Porturile maritime românești au manipulat mai multe mărfuri în primele două luni ale anului 2021

de Ion TIȚA-CĂLIN Miercuri, 31 Martie 2021 271
În ciuda necazurilor care s-au adunat pe capul omenirii – pandemie, restricții de circulație, scăderea consumului, criza schimburilor de echipaje și recesiune economică - începutul de an se dovedește a fi încurajator pentru porturile maritime românești.
Ieri, 30 martie 2021, se aflau sub operațiuni de încărcare – descărcare 38 de nave, din care: 35 de nave la Constanța, două nave în zona Midia și o navă la Mangalia. Marea lor majoritate sunt nave de capacitate mică și medie. Alte 13 nave așteptau să intre la descărcare. Pentru următoarele trei săptămâni și-au anunțat sosirea în porturile maritime românești 81 de nave, din care 26 de portcontainere.
x x x
Stimați cititori, porturile maritime românești au încheiat primele două luni din 2021 cu un trafic general de mărfuri în creștere cu 0,14% față de cel consemnat în aceeași perioadă din 2020, când încă nu se declanșase pandemia Covid. Împreună, porturile Constanța (plus zona Midia) și Mangalia au derulat 10.077.137 tone.
Marfă a fost, îndeosebi cereale, astfel că transportatorii au profitat de vremea blândă pentru a-și duce la bun sfârșit contractele. Rețelele feroviare și rutiere care leagă porturile cu țara și Europa n-au mai fost blocate de zăpezi, iar navigația pe Dunăre nu a mai fost afectată de secetă ori îngheț.
Traficul maritim s-a ridicat la 7.466.051 tone (în scădere cu 3,86% față de aceeași perioadă din 2020), iar cel fluvial, la 2.611.086 tone (mai mare cu 13,67%).
x x x
Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 9.084.854 tone de mărfuri, cu 2,50% mai mult față de ianuarie - februarie 2020. Au influențat pozitiv creșterea cantităților de: cereale (+8,69%), minereuri și deșeuri metalice (+47,10%), petrol brut (+14,17%), cărbune (+2,45%), echipamente și mașini (+9,07%), produse alimentare (+9,05%).
În structura fluxurilor de mărfuri nu s-au produs schimbări semnificative. Cerealele și semințele uleioase au reprezentat 41,84% din totalul fluxurilor de mărfuri derulate. Ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (13,99%), hidrocarburile (11,23%), mărfurile containerizate (10,76%), îngrășămintele și produsele chimice (9,63%), combustibilii solizi (6,04%) și produsele metalice (2,90%).
În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 969.174 tone, respectiv 98.358 TEU (containere standard), fiind mai mic cu 9,29%, în tone, și cu 12,87%, în TEU.
x x x
În lunile ianuarie – februarie 2021, zona petrolieră Midia a derulat un trafic total de 945.697 tone de mărfuri, cu 18,74% mai mic decât în aceeași perioadă din 2020. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 91,93% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, au înregistrat un declin de 18,94%.
x x x
Surpriza o reprezintă micuțul port Mangalia, care a manipulat 46.586 tone de mărfuri, cu 30,23% mai mult decât în ianuarie - februarie 2020. În structură, cimentul reprezintă 45,56% din traficul total, produsele petroliere – 38,51%, iar produsele metalice – 9,84%.
x x x
Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 39,2 milioane de tone de mărfuri, în scădere cu 0,7% față de perioada ianuarie - februarie 2020. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 22,8 milioane tone de mărfuri, cu 8,5% mai puțin decât în același interval de timp al anului precedent. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse – 4,2 milioane de tone (+7,2%), Kavkaz – 2,3 milioane de tone (+29,7%), Taman – 4,1 milioane de tone (+26,5%), Rostov pe Don - 2,5 milioane de tone (-3,0%).

Taguri

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Alte știri din sectiunea Economie

Ultima oră

Titlurile zilei