Cu toţii vedem, pe autostrăzi, prin porturi, prin silozuri, produse agricole din Ucraina. Importul de cereale din ţara invadată de Rusia îi ruinează pe fermierii români, care au protestat vehement, şi-au strigat durerea şi aşteaptă măsuri concrete şi urgente din partea autorităţilor centrale. În timp ce alte state au avut o poziţie fermă faţă de acest fenomen, România „ţopăie”, ca să-l cităm pe preşedintele Iohannis, iar acest lucru alimentează teoriile conform cărora fiecare zi de întârziere îi îmbogăţeşte pe unii „băieţi deştepţi”.
Pe acest subiect, directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (ACN) SA Constanţa, Daniel Georgescu, a declarat, miercuri, 26 aprilie, în cadrul unei conferinţe de presă organizate la sediul instituţiei, că s-a creat o adevărată mafie a cerealelor din Ucraina.
„Da, există o mafie a cerealelor şi îmi asum când fac această afirmaţie! Urmăriţi cu atenţie comportamentul altor ţări. Serbia şi Ungaria au condiţionat exportul de cereale, mai întâi să se acopere fondul naţional de rezervă şi apoi să se aloce un procent la export. Serbia, care acoperea un procent de 40% din traficul de cereale pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, a ajuns la un prag de 20%, în timp ce Ungaria e pe ultimul loc, cu 2%. În schimb, traficul cu cereale din Ucraina a crescut spectaculos, cu 51%, şi în mod precis va mai creşte. Vorbim de cantităţi foarte mari. Lumea vede camioane pe autostrăzi - infim! -, dar imaginaţi-vă miile de tone care pot fi transportate pe barje. Cerealele din Ucraina mergeau de obicei pe linie maritimă spre Africa şi Extremul Orient. Acum rămân în Europa şi îi ruinează pe fermierii autohtoni. Se lucrează cu cifre mari, sunt bani mulţi la mijloc”, a declarat Daniel Georgescu.
Altfel, de la începutul anului, traficul pe cele două canale a crescut cu 24% faţă de ceea ce şi-a propus şi a prognozat conducerea instituţiei.
„Preponderente au fost, aşa cum spuneam, cerealele din Ucraina. Sunt convins că cifrele vor fi şi mai bune, la ACN tarifele sunt avizate de Consiliul Concurenţei şi, chiar dacă ne-au crescut cheltuielile cu energia electrică şi carburantul, am reuşit să menţinem preţurile pentru serviciile pe care le păstrăm”, a explicat Daniel Georgescu.
Ecluza de la Năvodari va fi modernizată
În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, directorul general al CN ACN a dat publicităţii şi proiectele finalizate în exerciţiul 2014-2020 şi pe cele aflate, la această oră, în implementare.
„Sunt în plină derulare procedurile pentru licitaţiile lucrărilor de modernizare a portului Ovidiu şi a portului Luminiţa, urmează finalizarea pentru porturile Medgidia şi Murfatlar. La sfârşitul lunii mai, vom încheia protocolul cu CN APMC, prin care cele două dane din portul Murfatlar să revină la ACN. În curând, se va emite şi hotărârea de guvern pentru modernizarea ecluzei Năvodari, scopul fiind creşterea siguranţei navigaţiei. Ni s-au aprobat fondurile necesare reabilitării unui baraj stăvilar, iar în spatele sediului instituţiei, pe un teren cu o suprafaţă de cinci hectare, va fi amenajat un parc fotovoltaic. Ne mândrim cu faptul că avem cele mai mari proiecte din Direcţia Navală a Ministerului Transporturilor”, a mai spus Daniel Georgescu.
Fără riscuri pentru locuitorii din Cumpăna
Directorul general al ACN a prezentat şi situaţia surpărilor malurilor din dreptul comunei Cumpăna.
„Pe această speţă, momentan, batem pasul pe loc, dar nu din cauza noastră. S-au făcut două expertize, prima a stabilit că întreaga reţea de canalizare trebuie anulată şi mutată în interiorul localităţii, apoi a venit o altă expertiză, cu altă variantă. S-au efectuat lucrări de stabilizare a malului, dar ceea ce trebuie ştiut e că nu mai există niciun pericol pentru locuitori. Dacă lucrurile merg cum trebuie, în urma discuţiilor cu proiectanţii şi constructorii, într-o lună şi jumătate intrăm în normal.
Costurile actuale ale reparaţiilor au ajuns la valoarea de 36 de milioane de lei (30 de la guvern, 6 de la ACN), iar suma totală este undeva în jur de 43 milioane de lei”, a precizat directorul general Daniel Georgescu.