Un navigator român, ofițer mecanic pe un vas maltez, a dispărut de la bord în data de 5 august, în largul Mării Galbene. Familia acestuia acuză autoritățile române că deși au fost sesizate imediat, nu au demarat nicio anchetă.
- Publicitate -
Petrică Mandeș, ofițer 1 mecanic pe vasul comercial Huahine, aflat sub pavilion maltez, a dispărut fără urmă de la bord în noaptea de 5 august 2015, în timp ce nava se afla la 180 de mile est de coasta Chinei.
Bărbatul, în vârstă de 57 de ani, are o experiență pe mare de 30 de ani. El a semnat, în luna iulie, primul său contract de angajare cu societatea Cardiff Crewing România, operatorul navei Huahine, pe postul de ofițer 1 mecanic, iar în 15 iulie a plecat spre Australia pentru a se îmbarca pe nava acostată în portul Hedland. În 20 iulie, vasul a părăsit portul, având ca destinație portul chinez Caofeidian, unde era așteptat să ajungă în 9 august. În 5 august, dată la care nava se afla în largul Mării Galbene, familia lui Petrică Mandeș a primit un telefon prin care era anunțată că acesta dispăruse de aproximativ 10 ore de la bordul navei și că nu se știe nimic despre el.
"În noaptea de 4 spre 5 august, Petrică Mandeș efectua serviciul de cart, programat între orele 04.00-08.00, fiind asistat de un motorist filipinez. Din informațiile oferite de colegi, rezultă că acesta ar fi fost văzut ultima oară la ora 04.30, cu o cafea în mână, moment din care nu se mai știe nimic despre el. Șeful mecanic a fost informat abia la ora 07.35 cu privire la dispariția lui Mandeș, când au fost demarate acțiunile de căutare a acestuia. La ora 10.00, toate navele din zonă au fost alertate și rugate să contribuie la căutarea lui, vasul Huahine schimbându-și cursul, pentru a-l căuta, până la ora 20.00 (ora locală), când operațiunea a fost încheiată. Menționăm că nu au fost efectuate căutări prin scufundări sau la suprafața apei, ci numai de pe puntea navei", susțin reprezentanții legali ai familiei, într-un comunicat de presă.
Familia marinarului reclamă faptul că, deși, conform procedurilor, vasul Huahine ar fi trebuit arestat pentru efectuarea unei investigații, acesta a părăsit nestingherit portul Caofeidian, primul unde a acostat după dispariția marinarului român.
Reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, totodată lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), spune că a primit înștiințarea internațională despre dispariția marinarului român și a confirmat că în zonă au fost făcute căutări pentru găsirea acestuia.
"În data de 5 august am fost anunțați că a dispărut de la bordul navei. Ultima dată a fost văzut cu o ceașcă de cafea. Nu avem nicun fel de detalii, mă refer la cele oficiale, despre momentul dispariției. S-au făcut solicitări către Ministerul Afacerilor Externe. Noi dorim să aflăm ce s-a întâmplat în noaptea respectivă la bordul navei respective. Excludem varianta unei sinucideri, era un om extrem de echilibrat, rațional. E puțin probabil ca cineva care bea o cafea să vrea să se sinucidă. Vrem să știm cu certitudine ce s-a întâmplat la bordul navei. Cu cât va trece timpul orice fel de urme se vor șterge. În ultimele discuții cu familia a spus doar să i se încarce cartela pentru a putea ca peste 20 de zile să își sune familia. Nu a spus să aibă vreun conflict cu cineva de la bordul navei. În atâția ani de carieră (n.r. 30 de ani), nu a avut conflicte", a declarat unul din avocații familiei pentru B1 TV.