Investițiile din transporturi, sacrificate de bugetul de stat pe 2016

de Ion TIȚA-CĂLIN Luni, 07 Decembrie 2015 191
Transportatorii, producătorii și exportatorii români sperau ca Guvernul Cioloș să țină seama de situația dramatică a rețelelor rutiere, feroviare și de căi navigabile interioare și să prevadă un buget de cheltuieli pentru acest sector cel puțin la nivelul celui din 2015. Așteptările lor au fost amarnic înșelate. Proiectul de buget pe anul 2016 taie adânc în fondurile alocate investițiilor din transporturi.
Pe ansamblu, Ministerul Transporturilor va avea bugetate cheltuieli totale de 11,864 miliarde de lei, cu 7,65% mai puțin decât în 2015, când au fost alocate 12,844 miliarde de lei. Perspectiva nu este de loc încu-rajatoare. Sumele prevăzute pentru anii următori (2017 - 11, 817 miliarde de lei, 2018 - 13,576 miliarde de lei, 2019 - 13,693 miliarde de lei) dau certitudinea că nu vom scăpa de criza din transporturi.
Structura bugetului Ministerului Transporturilor demonstrează că viitorul investițiilor din sector este mult mai grav decât ne putem închipui. Iată, cheltuielile de capital la nivelul ministerului se reduc, în 2016, cu 98,92% față de 2015, de la 838 milioane de lei la 9 milioane de lei.
În cazul proiectelor de investiții cu finanțare europeană se prevede o creștere infimă a sumelor atrase. Dacă în 2015 a fost obținută o finanțare nerambursabilă totală de 5,618 miliarde de lei, pentru 2016 sunt prevăzute 5,726 miliarde de lei, din care 4.126 miliarde de lei aferente cadrului financiar 2014 -2020. Rămâne de văzut dacă proiectele de investiții vor fi realizate în timp util pentru a se obține aprobarea și deru-larea finanțării.
Printre proiectele de investiții prioritare pentru 2016 și, în perspectivă, în 2017 - 2019, se numără:
- continuarea lucrărilor la autostrada Transilvania, autostrada Lugoj - Deva, autostrada Orăștie - Sibiu, autostrada Timișoara - Lugoj și a variantei de ocolire Timișoara;
- revizuirea documentației tehnico-economice și începerea lucrărilor la autostrada Pitești - Sibiu;
- continuarea programului de construcție a variantelor de ocolire (Târgu Mureș, Bacău, Carei, Craiova Sud, Târgu Jiu, Caracal, Comarnic, Bușteni, Câmpina, Mihăilești, Săcuieni);
- finanțarea funcționarii și menținerii standardelor de siguranță și securitate pe Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța, având în vedere caracterul său strategic;
- modernizarea - reabilitarea liniei de cale ferată Frontiera - Curtici - Arad - Simeria - Coslariu - Sighișoara;
- modernizarea a 30 de stații de cale ferată;
- modernizarea instalațiilor pentru creșterea siguranței circulației;
- dezvoltarea transportului de tip RO - LA și a platformelor de transport intermodal.
Printre investițiile din sectorul naval se numără:
- lucrările de infrastructură în vederea dezvoltării de terminale specializate în portul Constanța Sud - Mol 3S și 4S;
- realizarea platformei industriale din portul Constanța Sud;
- îmbunătățirea condițiilor de navigație pe Dunăre între Călărași și Brăila, km 375 - km 175;
- continuarea lucrărilor de modernizare a ecluzelor, echipamentelor și instalațiilor la Canalul Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Midia Năvodari;
- modernizarea porturilor dunărene și dezvoltarea acestora ca centre logistice intermodale (la Giurgiu, Corabia, Galați).
Diminuarea sumelor alocate investițiilor din transporturi ar putea fi compensată de o corectă utilizare a resurselor. Să sperăm că Guvernul Cioloș își va onora promisiunea de a face ordine în domeniul achizițiilor publice și că va elimina clientela - căpușă din transporturile române. 
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei