea din portul Constanța, de numeroase mărturii ale agenților navelor și ale Inspectoratului ITF - România.
Cine spune adevărul? Concluzia o vor trage armatorii care și-au trimis navele la Constanța, Federația Internațională a Transportatorilor (ITF), ambasadele și guvernele statelor arabe.