În primul semestru din 2016 Porturile maritime românești au manipulat cu 3,21% mai puține mărfuri

de Ion TIȚA-CĂLIN Miercuri, 20 Iulie 2016 259
În ciuda creșterii înregistrate de economia națională, traficul de mărfuri din porturile maritime românești a scăzut în prima jumă-tate a anului 2016. Cele trei porturi, Constanța, Midia și Mangalia, au derulat împreună 26.889.146 tone, cu 3,21% mai puțin față de primul semestru al anului trecut.
La rezultatul negativ a contribuit, în principal, scăderea fluxurilor de cereale cu peste 25% și de combustibili minerali solizi, cu aproape 19%. Porturile vor reveni pe plus în al doilea semestru al anului, grație recoltei de cereale foarte bune, din această vară.
Traficul maritim a crescut cu 1,92%, înregistrând 21,26 milioane de tone, iar cel fluvial s-a diminuat cu 18,61%, ajungând la 5,64 milioane de tone.
Dar să vedem care a fost evoluția traficului pe grupe de mărfuri:
a. în creștere față de anul precedent
- petrol brut - 3.743.917 tone (+11,63%);
- articole diverse - 3.647.411 tone (+8,85%);
- produse petroliere - 3.126.461 tone (+19,77%);
- minereuri și deșeuri neferoase - 1.691.838 tone (+3,29%);
- minereuri de fier și fier vechi - 1.346.070 tone (+1,89%);
- îngrășăminte - 1.328.565 tone (+86,09%);
- produse metalice - 996.850 tone (+30,77%);
- produse alimentare - 471.080 tone (+34,44%);
- minerale brute sau prelucrate - 176.855 tone (+16,08%);
- ciment - 73.814 tone (+6,89%);
- animale vii - 46.003 tone (+68,01%);
- celuloză și deșeuri de hârtie - 34.023 tone (+6,09%);
b. în scădere față de anul precedent
- cereale - 7.855.091 tone (-25,60%);
- cărbune - 1.232.235 tone (-18,97%);
- produse chimice - 336.743 tone (-10,92%);
- lemn, plută - 330.172 tone (-27,66%);
- semințe uleioase - 302.541 tone (-7,20%);
- echipamente, mașini - 158.427 tone (-7,67%).
- legume și fructe proaspete - 5.696 (-12,21%)
În primele șase luni ale anului 2016, Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 22.908.072 tone de mărfuri, în scădere cu 5,22% față de perioada de referință din 2015. Grânele și semințele uleioase continuă să dețină ponderea cea mai mare în fluxurile totale de mărfuri, dar trebuie precizat că aceasta s-a redus de la 44,53%, cât era la nivelul anului 2015, la 35,61%, la sfârșitul lunii iunie 2016.
Traficul de containere din portul Constanța a totalizat 3.647.411 tone, respectiv 362.643 TEU, în creștere cu 8,87%, respectiv 7,96%, dar rămâne cu mult sub nivelul capacităților de operare existente.
Portul petrolier Midia este în creștere de trafic, dar și într-o continuă diversificare a mărfurilor manipulate. În intervalul ianuarie - iunie 2016, a derulat 3.891.121 tone, cu 10,67% mai mult decât în perioada similară a anului precedent. Evoluția pozitivă s-a datorat, în principal, cantităților de țiței și de produse petroliere mai mari cu 16,06%, res-pectiv 2,39%.
Micuțul port Mangalia n-a reușit să deruleze decât 89.953 tone, cu 6,32% sub nivelul atins în primele șase luni ale anului 2015.
Să vedem care a fost evoluția fluxurilor de mărfuri pe malul opus al Mării Negre. Porturile rusești au raportat un trafic de 113 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 5,3%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 45 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 3,5%.
În Ucraina, portul Illichivsk a manipulat 7,748 milioane tone de mărfuri, în scădere cu 12,8%, iar portul Odessa, 10.798.600 tone de mărfuri uscate și 856.000 tone de mărfuri lichide, în creștere cu 6,4%, respectiv cu 61,4% mai puțin.
Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei