Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a semnat contractul de finanțare a proiectului „Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în portul Constanța (regim Cold Ironing)“ - E-COLD, se arată într-un comunicat de presă. Tehnologia cold-ironing permite furnizarea energiei electrice de la mal unei nave aflate la dană, în timp ce motoarele sale principale și auxiliare sunt oprite.
- Publicitate -
Investiția, în valoare de 18,8 milioane de euro (cu TVA), este finanțată, în proporție de 82,6%, din fonduri europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). Diferența este acoperită de la bugetul de stat.
În cadrul proiectului vor fi executate lucrări pentru instalarea tehnologiei cold-ironing la 10 dane din portul Constanța, în vederea asigurării condițiilor pentru alimentarea cu energie electrică, de la țărm, a tuturor tipurilor de nave (croazieră, ro-ro, fery-boat, nave multifuncționale, nave pentru transportul mărfurilor vrac, nave – tanc etc.), indiferent de dimensiune, tensiunea de alimentare, frecvență și spor de putere solicitat. Perioada de implementare a proiectului este de 36 luni.
Prin realizarea acestei investiții, instalațiile existente vor fi aduse la o stare de funcționare performantă, cu respectarea standardelor și a normativelor tehnice specifice referitoare la siguranța în exploatare, în condiții de eficiență energetică sporită.
Principalele beneficii rezultate din realizarea acestui proiect sunt:
- reducerea nivelului de zgomot, a emisiilor dăunătoare și a celor de dioxid de carbon în zona portuară, dar și în zona comercială aflată în imediata apropiere a portului;
- reducerea vibrațiilor și creșterea confortului pentru pasagerii aflați la bordul navelor de croazieră;
- apar noi oportunități de afaceri pentru toate părțile implicate, ca urmare a reducerii costurilor de funcționare a navelor și furnizării de servicii suplimentare în porturi;
- cererea suplimentară de energie creează oportunități de echilibrare locală a rețelelor de electricitate;
- conectarea navelor la resurse de energie regenerabilă, energie eoliană și energie solară permite reducerea suplimentară a emisiilor, precizează comunicatul.