Industria românească există şi se dezvoltă. Marcel Ciolacu: "Privatizarea Şantierului Naval Constanţa - de excepţie!"

de Sorin MIHALACHE Sâmbătă, 10 Februarie 2024 6661
Industria (grea) românească există, se dezvoltă, dar are nevoie de susţinere. Un exemplu cât se poate de potrivit în acest sens îl reprezintă Şantierul Naval Constanţa, care a fost vizitat de o delegaţie condusă de premierul Marcel Ciolacu. Forţa de muncă, în special calificată, investiţiile, dar şi pavilionul maritim internaţional au fost subiecte de interes abordate în cadrul întâlnirii cu primul ministru al României.
Vineri, 9 februarie 2024, o după amiază însorită pe litoral. În Şantierul Naval Constanţa era forfotă mare, pentru că unitatea primea oaspeţi de seamă. Alături de miniştrii Muncii, Simona Bucura Oprescu, şi al Fondurilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, de senatorul Vasile Dîncu, şi de conducerea PSD Constanţa, premierul Marcel Ciolacu a sosit pe litoral, unde a luat „pulsul” industriei navale.
După o întrevedere cu managementul şantierului, pentru vizitatori a urmat o experienţă inedită: au urcat la bordul navelor „Histria Perla”, aflată în reparaţii în şantier, respectiv H592/„Histria Narvi”, aflată în construcţie, unde au primit cât mai multe şi exacte informaţii vizavi de ce presupune construcţia şi exploatarea unui vapor. 


Un efort impresionant al colectivului de muncitori
Gazdă a evenimentului, Gheorghe Bosînceanu a luat primul cuvântul, punând accent pe efortul pe care îl depun muncitorii din şantier.
„Mulţumesc primului-ministru, miniştrilor, senatorilor, reprezentanţilor Organizaţiei PSD Constanţa, pentru curajul pe care şi l-au făcut să vină să viziteze Şantierul Naval Constanţa, ca să înţeleagă mai bine ce au făcut oamenii de aici, de la muncitori până la director general, să înţeleagă care sunt proiectele pe care Şantierul Naval Constanţa şi oamenii care trudesc pe Şantierul Naval le au pe mai departe.
Am reuşit să prezentăm mai multe lucruri, să dăm mâna, să se schimbe câteva cuvinte cu mulţi dintre oamenii care contribuie la ceea ce este Şantierul Naval astăzi”, a declarat Gheorghe Bosînceanu.
Premierul a rămas impresionat de ceea ce a găsit la Constanţa şi a dat drept exemplu privatizarea Şantierului Naval.
„Am încercat să vedem cât mai mult dintr-un şantier naval, un punct de reper, numărul unu în România pe construcţia de tancuri petroliere şi chimice. Şi cred că numărul trei mondial. Aici se construiesc nave de la zero, dar există şi o activitate de reparaţii. Este o privatizare de excepţie. Noii proprietari nu au vândut absolut nimic, dimpotrivă, au dezvoltat o industrie cu o tradiţie din 1892. Această tradiţie va continua.
Tot spunem că nu mai avem industrie în România. În ultima perioadă, după ce am vizitat uzinele Dacia şi Ford, acum Şantierul Naval, îmi dau seama că industria românească se dezvoltă şi există. Vedem ponderea industrială în formarea PIB-ului. Din punctul meu de vedere, lucrurile sunt în direcţia corectă. Ne trebuie mai multă implicare şi mai multe fonduri direcţionate pe zona industrială”, a declarat Marcel Ciolacu. 


Miza pe învăţământul dual
Una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă economia românească în general şi industria navală în special o reprezintă lipsa forţei de muncă, mai ales cea calificată. Ce-i de făcut? Soluţia cea mai bună ar fi dezvoltarea învăţământului dual.
„Este prima dată când investiţiile depăşesc deficitul. Ne trebuie mai mult curaj şi marea problemă pe care am găsit-o este lipsa forţei de muncă calificată. Aici trebuie, împreună cu patronatele, cu Ministerul Educaţiei şi Ministerul Muncii, să avem un plan pentru învăţământul dual.
Îl felicit pe domnul Bosînceanu, care susţine 150 de elevi, în şase clase pe învăţământ dual. Eu îmi doresc ca românii să înceapă să se întoarcă acasă, iar pentru aceasta, statul trebuie să creeze acele servicii publice pe care ni le dorim cu toţii de foarte mult timp”, a explicat premierul român.
Lăsaţi-ne să construim…
Fiind la Constanţa, în Şantierul Naval, având specialişti şi posibilităţi de construcţie, mai puţin flotă şi pavilion maritim internaţional, ziaristul „Cuget Liber” l-a întrebat pe premier ce-i de făcut pentru ca România să revină pe piaţa transportatorilor maritimi cu nave proprii, cu pavilion propriu, cu atât mai mult cu cât, la nivelul Constanţei, s-a creat un grup de iniţiativă care face demersuri consistente în acest sens.
„Ştim despre ce este vorba, m-aţi mai întrebat acelaşi lucru şi data trecută. Am stat de vorbă cu dl. Bosînceanu, cu dl. Stroe (n.r. - Felix Stroe, preşedintele Organizaţiei Judeţene a PSD Constanţa). Lăsaţi-ne să construim ceea ce ne-a propus”, a răspuns premierul Ciolacu, invitându-ne să adresăm această întrebare celor care de vreo 30 de ani tot construiesc… 


Şi, ţinând cont de faptul că în Şantierul Naval există posibilităţi de construcţie şi reparaţie a navelor militare, l-am întrebat pe premier câte şanse mai are programul „Corveta” - sau un program similar - de a deveni realitate, cu atât mai mult cu cât contextul politic internaţional este marcat de războiul din Ucraina, la graniţa României.
„Licitaţia a fost anulată, nu cred că mai era oportun acest tip de investiţie. Dar, avem în vedere alte proiecte în industria de apărare”, a explicat Marcel Ciolacu. 

Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei