Actualele brevete și certificate de capacitate ale navigatorilor din shipping-ul mondial sunt valabile până la 31 decembrie 2016. Pentru reconfirmarea lor, marinarii trebuie să facă cursuri speciale.
- Publicitate -
Noile reguli au fost impuse de modificările aduse STCW (Convenția internațională privind standardele de instruire, certificare și efectuare a serviciului de cart pentru navigatori), prin amendamentul de la Manila.
În țara noastră sunt circa 30.000 de navigatori înregistrați, din care cel mult 20.000 reușesc să prindă un contract de îmbarcare pe an. Începând cu data de 1 ianuarie 2017, nu vor mai putea naviga, dacă nu absolvă cursurile speciale organizate la Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV, în baza cărora Autoritatea Navală Română le va reconfirma brevetele și certificatele de capacitate.
Cursurile pentru fiecare funcție sunt precizate în anexa nr. 3 a Ordinului ministrului transporturilor nr.1252 din 2014, document publicat pe site-ul ANR, la secțiunea "personal navigant".
Până în prezent, mai puțin de 10% dintre navigatori au absolvit cursurile speciale. Pentru restul de 90% lucrurile încep să se complice. Cei mai mulți dintre ei au tendința de a lăsa cursurile pe ultima sută de metri, în ideea de a profita cât mai mult de valabilitatea documentelor actuale și a economisi câteva sute sau mii de euro. Din această cauză, se va ajunge la creșterea cererii de cursuri în ultima parte a anului 2016, peste capacitatea CERONAV.
Pericolul a fost sesizat de Asociația Națională a Agențiilor de Crewing din România, care a purtat discuții pe această temă cu conducerea CERONAV. Florin Urziceanu, președintele asociației, a declarat că instituția de învățământ și-a manifestat deplina receptivitate și caută soluții. Cursurile vor fi organizate nu doar la Constanța, ci și la sucursala din Galați, iar dacă va fi nevoie se va apela la colaboratori din cadrul universităților de marină.
Dar chiar și așa, lucrurile sunt complicate, având în vedere că, la unele funcții, numărul cursurilor este mare, iar pentru parcurgerea lor sunt necesare mai mult de 30 de zile. Spre exemplu, comandanții și ofițerii punte secunzi trebuie să absolve următoarele cursuri de reconfirmare:
- Folosirea sistemelor de aplicare a hărților electronice și a informațiilor de navigație ECDIS;
- Managementul resurselor umane și aplicarea principiilor de conducere și munca în echipă în compartimentul punte;
- Operator General Radio în Sistemul Mondial de Primejdie și Siguranță Maritimă GMDSS-GOC (Operator Restrâns Radio în sistemul GMDSSROC pentru navigație costieră) și raportarea în conformitate cu principiile sistemului de raportare a navelor și cu procedurile sistemului de dirijare a traficului navelor;
- Program de pregătire de bază pentru siguranța maritimă;
- Competența în utilizarea mijloacelor de supraviețuire și a bărcilor de salvare, altele decât bărcile rapide de salvare;
- Prevenirea și lupta contra incendiilor - nivel avansat;
- Asistență medicală;
- Familiarizare de securitate/Ofițer cu securitatea navei.
"Pentru prevenirea unei situații de criză, îi îndemnăm pe navigatori să facă de pe acum cursurile sau cel puțin acele cursuri fără termen de valabilitate" - a spus președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Crewing din România.
La rândul său, Ovidiu Cupșa, directorul general al CERONAV, face apel la navigatori să se programeze încă de pe acum la cursuri. "Am decis să nu întrerupem cursurile în luna august, pentru a veni în sprijinul navigatorilor. În plus, vom organiza serii de cursanți cu grupurile trimise de companiile de crewing" - a spus Cupșa.
După cum puteți lesne constata, stimați navigatori, agențiile de crewing și CERONAV fac tot posibilul să vă ajute. Acum depinde doar de dumneavoastră să nu ajungeți în situația de a nu mai putea pleca pe mare.
Conducerile asociației și CERONAV au decis să se întâlnească în următoarele luni, pentru a analiza situația și a găsi noi soluții.